تاجی افسانه‌ای از سیبری؛ پیوند سنت و مدرنیته در کوکوشنیک‌های هنرمند روسی

الگا پاشنیکا
الگا پاشنیکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کوکوشنیک نوعی تاج و سرآویز زنانه سنتی روسی است. چند سالی است الگا پاشنیکا، هنرمند اهل سیبری، کوکوشنیک‌های نوین و زیبایی را با طرح‌های شخصی و مدرن به جهان عرضه می‌کند. این هنرمند که در منطقه نووسیبیرسک سیبری در روسیه فعالیت می‌کند از سال ۲۰۱۶ تا کنون بیش از ۵۰ تاج کوکوشنیک دست‌ساز تولید کرده است.

آگهی

تاج کوکوشنیک در برابر دوربین زرق و برق زیبای خود را به نمایش می‌گذارد. این کوکوشنیک که در ویدئو می‌بینید به سبک سنتی طراحی شده و یکی از کارهای الگا پاشنیکا، طراح لباس و گرافیست است.

این هنرمند که در منطقه نووسیبیرسک سیبری در روسیه فعالیت دارد از سال ۲۰۱۶ تا کنون طراح و سازنده کوکوشنیک‌هاییست که با شکل‌های نوین و به سبک روز می‌سازد.

وی که فارغ‌التحصیل رشته هنر و دبیر هنر و نقاشی است پس از شرکت در یک کارگاه ساخت لباس‌های سینمایی در این حوزه شروع به فعالیت کرد. در این باره می‌گوید: «دوست داشتم با دستان خودم شیئی بسازم و پس از اینکه نخستین کوکوشنیکم احساسات زیادی را در میان عکاسان و دیگر هنرمندان برانگیخت به این کار ادامه دادم.»

وی ‌با اشاره به نقاشی می‌گوید از نقاشان مشهور روس هم الهام گرفته است: «با توجه به اینکه مدرک هنر دارم، با آثار استادان روسی نظیر آندرئی واسنتسوف و میخائیل وروبل آشنایی دارم. همیشه از اینکه زنان را با کوکوشنیک به تصویر می‌کشند لذت برده‌ام. حتی یک کوکوشنیک دوشیزه برفی هم ساختم که یاد‌آور تابلوی «شاهدخت غو» اثر وروبل است. به این ترتیب، از این هنرمندان الهام گرفته‌ام.»

ساخت هر تاج کوکوشنیک ۵ تا ده روز کار می‌برد. این تاج‌ها در مراسم هنری مختلف از جمله مراسم دختران شایسته یا نمایش‌های سنتی به کار می‌روند.

اُلگا که خود تک تک اجزا را انتخاب می‌کند، از استفاده از سنگ‌های قیمتی پرهیز دارد چرا که نمی‌خواهد کوکوشنیک‌هایش گران باشند. قیمت هر تاج بین ۳۹۰ تا ۵۲۰ دلار است.

این هنرمند تنها سه تا پنج تاج در سال تولید می‌کند و هر کدام جزئیاتی دارند که تاریخ و مناسبت ساخت را نشان می‌دهد. وی تا کنون ۵۰ تاج متفاوت عرضه کرده است و بیش از هر چیز از شادی زنانی که این تا‌ج‌ها را به سر می‌گذارند لذت می‌برد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نمایشگاه صنایع دستی با پَر در فرانسه؛ «آیا می‌دانستید قرقاول بیش از ۱۴۵ نوع پر دارد؟»

ویدیو؛ کت واک مدل‌های چینی با لباس‌های الهام گرفته شده از پوشش کادر درمان

نگاهی به زندگی پی‌یر کاردن، اسطوره طراحی لباس که در ۹۸ سالگی در گذشت