قدیمی‌ترین کتاب مقدس عبری جهان به حراج گذاشته می‌شود

کتاب مقدس کدکس ساسون
کتاب مقدس کدکس ساسون Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنگاه حراج ساتبیز در آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) اعلام کرد قدیمی‌ترین و کامل‌ترین کتاب مقدس عبری جهان را در هفته آینده به نمایش خواهد گذاشت.

آگهی

بنگاه حراج ساتبیزر روز چهارشنبه ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) اعلام کرد قدیمی‌ترین و کامل‌ترین کتاب مقدس عبری جهان را در هفته آینده به نمایش خواهد گذاشت. قرار است این حراجی در ماه مه برگزار شود و مسئولان حراج حدس می‌زنند این نسخه تا ۵۰ میلیون دلار به فروش رود.

اگر این کتاب مقدس هزار ساله به قیمتی نزدیک به ارزش تخمینی خود فروخته شود، با ارزش‌ترین سند تاریخی لقب خواهد گرفت که تا به حال در یک حراجی فروخته شده است. کنت گریفین، سرمایه‌گذار میلیاردر، در سال ۲۰۲۱ با پرداخت ۴۳.۲ میلیون دلار برای نسخه اولیه‌ای از قانون اساسی ایالات متحده در حراجی ساتبیز این رکورد را در اختیار دارد.

کتاب مقدس عبری که به حراج گذاشته می‌شود، به افتخار مالک قبلی خود یعنی دیوید سلیمان ساسون، «کدکس ساسون» نامگذاری شده است. آقای ساسون یکی از مهم ترین مجموعه‌های خصوصی از دست‌نوشته‌های یهودی و عبری را در قرن بیستم گردآوری کرد و این کتاب را در سال ۱۹۲۹ به دست آورده بود.

کارشناسان می‌گویند این سند خطی مهم که تقریبا کل عهد عتیق را در خود جای داده، پیوند مهمی میان سنت شفاهی یهودی و کتاب مقدس عبری مدرن را نشان می‌دهد. مالک فعلی کتاب جکی سافرا، بازرگان و کلکسیونر آثار عتیقه، است.

بنیاد ساتبیز می‌گوید از نظر علمی و با روش‌های دیرینه‌نگاری همچون آزمایش کربن ۱۴ مشخص شده است که قدمت این کتاب به قرن نهم یا اوایل قرن دهم میلادی بازمی‌گردد و در نتیجه از «کدکس حلب» و «کدکس لنینگراد»، دو کتاب مقدس اولیه عبری دیگر، قدیمی‌تر است.

کهن‌ترین نسخه‌ای که از کتاب مقدس عبری که تاکنون یافت شده و شامل بخش‌هایی از عهد عتیق است، طومارهای دریای مرده نام دارد که در یازده غار در نزدیکی وادی قمران در سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۶ کشف شدند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

قرار است «کدکس ساسون» هفته آینده برای اولین بار پس از ۴۰ سال در ساتبیز لندن و سپس در تل‌آویو، دالاس، لس‌آنجلس و در نهایت در ماه مه در نیویورک به نمایش گذاشته شود.

کتاب مقدس عبری شامل ۲۴ کتاب جداگانه است که در سه بخش کتاب‌های شریعت، کتاب انبیا و مکتوبات گردآوری شده‌اند. کتاب‌های مقدس یهودیان، یا «تنخ»، که با سفر پیدایش شروع می‌شود و با تواریخ پایان می‌یابد، برای یهودیت و همچنین مسیحیت و اسلام متون پایه به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف متن قدیمی‌تر انجیل؛ فصلی که ۱۵ قرن زیر لایه‌های بازنویسی شده پنهان بود

چاپ یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان به زودی متوقف خواهد شد

جنجال بر سر یهودستیزی در دانشگاه‌ها؛ رئیس هاروارد با اتهام «سرقت علمی» مجبور به کناره‌گیری شد