«دروغ رذیلت راست افراطی و ملونی مثل لوپن است»؛ دلجویی فرانسه تصمیم رُم را عوض نکرد

آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا
آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا در واکنش به اظهارات مقام ارشد فرانسوی سفر خود به پاریس را لغو کرد.

آگهی

آقای تاجانی روز پنجشنبه در صفحه توییتر خود با اعلام این مطلب تاکید کرد که اظهارات «ژرالد دارمنن» وزیر کشور فرانسه درباره «جورجا ملونی»، نخست وزیر ایتالیا غیر قابل قبول است. او همچنین ادامه داد که این روحیه‌ای نیست که باید با آن به چالش‌های مشترک اروپا رسیدگی شود.

آقای دارمنن پیش‌تر به رادیو RMC گفته بود که ملونی نتوانسته «مشکلات مهاجرتی» را که با وعده رسیدگی به آن به قدرت رسیده است، حل کند. 

او همچنین در ادامه نخست وزیر ایتالیا را متهم کرده بود که با دروغگویی به رای دهندگان ایتالیایی توانسته به این جایگاه برسد و ادامه این شرایط می‌تواند به بحران ناشی از تعداد فزاینده مهاجرانی که با قایق عازم جنوب اروپا می شوند، بیافزاید.

 وزیر کشور فرانسه در بخش دیگری از صحبت‌های خود ملونی را با مارین لوپن، رهبر جریان راستی افراطی در فرانسه مقایسه کرد و گفته بود: «راست افراطی یک رذیلت دارد و آن‌هم دروغ گفتن به مردم است.»

این اظهارات در حالی منتشر شد که تاجانی آماده سفر به پاریس برای دیدار با همتای فرانسوی خود بود تا بتواند روابط شکننده دو کشور در ماه‌های اخیر را ترمیم کند. با این حال بلافاصله پس از طرح اظهارات وزیر کشور فرانسه، تاجانی سفر خود را لغو کرد. 

فرانسه به سرعت بیانیه‌ای برای جلوگیری از شدت‌گیری تنش‌ها با رم منتشر و به دولت ایتالیا اطمینان داد که همچنان به تعهدات خود برای همکاری با این کشور همسایه پایبند است. با این حال حتی این دلجویی هم نتوانست دیپلمات ایتالیایی و عضو حزب دست راستی فورتزا ایتالیا را از لغو سفر خود به پاریس منصرف کند. 

از زمان روی کار آمدن دولت دست راستی ملونی در ایتالیا، روابط میان پاریس و رم بر سر موضوعات مختلفی به ویژه مسئله مهاجرت تنش آلود بوده است. وزیر کشور فرانسه پیش از این هم سیاست‌های رم را در خصوص موضوع مهاجرات مورد انتقاد قرار داده بود. دارمنن در ماه نوامبر ۲۰۲۲ از ایتالیا به خاطر عدم صدور مجوز برای پهلوگیری یک کشتی خیریه نجات مهاجران انتقاد و ملونی را «خودخواه» خوانده بود. آن کشتی در ادامه مجبور شد به فرانسه برود و در بنادر این کشور پهلو بگیرد. 

با وجود شعارهای ملونی برای اعمال سیاست‌های سخت و مقابله با مهاجرت غیرقانونی، از زمان به قدرت رسیدن کابینه دست راستی او، ایتالیا شاهد افزایش قابل توجه تعداد پناهجویان بوده است.

 از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تا کنون بیش از ۴۲ هزار و ۴۰۰ نفر از طریق قایق و به صورت غیرقانونی خود را به ایتالیا رسانده‌اند. این در حالی است که این رقم در سال گذشته و مدت زمان مشابه تنها حدود ۱۱ هزار و ۲۲۰ نفر بود.  

حزب برادران ایتالیا به رهبری ملونی و شریک ائتلافی آن، لگا به ریاست متئو سالوینی در کمپین انتخاباتی سال گذشته خود متعهد شدند که به شدت با ورود مهاجران غیرقانونی به ایتالیا برخورد کنند.  روز پنجشنبه پارلمان این کشور قانونی را تصویب کرد که مجازات‌های زندان برای قاچاقچیان انسان را تشدید می‌کند و حقوق پناهندگی تازه واردان را محدود می‌کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت فرانسه در بیانیه‌ای که پس از انتشار صحبت‌های دارمنن، ضمن تاکید بر اینکه روابط پاریس و رم بر اساس احترام متقابل است، تاکید کرد: «دولت فرانسه مایل است با روحیه همبستگی با ایتالیا برای رویارویی با چالش مشترک افزایش سریع جریان‌های مهاجران به ویژه از دریای مدیترانه مرکزی همکاری کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش محبوبیت چپ و راست افراطی؛ «از هر ۳ اروپایی یک نفر به احزاب پوپولیست رای می‌دهد»

۱۰۰ هزار یورو جریمه؛ دولت ایتالیا به دنبال محدود کردن استفاده از کلمات انگلیسی در مکاتبات رسمی

ایتالیا قوانین مهاجرتی را سخت‌تر می‌کند؛ مجازات تا ۳۰ سال حبس در انتظار قاچاقچیان انسان