انتقاد از پلیس فرانسه به دلیل اجازه برگزاری تجمع به نئونازی‌ها در شهر پاریس

Emmanuel DUNAND
Emmanuel DUNAND Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس پاریس همچنین وزیر کشور فرانسه پس از آنکه به حدود ۶۰۰ نئونازی اجازه راهپیمایی در خیابان‌های پایتخت فرانسه را دادند، با انتقادات بسیاری روبرو شدند.

آگهی

راهپیمایی نئونازی‌های فرانسه شنبۀ گذشته به مناسبت سالگرد قتل یکی از فعالان راست افراطی به نام «سباستین دیزیو» در ۷ مه ۱۹۹۴ میلادی برگزار شد و در جریان آن، اعضای این گروه راست افراطی در حالی که همگی لباس‌های سیاه به تن و پرچم‌هایی با عبارات نئونازی در دست داشتند، شعارهایی را در بزرگذاشت مرگ او سر دادند.

صدور مجوز برای چنین راهپیمایی در حالی انجام شده بود که همزمان مقامات فرانسه اعلام کرده بودند از روز دوشنبه با هدف حمایت از امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور، محدودیت‌های جدیدی را علیه آن دسته از معترضانی اجرا خواهند کرد که در انتقاد به سیاست‌های ماکرون بویژه افزایش سن بازنشستگی، در تجمعات خیابانی خود «بر قابلمه‌ها می‌کوبند».

«قابلمه‌ها خطرناکتر از چکمه‌های نئونازی‌ها هستند»

دیوید آسولین، سناتور حزب سوسیالیست فرانسه از جرالد دارمنن، وزیر کشور خواست تا درباره این تصمیمش توضیح دهید. او در پیامی توییتری نوشت: «اجازه رژه به ۵۰۰ نئونازی و فاشیست آنهم در قلب پاریس غیرقابل قبول است. سازمان، ایدئولوژی، شعارها و سمبل‌های این گروه هم عامل تحریک به نفرت نژادی است و هم توهین به کشته شدگان.»

یان بروسات، سخنگوی حزب کمونیست نیز به طعنه گفت که به این ترتیب روشن شد که «قابلمه‌ها خطرناکتر از چکمه‌های نئونازی‌ها هستند».

یک موسسه خیریه چپگرا به نام «Attac» نیز اعلام کرد که راست افراطی می‌تواند «نفرت» خود را در «مصونیت کامل» در مرکز پاریس به نمایش بگذارد، اما دولت به دنبال غیرقانونی کردن کوبیدن بر قابلمه است.

ژاک آتالی، روشنفکر مشهور فرانسوی نیز این تجمع را «غیر قابل تحمل» خواند.

توضیح پلیس فرانسه

اداره پلیس پاریس روز دوشنبه در واکنش به این انتقادات اعلام کرد که از اختیارات قانونی برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات نئونازی‌ها برخوردار نیست؛ مگر اینکه «یک خطر ثابت شده برای نظم عمومی» وجود داشته باشد.

در بیانیه پلیس آمده است: «با توجه به اینکه این تظاهرات در سال‌های گذشته هیچ مشکلی در نظم عمومی ایجاد نکرده بود، فرماندار پاریس در موقعیتی نبود که بتواند کاری برای ممنوعیت آن انجام دهد».

ممنوعیت قابلمه‌زنی

تنها دو روز پس از برگزاری راهپیمایی نئونازی‌ها در پاریس، مراسم ۸ ماه مه به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم در حالی در پایتخت فرانسه با حضور امانوئل ماکرون برگزار شد که هرگونه تظاهراتی در این روز در اطراف خیابان شانزه لیزه و بنای «طاق پیروزی» ممنوع شده بود.

پلیس شهر لیون نیز برگزاری تظاهرات در روز دوشنبه را در نزدیکی یک بنای یادبود جنگ ممنوع کرد چراکه قرار بود امانوئل ماکرون در مراسم ادای احترام به ژان مولن، از قهرمانان مقاومت فرانسه ادای احترام کند.

از زمانی که امانوئل ماکرون اصلاحات بازنشستگی را در ۱۵ آوریل امضا کرد و بر اساس آن سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش داد، اعضای دولت او در هرجای این کشور با انتقاد شدید مخالفان و قابلمه زنی‌های آنان روبرو شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روز جهانی کارگر؛ از مخالفت با اصلاحات قانون بازنشستگی تا اعتراض به افزایش تورم

«مجمع عقلا» فرانسه بر اصلاحات بازنشستگی مهر تأیید زد؛ اعتراضات از سرگرفته شد، ماکرون شبانه امضا کرد

برای اولین بار در جهان؛ فرانسه حق سقط جنین زنان را در قانون اساسی خود گنجاند