نبرد باهموت؛ اوکراین: نظامیان روس ۲ کیلومتر عقب‌نشینی کردند

شلیک راکت از سوی نیروهای اوکراینی به سوی مواضع ارتش روسیه در جبهه باهموت
شلیک راکت از سوی نیروهای اوکراینی به سوی مواضع ارتش روسیه در جبهه باهموت Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک واحد نظامی از نیروهای ارتش اوکراین مدعی است که با انجام ضد حمله‌ای در باهموت، یک تیپ پیاده از نظامیان روس را متلاشی کرده است.

آگهی

این ضد حمله بنا به ادعای نیروهای اوکراینی شامگاه چهارشنبه ۱۰ مه صورت گرفته و منجر به عقب‌نشینی نیروهای ارتش روسیه از برخی مواضع خود شده است.

گاردین در گزارشی آورده است که نظامیان اوکراینیِ درگیر جنگ در جبهه باهموت، اظهارات تازه رئیس گروه واگنر مبنی بر فرار نیروهای ارتش روسیه در نبردها در این شهر را مورد تایید قرار داده‌اند.

نبرد برای کنترل باهموت، شهری ویران شده در شرق اوکراین که اکنون به ادعای شبه‌نظامیان واگنر تقریباً ۹۵ درصد آن تحت تصرف نیروهای روسیه است، طولانی ترین و مرگبارترین رویارویی میان دو طرف مخاصمه از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ قلمداد می‌شود.

در حالی که نیروهای روسیه و عمدتاً در راس آنها جنگجویان گروه شبه نظامی واگنر به تدریج طی ماه‌های اخیر دست به پیشروی زده و بخش‌های عمده‌ای از باهموت را تحت کنترل خود درآورده‌‌اند اما مقاومت مثال‌زدنی نظامیان اوکراینی در غرب این شهر مهم و راهبردی همچنان ادامه دارد.

اُلکساندر سیرسکی، فرمانده یگان‌های زمینی ارتش اوکراین چهارشنبه شب با انتشار پیامی در تلگرام تاکید کرد که نیروهای درگیر نبرد در باهموت در حال انجام ضدحمله های موثر هستند.

وی همچنین مدعی شد که «دشمن در برخی از مناطق جبهه نتوانست در برابر هجوم مدافعان اوکراینی مقاومت کند و تا فاصله دو کیلومتری عقب‌نشینی کرد.»

به گفته این فرمانده ارشد اوکراینی، در برخی از نقاط، جنگجویان های واگنر در محل جایگزین یگان‌های ارتش منظم روسیه شده‌اند که آمادگی کمتری از خود نشان داده بودند.

فرمانده نیروهای زمینی ارتش اوکراین سپس تاکید کرد: «نیروهای دفاعی ما با اطمینان خط مقدم را حفظ و از پیشروی دشمن جلوگیری می کنند. نبرد برای باهموت ادامه دارد.»

از سوی دیگر، معاون وزیر دفاع اوکراین نیز چهارشنبه شب با انتشار پیامی در تلگرام تاکید کرد که نیروهای تحت امر کی‌یف «در طول روز حتی از یک موضع خود در باهموت عقب نشینی نکرده‌اند.»

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه پیمانکاری نظامی واگنر که اختلافات وی با ستاد کل ارتش روسیه عیان و آشکار شده، روز چهارشنبه بار دیگر ادعا کرد که افرادش مهمات کافی دریافت نمی‌کنند و بدون این مهمات، ارتش اوکراین می‌تواند نیروهای تحت امر ور را در باهموت «نابود کند».

وی همچنین تاکید کرد که به دلیل شکست نیروهای عادی ارتش روسیه در برخی از نقاط جبهه نبرد در باهموت، نیروهای واگنر با خطر جدی محاصره شدن توسط ارتش اوکراین روبرو هستند.

مقامات اوکراینی پیش‌تر اعلام کرده بودند که در حال تکمیل مقدمات یک ضد حمله بزرگ برای بازپس ‌گیری سرزمین‌های اشغال شده توسط روسیه در شرق و جنوب، علاوه بر کریمه هستنند که پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ ضمیمه شده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: مردم اوکراین قربانی کودتای دولتی و جاه‌طلبی رام‌نشدنی غرب شدند

فرمانده ارتش اوکراین: وضعیت در جبهه نبرد با وجود مهار حملات روس‌ها «دشوار» است

زلنسکی نخستین‌بار به طور علنی آمار تلفات سربازان اوکراینی از زمان حمله روسیه را اعلام کرد