قدیمی‌ترین و کامل‌ترین کتاب مقدس عبری جهان به قیمت ۳۸.۱ میلیون دلار به فروش رسید

رونمایی از قدیمی‌ترین و کامل‌ترین کتاب مقدس عبری جهان به نام «کدکس ساسون»
رونمایی از قدیمی‌ترین و کامل‌ترین کتاب مقدس عبری جهان به نام «کدکس ساسون» Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانه حراج ساتبیز اعلام کرد که قدیمی‌ترین و کامل‌ترین کتاب مقدس عبری جهان روز چهارشنبه به قیمت ۳۸.۱ میلیون دلار فروخته شد که یکی از بالاترین قیمت‌ها برای یک کتاب یا سند فروخته شده در حراجی است.

آگهی

برنده حراج «کدکس ساسون»، آلفرد موزس، سفیر سابق ایالات متحده و رییس کمیته یهودیان آمریکا بود که آن را به موزه «ای.ان.یو» مردم یهود در تل‌آویو اسرائیل اهدا خواهد کرد.

به گفته ساتبیز، قیمت کدکس ساسون، بیش از ۳۰.۸ میلیون دلاری است که در سال ۱۹۹۴ برای نسخه خطی لئوناردو داوینچی به نام «کدکس لستر» پرداخته شده است. اما این رقم کمتر از ۵۰ میلیون دلاری است که ساتبیز در ماه فوریه برای حراج آن تخمین زده بود. همچنین قیمت این کتاب، از قیمت ۴۳.۲ میلیون دلاری که در سال ۲۰۲۱ برای اولین نسخه از قانون اساسی ایالات متحده پرداخت شده بود هم کمتر بوده است. 

کدکس ساسون که در حدود سال ۹۰۰ نوشته شده، به نام مالک قبلی‌اش، «دیوید سلیمان ساسون» که این کتاب را در سال ۱۹۲۹ به دست آورده بود،‌ نام گذاری شده است. دیوید سلیمان ساسون یکی از مهمترین مجموعه‌های خصوصی نسخه‌های خطی یهودی و عبری را در قرن بیستم گردآوری کرده است. 

این سند سنت شفاهی یهودی را با کتاب مقدس عبری مدرن پیوند می‌دهد. به گفته بنگاه حراج ساتبیزر، قدمت این کتاب به قرن نهم یا اوایل قرن دهم میلادی بازمی‌گردد و در نتیجه از «کدکس حلب» و «کدکس لنینگراد»، دو کتاب مقدس اولیه عبری دیگر، قدیمی‌تر است.

کهن‌ترین نسخه‌ از کتاب مقدس عبری که تاکنون یافت شده، «طومارهای دریای مرده» نام دارد که در سال ۱۹۴۷ در غار کشف شده است. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

این کتاب مقدس عبری شامل ۲۴ کتاب جداگانه است که در سه بخش کتاب‌های شریعت، کتاب انبیا و مکتوبات گردآوری شده‌ است. این کتاب‌ مقدس عبری که از زمان پیدایش شروع می‌شود و با تواریخ پایان می‌یابد، برای یهودیت و همچنین مسیحیت و اسلام متون پایه به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف متن قدیمی‌تر انجیل؛ فصلی که ۱۵ قرن زیر لایه‌های بازنویسی شده پنهان بود

سیارکی عظیم رو بسوی کره زمین در روزی که به اعتقاد برخی مسیحیان آخرالزمان است

ساتبیز از «معما»، الماس سیاه ۵۵۵.۵۵ قیراطی در دبی رونمایی کرد