طالبان مزارع خشخاش را له می‌کنند؛ «فرمان، فرمان امیرالمومنین است»

یکی از نیروهای طالبان مشغول تخریب زمین خشخاش
یکی از نیروهای طالبان مشغول تخریب زمین خشخاش Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی / خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک در جهان و همچنین یکی از منابع اصلی تامین هروئین اروپا و آسیا است.

آگهی

هیبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان، آوریل سال گذشته کشت خشخاش را در افغانستان «اکیدا ممنوع» اعلام کرد. همانگونه که در ویدئو به تصویر کشیده شده است ماموران طالبان در جنوب افغانستان، مشغول اجرای فرمان «امیرالمومنین» و تخریب مزارع کشت خشخاش هستند.

افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک در جهان و همچنین یکی از منابع اصلی تامین هروئین اروپا و آسیا است. تولید تریاک در افغانستان در ۲۰ سال گذشته با وجود میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری آمریکا برای توقف کشت آن، همچنان افزایش یافته است.

اگر برای خدا کار می‌کردی، محصول مزرعه ما را خراب نمی‌کردی

صدای پیرزنی از سر مزرعه به گوش می‌رسد که می‌گوید: «اگر برای خدا کار می‌کردی، محصول این مزرعه کوچک را از بین نمی‌بردی.» یکی از ماموران طالبان به زن سالخورده می‌گوید خدا می‌گوید که باید این‌ها را از بین برد.

کشت خشخاش در افغانستان در حالی ممنوع اعلام شده است که اقتصاد این کشور با به قدرت رسیدن طالبان و بدنبال قطع شدن کمک‌های بین‌المللی ضعیف‌تر، بیمارتر و ناکارآمدتر از همیشه شده است. بر اساس آمار سازمان‌های بین‌المللی بخش عمده‌ای از شهروندان افغان‌ در تامین غذا با مشکل مواجه هستند.

منبع رزق و روزی خداست نه خشحاش

حاجی قاضی، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر هلمند می‌گوید: «این ممنوعیت [کاشت خشخاش] تا حد زیادی اجرا شده است. زمانی که فرمان امیرالمومنین اعلام شد، اکثر مردم آن را پذیرفتند. حالا شاید نیم جریب زمین (۲ هزار متر مربع) یا یک قطعه زمین کوچک داخل خانه یا باغ شخصی باقی مانده باشد. اما غیر از این زمینی زیر کشت خشخاش باقی نمانده است.»

حاجی قاضی، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر هلمند می‌گوید: «منبع رزق و روزی خداست نه خشخاش. آنها باید محصولات دیگری بکارند. محصولات جایگزینی برای کشت خشخاش وجود دارد.»

گفته می‌شود که از اواسط ماه اوت ۲۰۲۱ میلادی، زمانی که کابل سقوط کرد و طالبان در افغانستان به قدرت رسید کاشت خشخاش به شدت محدود شده است. سال گذشته نیز طالبان با سرکشی‌های متعدد از کشت خشخاش در مزارع کشاورزی ممانمعت به عمل آوردند.

تخریب مزرعه خشخاش یک پیرزن ۸۰ ساله

ماموران طالبان به تازگی خشخاش‌های کوکو گولا ۸۰ ساله را نابود کرده‌اند. او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «آنها [نیروهای امنیتی طالبان] آمدند، به آنها گفتم این [مزرعه خشخاش] را رها کنید، به آنها گفتم به خاطر خدا اینجا را خراب نکنید، من روی آن زحمت کشیده‌ام، برای کاشت آن پول قرض گرفته‌ام، و به پولی که از‌ کشت آن نصیبنم می‌شود دل خوش بوده‌ام، اما آنها گفتند بهشان دستور داده شده و آنها از فرد دیگری فرمان می‌گیرند.»

این یک قانون یک نفره است و مردم حرفی برای گفتن ندارند. هر چه دستور دهند، باید اطاعت کنیم. اگر به ما بگویند شامتان را نخورید، نمی‌خوریم، چاره‌ای جز [اطاعت] نداریم
غلام رسول

غلام رسول، کشاورزی که سال‌ها در زمینش به کشت خشخاش می‌پرداخته نیز با سرنوشت مشابهی مواجه شده است. او در میان گفت‌وگو با تلخنده‌هایی به «یک کلام» بودن طالبان و «درماندگی» مردم اشاره دارد.

AFP
چالش کشاورزان افغان در کاشت خشخاشAFP

طالبان بگویند شام نخورید، نمی‌خوریم، چاره‌ای جز اطاعت نداریم

او می‌گوید: «آنها [دولت طالبان] حرف آخر را می‌زنند و هیچ فردی هم نمی‌تواند با آنها بحث کند. این یک قانون یک نفره است و مردم حرفی برای گفتن ندارند. هر چه دستور دهند، باید اطاعت کنیم، چاره دیگری نیست. اگر به ما بگویند شامتان را نخورید، نمی‌خوریم، ما درمانده‌ایم، چاره‌ای جز [اطاعت] نداریم.»

او البته انتقاد دیگری نیز متوجه طالبان می‌کند: «اگر طالبان به ما کمک کنند ما هیچ نگرانی دیگری نخواهیم داشت. اما چون مزارع خشخاش ما را له کرده و از بین برده‌اند، باید به ما کمک کنند و جایگزینی برای کشت ما بیابند، اما آنها هیچ جایگزینی ارایه نکرده‌اند.»

ممنوعیت کشت خشخاش از سوی طالبان در شرایطی همچنان دنبال می‌شود که مردم این کشور از فقر و گرسنگی رنج برده و روش‌های جایگزین کشاورزی را نمی‌شناسند. آنها به طور سنتی سال‌ها مشغول کشت خشخاش و درآمدزایی از آن بوده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان و کارزار ریشه‌کن کردن کشت خشخاش؛ تولید تریاک در افغانستان کم شده است یا زیاد؟

طالبان کشت خشخاش را ممنوع کرد؛ وابستگی اقتصاد افغانستان به تریاک قطع می‌شود؟

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد