حراجی استثنائی اسلکت یک دایناسور تی-رکس در اروپا؛ چرا جمجمه «ترینیتی» ویژه است؟

تصویری از ترینیتی در حراجی سوئیس به تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۳.
تصویری از ترینیتی در حراجی سوئیس به تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دست‌اندرکاران این حراجی در توصیف پیشینه نامگذاری این اسکلت گفته‌اند که نام «ترینیتی» به معنی «سه تکه» را بر روی کامپوزیت این تی-رکس قرار داده‌اند؛ چرا که از استخوان‌های بازیابی شده از سه مکان در ایالات مونتانا و وایومینگ بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ ساخته شده است.

آگهی

امروز می‌تواند روز هیجان‌انگیزی برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به دنیای دایناسورها در اروپا باشد؛ چرا که قرار است در یک حراجی در سوئیس، اسلکلت غول‌پیکر یک «تیرانوزاروس رکس» را که از سه سایت در ایالات متحده جمع‌آوری شده است به مزایده گذاشته شود و مسلما برای داشتن چنین متاعی باید پیشنهاد خیلی گران قیمتی از سوی خریدار نهایی داده شود.

فیلم‌های هالیوودی مانند مجموعه‌ی پرفروش «پارک ژوراسیک» به علاقه مردم و آگاهی عمومی نسبت به این موجود گوشتخوار افزود.

اسلکت این تی‌-رکس با طول تقریبی ۱۲ متر و ارتفاع تقریبی چهار متر، از کنار هم قرار گرفتن تعداد ۲۹۳ استخوان درست شده و ظاهر یک دایناسور خشمگین را به خود گرفته است. 

انتظار می رود این اسکلت در خانه حراج زوریخ بین ۵.۶ تا ۸.۹ میلیون دلار به فروش برسد.

ویژگی ترینیتی در چیست؟

دست‌اندرکاران این حراجی در توصیف پیشینه نامگذاری این اسکلت گفته‌اند که نام «ترینیتی» به معنی «سه تکه» را بر روی کامپوزیت این تی-رکس قرار داده‌اند چرا که از استخوان‌های بازیابی شده از سه مکان در ایالات مونتانا و وایومینگ بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ ساخته شده است.

خانه حراج سوئیس در رابطه با کیفیت منحصر بفرد این اسلکت گفته است که بیش از نیمی از این ترکیب را استخوان‌های واقعی تشکیل داده‌اند. منتهی بارزترین ویژگی آن، جمجمه‌اش هست که نه تنها کمیاب بوده، بلکه دارای وضعیت و شکل و شکایل خوبی است.

مشاور علمی این حراجی در مورد ویژگی استخوان جمجمه این دایناسور در کاتالوگ حراجی نوشته است: «زمانی که دایناسورها در دوره ژوراسیک جان خود را از دست می‌دادند، اغلبشان در هنگام رسوبِ بقایای باقی مانده جسمشان در سنگ‌، سرشان جدا میشده است. در واقع، بیشتر اسکلت دایناسورها بدون جمجمه یافت می‌شوند. اما در اینجا ما استخوان‌های جمجمه واقعی یک تی-ریکس را در مقابل چشمانمان داریم که همه استخوان‌های آن از یک محل نمونه برداری شده است.»

تی-رکس‌ها بین ۶۵ تا ۶۷ میلیون سال پیش بر روی کره زمین زیست داشته‌اند. بر طبق مطالعه‌ای که دو سال پیش در مجله Science انتشار یافت تخمین زده شد که حدود ۲.۵ میلیارد دایناسور بر روی کره خاکی زندگی کرده‌اند.

بر اساس حراجی «کولر / Koller»، در دو ناحیه‌ای که استخوان‌های «ترینیتی» در آن‌جا پیدا شده است، اسکلت‌های دیگری از تی-رکس نیز پیدا شده بود که قبلا در حراجی فروخته شده است. به عنوان مثال، موزه تاریخ طبیعی شیکاگو بیش از یک ربع قرن پیش، اسکلت تی-رکسی به نام «سو / Sue» را به قیمت ۸.۴ میلیون دلار خریداری کرد و دایناسور دیگری به نام «استن / Stan» نیز سه سال پیش به قیمت نزدیک به ۳۲ میلیون دلار فروخته شد.

به گفته این حراجی، فروش روز سه‌شنبه در قالب بخشی از فروش گسترده‌تر مصنوعات صورت می‌پذیرد و این اولین باری است که چنین اسکلتی از یک تی رکس در اروپا به حراج گذاشته می‌شود.

آسوشیتدپرس
اسکلت بزرگترین تری سراتوپس در حراجی پاریس به تاریخ یازدهم اکتبر ۲۰۲۱آسوشیتدپرس

دو سال پیش، یک اسکلت از گونه «تری سراتوپس» یا همان «سه‌شاخ‌چهره» که در رکوردهای جهانی گینس به عنوان بزرگ‌ترین اسکلت جهان از این گونه شناخته می‌شود، با نام «جانِ بزرگ» به ارزش ۶.۶ میلیون یورو (۷.۲ میلیون دلار) در حراجی پاریس به یک مجموعه‌دار خصوصی فروخته شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مالک جدید حلقه تاج یک میلیون دلاری توپاک شکور چه کسی است؟

سخنرانی یک دایناسور در سازمان ملل: اگر نمی‌خواهید منقرض شوید، کاری کنید

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد