«پیشروی» اوکراین در باهموت؛ مسکو: کی‌یف از موشک‌های بریتانیایی علیه اهداف غیرنظامی استفاده کرد

جنگ اوکراین
جنگ اوکراین Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در حالی در شهر رم به سر می‌برد که می‌گوید نیروهایش در حال «پیشروی» در اطراف باهموت، مرکز درگیری‌ها در شرق این کشور هستند.

آگهی

آقای زلنسکی در توییتی نوشت: «امروز در رم، با سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا، جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا و پاپ دیدار می‌کنم. دیداری مهم که می‌تواند پیروزی را به اوکراین نزدیک کند.» این نخستین سفر او به ایتالیا از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است.

طبق اطلاعات فاش شده در رسانه‌ آلمان قرار است پس رئیس جمهوری اوکراین پس از ایتالیا به آلمان سفر کند تا با رهبران این کشور دیدار داشته باشد. البته برلین این سفر را هنوز به‌طور رسمی تایید نکرده است.

AP Photo
دیدار زلنسکی با ملونی نخست وزیر ایتالیاAP Photo

با این حال دولت آلمان اعلام کرده است که در حال آماده‌سازی یک طرح کمک نظامی جدید به ارزش ۲.۷ میلیارد یورو است که شامل تحویل تانک‌های متعدد، خودروهای زرهی و سیستم‌های دفاع ضد هوایی می‌شود.

همه ما خواهان پایان سریع این جنگ وحشیانه روسیه علیه مردم اوکراین هستیم. به همین دلیل است که آلمان تا زمانی که لازم باشد تمام کمک‌هایی را که می‌تواند ارائه خواهد کرد
بوریس پیستوریوس
وزیر دفاع آلمان

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در این باره گفت: «همه ما خواهان پایان سریع این جنگ وحشیانه روسیه علیه مردم اوکراین هستیم. به همین دلیل است که آلمان تا زمانی که لازم باشد تمام کمک‌هایی را که می‌تواند ارائه خواهد کرد.»

وضعیت در باهموت چگونه است؟

ارتش اوکراین روز شنبه اعلام کرد که در «مناطق خاصی» در اطراف باهموت «پیشروی» کرده است.

الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین در یک کانال تلگرامی نوشت: «عملیات پدافندی در باهموت ادامه دارد. سربازان ما در برخی از مناطق جبهه در حال پیشروی هستند و دشمن تجهیزات و نیروهایش را از دست می‌دهد.»

با این حال مسکو اطمینان داد که به پیشروی خود در این شهر که بیشتر آن تحت کنترل روسیه بود و تا حد زیادی ویران شده است ادامه خواهد داد.

رئیس گروه روسی واگنر روز جمعه نیروهای عادی روسیه را به «فرار» از مواضع خود در نزدیکی باهموت متهم کرد.

نبرد باهموت خونین‌ترین و طولانی‌ترین نبرد از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین است.

کشورهای غربی در روزهای اخیر در بیانیه‌هایی اعلام کرده‌اند کمک‌های نظامی خود به اوکراین را افزایش می‌دهند. این موضوع خشم مسکو را برانگیخته است.

روسیه: موشک های بریتانیایی برای اهداف غیرنظامی استفاده شدند

روسیه روز جمعه تصمیم بریتانیا برای ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف را اقدامی «بسیار خصمانه» توصیف و لندن را متهم کرد که به‌دنبال «وخیم کردن جدی» درگیری است.

مسکو روز شنبه ارتش اوکراین را به استفاده از موشک‌های دوربرد بریتانیایی «استورم شادو» (سایه طوفان) برای «اهداف غیرنظامی» در منطقه لوهانسک تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین متهم کرد. بریتانیا این موشک‌ها را دو روز پیش به اوکراین تحویل داده بود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «حوالی ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلی در تاریخ ۱۲ مه، جت‌های جنگنده نیروی هوایی اوکراین به شرکت محصولات پلیمری پلی‌پاک و کارخانه فرآوری گوشت میلام در شهر لوهانسک حمله موشکی کردند.»

این وزارتخانه مدعی شد که «از موشک‌های هوا به هوای استورم شادو که از سوی بریتانیا به کی‌یف داده شده بود در این حمله استفاده شد.» این وزارتخانه تاکید کرد که بریتانیا با این شرط این موشک‌ها را در اختیار کی‌یف قرار داده بود که علیه اهداف غیرنظامی استفاده نشود.

وزارت دفاع روسیه با اشاره به «تخریب ساختمان‌های مسکونی اطراف» و «مجروح شدن شش کودک» گفت: «در پی این حمله یک آتش‌سوزی در محل شرکت مواد غذایی و شیمیایی در لوهانسک» رخ داد.

دیدارهای زلنسکی در رم چگونه است؟

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه دیدارهای رئیس جمهوری اوکراین در رم تحت امنیت بالا انجام می‌شود و بسیاری از خودروهای گشت پلیس در خیابان‌ها در حال عبور و مرور هستند و موتورسواران پلیس در خیابان‌های استراتژیک آماده فعالیت پارک شده‌اند. طبق این گزارش، تک تیراندازها نیز در پشت بام‌ها مستقر شده‌اند و ممنوعیت پروازها بر فراز شهر از جمله برای پهپادها صادر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند

جنگ اوکراین؛ بریتانیا ۱۰ هزار پهپاد به کی‌یف می‌دهد؛ زلنسکی به ترکیه سفر می‌کند

روسیه از حمله اوکراین با ۳۸ پهپاد به شبه‌جزیره کریمه خبر داد