پانزده نفر از جمله ۳ فرمانده ارشد جهاد اسلامی در حمله اسرائیل به نوار غزه کشته شدند

Israel Palestinians
Israel Palestinians Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی حملات هوایی روز سه‌شنبه اسرائیل به مناطق پرجمعیت در نوار غزه، دست‌کم ۳ تن از فرماندهان ارشد گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی در خانه‌هایشان کشته شدند.

آگهی

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، این سه فرمانده ارشد به نام‌های خلیل باطینی (فرمانده جهاد اسلامی در شمال نوار غزه)، طارق عزالدین (واسطه این گروه بین اعضای آن در غزه و کرانه باختری) و جهاد غنام (دبیر شورای نظامی جهاد اسلامی) مسئول حملات موشکی اخیر از نوار غزه به سمت اسرائیل بودند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل نیز این سه فرمانده را «عامل بی‌ثباتی» در منطقه خواند و افزود که بطور مثال طارق عزالدین در تلاش برای ایجاد یک سایت تولید موشک در کرانه باختری بوده است.

بنا بر اعلام مقامات بهداشتی فلسطین، دست‌کم ۱۰ غیرنظامی از جمله چهار زن و چهار کودک نیز در جریان این حملات جان باختند که دو تن از همسران فرماندهان همچنین شماری از فرزاندان آنها در میان این کشته شدگان دیده می‌شدند.

حملات بامداد سه‌شنبه منجر به تخریب چند خانه در نوار غزه همچنین زخمی شدن دست‌کم ۲۰ نفر نیز شد که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که چند سایت آموزشی متعلق به شبه‌نظامیان، همچنین گروهی از شبه‌نظامیان که با خودرو در حال انتقال موشک‌های هدایت شونده ضدتانک به یک سایت پرتاب در شهر خان یونس بودند را نیز هدف قرار داده است.

بنا بر اعلام دفاع مدنی فلسطین، این حملات نیز دست‌کم دو کشته برجای گذاشته است که هویت آنها هنوز روشن نیست و هیچ کدام از گروههای شبه‌نظامی غزه نیز ادعای عضویت آنها را نکرده‌اند. تصاویر منتشر شده از این حمله نیز خودروی سوختۀ آنها را در حالیکه تنها اسکلت سیاهی از آن باقی مانده است، نشان می‌دهد.

تشدید تدابیر امنیتی در اسرائیل

همزمان با آغاز این حملات، تدابیر امنیتی شدیدی در درون خاک اسرائیل به اجرا گذاشته شد. ارتش اسرائیل به غیرنظامیان دستور داد که به پناهگاهها بروند و دستور بسته شدن مدارس، سواحل و بزرگراه‌های جنوب اسرائیل همچنین محدود کردن تجمعات عمومی صادر شد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز فراخواندن نیروهای ذخیره را تایید کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز با اشاره به این حملات اعلام کرد: «اصل ما روشن است: هر کسی که به ما آسیب برساند، ما با قدرت زیاد به آنها ضربه خواهیم زد.»

مرگ غیرنظامیان

به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، غیرنظامیان دیگری که در همسایگی این فرماندهان زندگی می‌کردند نیز جان باختند. از جمله حمله به خانه طارق عزالدین باعث شد که همۀ اعضای خانواده‌ای که در طبقه بالاتر آپارتمان زندگی می‌کردند (یعنی جمال خسوان، یک دندانپزشک برجسته محلی با تابعیت روسیه، به همراه همسر و پسر ۱۹ ساله‌اش یوسف که او نیز دانشجوی دندانپزشکی بود) کشته شوند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل از تلفات غیرنظامیان در جریان این حملات ابراز تاسف کرد؛ با این وجود گفت که اجتناب از آنها غیرممکن است زیرا جهاد اسلامی در داخل مناطق مسکونی در کنار غیرنظامیان فعالیت می‌کند.

او افزود که از دیدگاه اسرائیل، عملیات پایان یافته است با این وجود هر زمان لازم باشد تل‌آویو به حملات بیشتر جهاد اسلامی یا هر گروه شبه‌نظامی دیگر واکنش نشان خواهد داد.

واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به حملات اسرائیل

حملات هوایی بامداد سه‌شنبه اسرائیل محکومیت محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین وزارت خارجه اردن و دولت مصر را که اغلب میان اسرائیل و گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی میانجی‌گری می‌کنند، در پی داشت.

اتحادیه عرب حملات هوایی به غزه را «وحشیانه» خواند و محکوم کرد. اتحادیه اروپا نیز عمیقا ابراز نگرانی کرد و افزود که از کشته شدن غیرنظامیان متاسف است.

داوود شهاب، از مقامات جهاد اسلامی وعدۀ «پاسخ یکپارچه فلسطینی‌ها» به این حملات آنهم در زمان و مکان مناسب را داد و اسماعیل هنیه، رهبر حماس هشدار داد که اسرائیل «بهای این قتل‌ها را خواهد پرداخت».

او گفت: «ترور رهبران آنهم با یک عملیات خائنانه، امنیت را برای اشغالگر به ارمغان نمی‌آورد بلکه باعث مقاومت بیشتر خواهد شد.»

جهاد اسلامی و حماس هر دو از گروه‌های تحت حمایت ایران هستند؛ این دو گروه که دارای زرادخانه‌های موشکی و سلاح‌های دیگر هستند، با موجودیت اسرائیل مخالفند.

اسرائیل می‌گوید هدف از حملاتش به کرانه باختری، از بین بردن شبکه‌های شبه‌نظامیان و خنثی کردن حملات طراحی شدۀ آنها برای آینده است. 

آگهی

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون دست‌کم ۱۰۵ فلسطینی که حدود نیمی از آنها وابسته به گروه‌های شبه‌نظامی بودند، در اثر حملات اسرائیل در کرانه باختری همچنین در شرق بیت‌المقدس کشته شده‌اند.

در همین مدت دست‌کم ۲۰ نفر نیز در جریان حملات فلسطینیان به اسرائیل کشته شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین برای آتش‌بس پس از ۵ روز درگیری شدید

اسناد وزارت دفاع اسرائیل؛ حساب‌ها و موجودی رمزارزهای وابسته به گروه‌های مسلح «تروریستی» مسدود شدند

اسرائیل: تهران برای ۵ بمب اورانیوم کافی دارد؛ ایران اتمی از هر شهر آمریکا که بخواهد باج خواهد ستاند