استرالیا کوآلاهای وحشی را ضد بیماری مقاربتی واکسینه می‌کند

کوآلا
کوآلا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان استرالیایی در برنامه‌ای گسترده قصد دارند کوآلاهای وحشی را ضد بیماری مقاربتی کلامیدیا واکسینه کنند.

آگهی

هدف از این طرح که در فاز نخست به صورت آزمایشی انجام می‌شود، محافظت از کیسه‌داران در برابر بیماری عفونی گسترده‌ای است که باعث ناباروری، نابینایی و مرگ در این حیوانات می‌شود.

ساموئل فیلیپس، میکروبیولوژیست در دانشگاه سان‌شاین کوست استرالیا که به ساخت واکسن کمک کرده است، در این باره می‌‌گوید: «این بیماری برای کوآلاها کشنده است از این رو که آن‌ها را به قدری مریض می‌کند که نمی‌توانند برای تامین غذا از درختان بالا بروند یا از شکارچیان فرار کنند و ماده‌ها نیز ممکن است نابارور شوند.»

هدف اولیه دانشمندان زنده‌گیری، واکسینه کردن و نظارت بر نیمی از جمعیت کوآلا در منطقه رودخانه‌های شمالی در نیو ساوت ولز (در شرق استرالیا) است که به معنای واکسیناسیون حدود ۵۰ حیوان است. تخمین زده می‌شود که حدود نیمی از کوآلاهای وحشی در کوئینزلند در حال حاضر مبتلا به کلامیدیا باشند.

منشا کلامیدیا در کوآلاها تأیید نشده است، با این حال دانشمندان معتقدند که احتمالاً این کیسه‌داران در ابتدا از طریق تماس با مدفوع گوسفند و گاو آلوده به این بیماری مبتلا شده‌اند. سپس این بیماری از طریق جنسی میان کوآلاها پخش شده و یا از مادران به فرزندان انتقال یافته است.

ایمنی و اثربخشی واکسن‌های تک دوزی که به طور خاص برای کوآلاها طراحی شده است پیش از این با واکسیناسیون چند صد کوآلای دیگر آزمایش شده بود. اکنون دانشمندان می‌خواهند تأثیر واکسیناسیون را بر یک جمعیت کوآلاهای وحشی بفهمند.

آقای فیلیپس در این باره گفت: «ما می‌خواهیم یک ارزیابی داشته باشیم که چند درصد از کوآلاها را باید واکسینه کنیم تا عفونت و بیماری را کاهش دهیم.»

اولین کوآلاها در ماه مارس زنده‌گیری و واکسینه شدند. انتظار می‌رود که پروژه تا اتمام حدود سه ماه طول بکشد.

محققان از دوربین‌های دوچشمی برای شناسایی کوآلاها در درختان اکالیپتوس استفاده می‌کنند، سپس قفس‌هایی دایره شکل در اطراف پایه درختان می‌سازند. پس از چند ساعت یا چند روز کوآلاها سرانجام وقتی از درخت خود پایین می‌آیند تا برگ‌های باب طبعی را در درختی دیگر پیدا کنند، در تله‌هایی که آسیبی به حیوانات نمی‌زنند گرفتار می‌شوند.

جودی ویکمن، مسئول مراقبت‌های دامپزشکی و مدیر بالینی در انجمن غیرانتفاعی دوستان کوآلاها، می‌گوید: «محققان حیوانات را بیهوش کرده و به آن‌ها واکسن تزریق می‌کنند. پس از آن‌که آن‌ها را به مدت ۲۴ ساعت تحت نظر نگه داشتند تا مطمئن شوند هیچ عارضه جانبی غیرمنتظره‌ای تهدیدشان نمی‌کند، کوآلاها را به طبیعت بازمی‌گردانند.»

وی اضافه کرد هدف این است که کوآلاهای سالم واکسینه شوند تا از آلوده شدن آنها به کلامیدیا جلوگیری شود.

کوآلاها، همچون کانگوروها، کیسه‌داران نمادین استرالیا هستند. آن‌ها بیشتر وقت خود را با خوردن و خوابیدن در درختان اکالیپتوس می گذرانند.

دانشمندان می‌گویند جمعیت کوآلای وحشی استرالیا در دو دهه گذشته به شدت کاهش یافته است. در فوریه گذشته، دولت فدرال استرالیا کوآلاها را در مناطق شرقی نیو ساوت ولز، کوئینزلند و قلمرو پایتخت استرالیا «در خطر انقراض» اعلام کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته مقامات کوآلاها در مواجهه با تهدیدات مرکب ناشی از بیماری، از دست دادن زیستگاه و تصادفات جاده‌ای ممکن است تا سال ۲۰۵۰ منقرض شوند.

در حالی که انسان و دام آلوده به باکتری عامل کلامیدیا را می‌توان به راحتی با آنتی بیوتیک درمان کرد، اما برای کوآلاها این مسئله چندان ساده نیست چرا که سیستم گوارشی آن‌ها می‌تواند تاثیر برخی داروها را خنثی کند، به این معنی که آنها به درمان آنتی‌بیوتیکی پاسخ خوبی نمی‌دهند.

پژوهشگران می‌گویند نرخ ناباروری در میان کوآلاهای وحشی به حدی بالاست که «شما به سختی کوآلای نوزادی را می‌بینید.»

نمونه‌های انگشت‌شماری از واکسیناسیون حیوانات وحشی تا به حال وجود داشته است. برای مثال دو سال و نیم پیش زیست‌شناسان در برزیل شروع به واکسینه کردن میمون‌های موسوم به «تامارین شیری طلایی» ضد بیماری تب زرد کردند.

جیکوب نگری، زیست‌شناس در دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست، می‌گوید: «واکسیناسیون برای حیات وحش مطمئناً هنوز به صورت روتین درنیامده است. با این حال این مسئله که آیا باید بیشتر از چنین روشی استفاده شود یا نه، یک سوال اساسی است که زیست‌شناسان در حال حاضر با آن روبرو هستند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معمای مرگ کوالاها در ایالت ویکتوریای استرالیا

بیمارستان کوالاها؛ تلاش برای پرورش و نجات حیوانات از آتش سوزی‌ها

استرالیا؛ درمان کوالاهایی که دچار حریق شده‌اند