هشدار ملونی به فرانسه: از نام ایتالیا برای حل مشکلات سیاست داخلی خود خرج نکنید

جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا
جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا که از سوی فرانسه به ناتوانی در حل مشکلات مهاجرتی کشورش متهم شده روز دوشنبه به پاریس نسبت به هرگونه سواستفاده از ایتالیا در مسائل سیاسی داخلی هشدار داد.

آگهی

رهبر جریان راست افراطی و نخست وزیر ایتالیا در گفتگو با خبرنگاران خطاب به مقامات فرانسوی گفت: «نسبت به استفاده از کشورهای دیگر برای حل و فصل مسائل سیاسی داخلی هشدار می‌دهم، زیرا این کاری است که معمولاً نباید انجام داد.»

خانم ملونی با اشاره به این نکته که یک روز پیش از اظهارات جنجالی ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه در مورد نحوه مدیریت مهاجرت در ایتالیا توسط وی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه صحبت کرده است، گفت که بین گفتمانی که فرانسه « به شکل خصوصی و یا به صورت آشکار و علنی» مطرح می‌کند، تفاوت آشکاری وجود دارد.

نخست وزیر فرانسه سپس افزود: «این موضوع باعث می‌شود فکر کنم که چنین رویکردی به سیاست داخلی فرانسه مربوط می‌شود.»

آنتونیو تاجانی، رئیس دستگاه دیپلماسی ایتالیا روز جمعه خواستار عذرخواهی آقای دارمنن به دلیل اظهارات اخیر وی علیه جورجا ملونی شد.

سخنان ججالی وزیر کشور فرانسه در خصوص ناتوانی جورجا ملونی در مدیریت مهاجرت در کشورش تنش‌هایی را میان دو کشور رقم زد و سبب لغو سفر وزیر امور خارجه ایتالیا به پاریس شد.

آنتونیو تاجانی در حالی نخستین سفر رسمی خود به پاریس را به دلیل اظهارات وزیر کشور فرانسه در شامگاه پنجشنبه گذشته لغو کرد که وی از پیش برای گفتگو با کاترین کولونا، همتای فرانسوی خود در این سفر برنامه‌ریزی کرده بود.

ژرالد دارمنن در گفتگو با رادیو مونت کارلو به صراحت جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا را متهم کرده بود که «نتوانسته است به وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر حل مشکلات مهاجرتی کشورش عمل کند.»

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه پس از این ماجرا به سرعت پیامی به زبان ایتالیایی در توییتر منتشر کرد و نوشت: «روابط ایتالیا و فرانسه بر اساس احترام متقابل است.» وی همچنین بلافاصله با همتای ایتالیایی خود تماس برقرار کرد.

مهاجرت چندین سال است که به یک موضوع فوق العاده حساس و گاه تنش‌آفرین در روابط میان فرانسه و ایتالیا تبدیل شده است.

یکی از تازه‌ترینِ این تنش‌ها در نوامبر گذشته روی داد، زمانی که دولت ملونی که به یک کشتی بشردوستانه از سازمان غیردولتی SOS Méditerranée اجازه لنگر انداختن در سواحل ایتالیا نداد.

این ماجرا بر اختلافات میان پاریس و رم در خصوص بحران مهاجرت افزود و در نهایت فرانسه را بر آن داشت تا در سواحل تولون واقع در جنوب این کشور از کشتی حامل ۲۰۰ پناهجو استقبال کند.

این ماجرا خشم پاریس را برانگیخت و مقامات فرانسوی را مجبور کرد تا برای جلوگیری از تکرار چنین سناریوهایی درخواست برپایی یک نشست اروپایی را به بروکسل بدهند.

به گفته وزارت کشور ایتالیا، بیش از ۴۲ هزار پناهجو در سال جاری میلادی از طریق دریای مدیترانه وارد این کشور شده‌اند در حالی که این رقم در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱ هزار نفر گزارش شده بود.

طبق آمار وزارت کشور ایتالیا، نزدیک به نیمی از پناهجویان یاد شده از کشورهای فرانسوی زبان (ساحل عاج، گینه، تونس، کامرون، بورکینافاسو و مالی) آمده‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایتالیا نام مادران همجنس‌گرا را از گواهی تولد فرزندان آنها حذف می‌کند

ایتالیا قوانین مهاجرتی را سخت‌تر می‌کند؛ مجازات تا ۳۰ سال حبس در انتظار قاچاقچیان انسان

ایلان ماسک خواستار فرزند‌آوری بیشتر شهروندان در کشورهای توسعه‌یافته شد