مرگ ششمین فرمانده ارشد جهاد اسلامی فلسطین در جریان حملات هوایی اسرائیل به غزه

 Israeli airstrike, in Gaza Strip, Friday, May 12
Israeli airstrike, in Gaza Strip, Friday, May 12 Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از سر گیری حملات اسرائیل به مواضع نیروهای «جهاد اسلامی فلسطین» در روز جمعه، منجر به کشته شدن ششمین فرماندۀ ارشد این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران شد.

آگهی

بنا بر گزارش‌ها نام این فرمانده «ایاد الحسنی» بوده که از زمان کشته شدن سلف خود در روز سه‌شنبه، هدایت عملیات این گروه شبه‌نظامی را برعهده داشته است.

در جریان حملات هوایی روز سه‌شنبه اسرائیل به غزه نیز ۳ تن از فرماندهان جهاد اسلامی فلسطین به نام‌های خلیل باطینی (فرمانده جهاد اسلامی در شمال نوار غزه)، طارق عزالدین (واسطه این گروه بین اعضای آن در غزه و کرانه باختری) و جهاد غنام (دبیر شورای نظامی جهاد اسلامی) که همگی مسئول حملات موشکی اخیر از نوار غزه به سمت اسرائیل بودند، کشته شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی «جهاد اسلامی فلسطین» مرگ ایاد الحسنی را تایید کرده است. گفته می‌شود که ایاد الحسنی، معاون شاخه نظامی جهاد اسلامی و ارشدترین شخصیت این گروه است که تاکنون در جنگ هدف حمله اسرائیل قرار گرفته است.

اسرائیل نیز او را جانشین خلیل باطینی و «افسر فرمانده عملیات در نوار غزه» توصیف کرده است.

شلیک راکت‌ تا نزدیکی بیت‌المقدس

حملات روز جمعه که به گفته مقامات بهداشتی غزه یک کشته دیگر نیز برجای گذاشته، پس از پرتاب رگباری از راکت‌ از غزه به سمت اسرائیل از سر گرفته شد؛ بنا بر گزارش‌ها برخی از راکت‌ها تا نزدیکی بیت‌المقدس رسیده بودند.

از زمان درگیری ۱۰ روزۀ اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه در مه ۲۰۲۱ میلادی، این اولین باری است که راکت‌ها تا نزدیکی بیت‌المقدس می‌رسند.

نیروی هوایی اسرائیل هویت نفر دوم کشته شده را نیز یکی از افسران عملیات «جهاد اسلامی فلسطین» اعلام کرده است.

شدت درگیری‌ها میان اسرائیل و گروههای شبه‌نظامی فلسطینی تا به اندازه‌ای است که احتمال برقراری دوبارۀ هرگونه آتش‌بس در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد.

با این حال یک مقام آگاه فلسطینی در گفتگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی جهانی، خبر از مذاکرات در حال انجام در مصر داده است و اینکه مقامات مصری عصر جمعه «پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس ارائه کردند که اکنون در حال بررسی است» و مصر در انتظار پاسخ اسرائیل در قبال این پیشنهادها نیز هست.

هشدار به حماس

بنا بر اعلام یکی از مقامات اسرائیلی در گفتگو با بی‌بی‌سی، ضربه زدن به زنجیره فرماندهان ارشد «جهاد اسلامی فلسطین» همچنین هشداری به حماس، دیگر گروه مسلح مسلط در غزه است، که تصور می‌شود تا کنون در جریان دور جدید درگیری‌ها در حاشیه باقی مانده است.

وزارت بهداشت فلسطین می‌گوید که از زمان آغاز دور جدید حملات اسرائیل به غزه یعنی سه‌شنبه گذشته، دست‌کم ۳۳ فلسطینی که حدود نیمی از آنها غیرنظامی بودند کشته و ۱۴۷ نفر دیگر زخمی شدند.

مقامات پزشکی اسرائیل نیز می‌گویند که در همین مدت، یک غیرنظامی اسرائیلی بر اثر شلیک راکت فلسطینی‌ها کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعمیق شکاف بین آمریکا و اسرائیل؛ بایدن: نتانیاهو در نوار غزه اشتباه می‌کند

بن‌بست مذاکرات برای آتش‌بس در غزه؛ نتانیاهو از تعیین تاریخ آغاز عملیات رفح خبر داد

مواجهه فلسطینی‌ها با وسعت ویرانی‌‌ها در خان یونس؛ اسرائیل: عقب کشیدیم تا برای حمله رفح آماده شویم