توافق اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین برای آتش‌بس پس از ۵ روز درگیری شدید

Palestinians celebrate the announcement of a cease-fire after five days of fighting
Palestinians celebrate the announcement of a cease-fire after five days of fighting Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از ۵ روز درگیری شدید میان اسرائیل و شبه‌نظامیان گروه «جهاد اسلامی فلسطین» در نوار غزه که بدترین رویارویی دو طرف از زمان جنگ ۱۰ روزۀ سال ۲۰۲۱ میلادی بود، سرانجام با میانجی‌گری مصر دور جدید آتش‌بس بطور رسمی از شامگاه شنبه اجرا شد.

آگهی

با کاهش درگیری‌ها، خیابان‌های غزه که برای یک هفته خالی از سکنه شده بودند، بار دیگر مملو از فلسطینی‌هایی شدند که به شادمانی این آتش‌بس بوق می‌زدند یا برای ادای احترام به قربانیان این درگیری‌ها، به سمت خانه‌های آنها می‌رفتند.

در چهارچوب توافق جدید آتش‌بس، دو طرف متعهد شدند که «به هدف قرار دادن افراد و غیرنظامیان همچنین تخریب خانه‌ها پایان دهند».

مشاور امنیت ملی اسرائیل در بیانیه‌ای که از سوی دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر منتشر شد، از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به خاطر تلاش‌های قاهره در راه تحقق این آتش‌بس تشکر کرد.

در این بیانیه آمده است: «سکوت با سکوت پاسخ داده خواهد شد؛ اما اگر اسرائیل مورد حمله یا تهدید قرار گیرد، برای دفاع از خود آنچه را که باید انجام دهد، عملی خواهد کرد».

داوود شهاب، سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت: «ما اعلامیه مصر را می‌پذیریم و تا زمانی که اشغالگران (اسرائیل) به آن پایبند باشند، از آن تبعیت خواهیم کرد.»

استقبال واشنگتن

این آتش‌بس استقبال واشنگتن را نیز در پی داشت و کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید از تلاش‌های مصر همچنین شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر قدردانی کرد.

درگیری میان دو طرف حتی زمانی که آتش‌بس در حال نهایی شدن بود، ادامه داشت. آژیرهای حمله هوایی تا حومه تل‌آویو به صدا درآمد و ارتش اسرائیل اعلام کرد که اهداف جهاد اسلامی را در پاسخ به تداوم شلیک موشک‌ها هدف قرار داده است.

اسرائیل در طول پنج روز جنگ، ۳۳ فلسطینی از جمله شش فرمانده ارشد جهاد اسلامی را کشت و تعدادی از تأسیسات نظامی آنها را منهدم کرد. در میان کشته شدگان دست‌کم ۱۳ غیرنظامی از جمله زنان و کودکان نیز دیده می‌شدند. 

در آنسوی نبرد نیز دو غیرنظامی (یک زن اسرائیلی و یک کارگر فلسطینی) در اثر شلیک موشک‌های فلسطینی به اسرائیل جان باختند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیلی‌ها در راهپیمایی «پرچم» شعارهای نژادپرستانه سر دادند

شبه‌نظامیان فلسطینی پس از حمله اسرائیل بیش از ۱۰۰ راکت از غزه شلیک کردند

پانزده نفر از جمله ۳ فرمانده ارشد جهاد اسلامی در حمله اسرائیل به نوار غزه کشته شدند