حامیان دولت پاکستان خواستار استعفای قاضی صادرکننده حکم آزادی عمران خان شدند

تظاهرات در پاکستان
تظاهرات در پاکستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران نفر از حامیان دولت پاکستان روز دوشنبه ۱۵ مه خواستار استعفای قاضی دیوان عالی این کشور شدند که حکم آزادی عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان را صادر کرده بود.

آگهی

دیوان عالی پاکستان روز پنج‌شنبه با انتشار حکمی بازداشت عمران خان در روز سه‌شنبه گذشته را که با حکم جلب نهاد مبارزه با فساد در اسلام‌ آباد انجام شده بود، «بی‌اعتبار و غیرقانونی» توصیف و حکم آزادی او را صادر کرد.

بازداشت عمران خان موجی از خشم و اعتراض را در میان هواداران نخست وزیر پیشین پاکستان برانگیخت.

ملک حصام محمود، تاجر ۳۶ ساله پاکستانی و از حامیان شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با بیان اینکه قاضی دادگاه و چند نفر از همکاران او «آبروی» قوه قضائیه را برده‌اند، گفت که «به نظر می‌رسد عدالت آن‌ها فقط به نفع یک رهبر است.» او در ادامه تأکید کرد که اعتراض آن‌ها برای حاکمیت قانون و یک دستگاه قضایی غیرحزبی در پاکستان است.

تاکنون ده‌ها پرونده قضایی برای عمران خان تشکیل شده است اما او این اقدام‌ها را تلاشی از سوی دولت و ارتش پاکستان برای جلوگیری از بازگشتش به قدرت می‌داند.

برخی از تحلیلگران سیاسی از بحران سیاسی در پاکستان به عنوان عاملی برای دو تکه شدن دستگاه قضایی این کشور نام می‌برند. آن‌ها بر این نظرند که دستگاه قضایی پاکستان هم با غیرنظامیان و هم با نظامیان مصالحه می‌کند.

درگیری با ارتش

عمران خان، ستاره سابق کریکت پاکستان روز دوشنبه یک بار دیگر در دادگاه عالی لاهور حاضر شد. وکلای خان در تلاش هستند تا اطلاعاتی از اتهامات جدید نخست وزیر پیشین پاکستان به دست آورند که او را با خشونت‌های پس از بازداشتش ربط می‌دهند.

بر اساس اعلام دادگاه، رسیدگی به این پرونده روز سه‌شنبه هم ادامه خواهد داشت.

به گفته مقام‌های پاکستان، در ناآرامی‌های هفته گذشته این کشور که پیش از آزادی خان به قید وثیقه به وقوع پیوست، دست‌کم ۹ نفر کشته، صدها پلیس مجروح و بیش از ۷ هزار نفر بازداشت شدند.

رانا ثناالله، وزیر کشور پاکستان که وعده بازداشت دوباره عمران خان را داده است، روز یک‌شنبه گفت که عمران خان خشونت‌ها را از پیش طراحی کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

عمران خان پس از برکناری‌اش از نخست‌وزیری، مبارزات بی‌سابقه‌ای را علیه ارتش پاکستان به راه انداخته است، ارتشی که همچنان از نفوذ و قدرت گسترده‌ای در این کشور برخوردار است.

به گفته برخی از پاکستانی‌ها، به قدرت رسیدن خان در سال ۲۰۱۸ با حمایت ژنرال‌ها بوده است. آن‌ها همچنین بر این نظرند که برکناری خان از نخست‌وزیری پاکستان هم با نظر مساعد ارتش این کشور انجام شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عمران خان یک روز پس از آزادی در جمع هوادارانش: تظاهرات کنید، آزادی راحت به دست نمی‌آید

پرونده فساد عمران خان؛ «قادر تراست» چیست و چه اتهامی متوجه بشری‌ بی‌بی است؟

دادگاهی در پاکستان حکم زندان عمران خان به دلیل فروش هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد