ساعات پایانی اجرای قانون کنترل مرزی بایدن؛ هزاران پناهجو عازم مرزهای آمریکا شدند

مرز مکزیک و ایالات متحده
مرز مکزیک و ایالات متحده Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران مهاجر این هفته و در‌آخرین فرصت باقیمانده تا اجرایی شدن مقررات جدیدی که می‌تواند اکثر مهاجران غیرقانونی را از حق ارائه درخواست پناهندگی محروم کند، در حال عزیمت به سمت مرزهای آمریکا هستند؛ مرزهایی که در بخش مشترک با مکزیک ماه‌هاست مملو از پناهجویانی است که خواهان ورود به آمریکا هستند.

آگهی

آمریکا  روز چهارشنبه مقرراتی را وضع کرد که بر اساس آن اکثر مهاجرانی که بدون تقاضای پناهندگی در کشورهایی که با عبور از آنها به ایالات متحده رسیده‌اند و نیز آنهایی که به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند، به هیچ عنوان واجد شرایط پناهندگی در آمریکا نخواهند شد. این افراد در صورت دستگیری به سرعت از خاک آمریکا اخراج خواهند شد و تا پنج سال از ورود آنها به این کشور ممانعت به عمل خواهد آمد.

این قانون جدید بخش مهمی از برنامه کنترل مرزی جو بایدن، رئیس جمهوری دموکرات آمریکاست که قرار است از نیمه شب پنجشنبه جایگزین محدودیت‌‌های مرزی وضع شده در دوره همه‌گیری کووید-۱۹ شود؛ محدودیت‌هایی که از مارس ۲۰۲۰ منجر به اخراج فوری بسیاری از پناهجویان مکزیکی شد و فرصت پناهندگی را از آنها گرفت ولی مانع از تلاش‌های مکرر آنها نشد. 

در حال حاضر، هزاران پناهجوی مکزیکی در حصار مرزی کشورشان به ایالات متحده واقع در ایالت تگزاس تجمع کرده و منتظر فرصت مناسب برای عبور از مرز هستند. گروهی از آنها نیز موفق می‌شوند. چنان که مقام‌های شهر نیویورک اعلام کرده‌اند که روزانه به طور متوسط ۵۰۰ پناهجوی مکزیکی وارد این شهر می‌شوند. روندی که شهردار این شهر را ناگزیر به صدور دستور توقف موقت اجرای سیاست تضمین پناهگاه برای افراد نیازمند کرد. 

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

در آن سوی مرز یعنی در مکزیک هم اخباری از درگیری روز چهارشنبه ارتش این کشور با باندهای قاچاق انسان در نزدیکی خط مرزی با آمریکا گزارش شده است. هر چند ارتش مکزیک هنوز وقوع این درگیری را تایید نکرده ولی در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به وضوح صدای شلیک ممتد گلوله در نزدیکی حصار مرزی تگزاس شنیده می‌شود. 

صدها مهاجر نیز طی روزهای اخیر پریدن از دیواری بلندی را که سن دیگو در کالیفرنیا را از تیهوانا (تیخوانا) واقع در مرز مکزیک از هم جدا می‌کند، برای ورود به آمریکا انتخاب کرده‌‌اند.

البته این تنها مکزیکی‌ها نیستند که در تلاش برای عبور از مرزهای آمریکا هستند بلکه در میان ۱۰ هزار مهاجر غیرقانونی که طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از سوی نیروهای مرزبانی ایالات متحده بازداشت شده‌اند، حضور زنان، مردان و کودکانی از کشورهای کلمبیا، ونزوئلا، السالوادور و گواتمالا نیز به چشم می‌خورد.

در چنین شرایطی، جمهوری‌خواهان انتقادها از جو بایدنِ دموکرات را به دلیل عقب‌نشینی از سیاست‌های تندروانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری‌خواه، در قبال مهاجران غیرقانونی را افزایش داده‌اند. 

این در حالی است که بخشی از حامیان آقای بایدن که در آغاز دوران ریاست جمهوری خود با لغو بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک بر مخالفت جدی با سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ مهر تایید زد، انتظار چرخش این روزهای او را به سمت سیاست‌های آقای ترامپ نداشتند و از این اتفاق شگفت‌زده شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو بایدن در مسیر مکزیک برای مشاهده گشت‌های مرزی در تگزاس توقف می‌کند

مکزیک آغاز ساخت دیوار جدایی در مرز با آمریکا را محکوم کرد

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد