پرونده «خانه اصفهان»؛ اتحادیه اروپا اعدام سه نفر مرتبط با اعتراضات سال گذشته ایران را محکوم کرد

پرچم های اتحادیه اروپا و ایران
پرچم های اتحادیه اروپا و ایران Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا اعدام سه نفر در ایران را که در اعتراضات سال گذشته پس از کشته شدن مهسا امینی حضور داشتند، «به شدیدترین شکل ممکن» محکوم کرد.

آگهی

دفتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: «اتحادیه اروپا از مقامات ایرانی می‌خواهد که اجرای مجازات اعدام خودداری و اعدام‌های آینده را لغو کند.»

مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی سه فردی هستند که در پرونده معروف به «خانه اصفهان» به اعدام محکوم شدند و فرجام‌خواهی این متهمان در دیوان عالی کشور رد شد. این سه فرد صبح امروز در اصفهان اعدام شدند.

این سه فرد در تاریخ ۲۵ آبان سال گذشته در بحبوحه اعتراضات در ارتباط با کشته شدن دو بسیجی با نام‌های محسن حمیدی و محمد كریمی و یک سرهنگ یگان ویژه با نام اسماعیل چراغی در میدان نگهبانی محله «خانه اصفهان» بازداشت شدند.

قوه قضاییه ایران این افراد را به محاربه متهم کرده بود.

در بیانیه اتحادیه اروپا تاکید شده است که مقامات ایرانی باید «حقوق قانونی» افراد بازداشت شده را رعایت و اطمینان حاصل کنند که آن‌ها در معرض «هیچ گونه بدرفتاری» قرار نخواهند گرفت.

مجید کاظمی، یکی از افراد متهم در این پرونده، در یک فایل صوتی درباره ضرب و جرح از سوی بازجویان، شوک الکتریکی، اعدام‌های ساختگی، تهدید به تجاوز و آزار و اذیت خانواده‌اش صحبت کرده و گفته بود که در پی این رفتارها مجبور به اعتراف دروغین شده است.

مجید کاظمی در آن فایل صوتی که در ۲۳ دی ۱۴۰۱ منتشر شد می‌گوید: «نه اسلحه‌ای داشتم و نه کاری کردم همه اینها زیر شکنجه بوده ... زدند و گفتند بگو این اسلحه مال توست، گفتیم باشه ... زدند گفتند باید برویم سر صحنه جرم، گفتیم باشه... زدند و گفتند اینها را در دادگاه بگو... همه اینها زیر شکنجه بوده وگرنه من نه اسلحه داشتم و نه کاری کردم».

در بیانیه اتحادیه اروپا، از مقامات ایرانی خواسته شده است که به «تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی» از جمله احترام به «حق آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز» پایبند باشند.

با اعدام‌های روز جمعه تعداد افرادی که در ارتباط با اعتراضات سال گذشته اعدام شدند به هفت نفر رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا اعدام حبیب اسیود را محکوم کرد

ایران یک شهروند دوتابعیتی ایرانی- سوئدی را به اتهام «تروریسم» اعدام کرد

ایران یک نفر را به اتهام ارتباط با «موساد» و انجام حمله پهپادی در اصفهان اعدام کرد