اردوغان: رهبر داعش را در سوریه کشتیم

عکسی آرشیوی از نیروهای داعش
عکسی آرشیوی از نیروهای داعش Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داعش پیش‌تر در سال ۲۰۲۲ در پی کشته شدن ابوابراهیم هاشمی قرشی، رهبر قبلی خود در شمال غرب سوریه، ابوالحسین حسینی القرشی را به عنوان «خلیفه چهارم» دولت اسلامی در عراق و شام معرفی کرده بود.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه شب مدعی شد که نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی کشورش رهبر داعش را در سوریه از پای درآورده‌اند.

رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه «تی‌آرتی» ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: «ابو الحسین القرشی، رهبر گروه خلافت اسلامی، داعش روز شنبه طی عملیاتی در سوریه از پای درآمد.»

وی بدون ارائه جزئیات بیشتر در خصوص عملیات یاد شده گفت که سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه «از مدت‌ها پیش» رد رهبر داعش را دنبال می کردند و او را تحت تعقیب قرار داده بودند.

به گفته برخی منابع محلی در سوریه، این عملیات در یکی از نقاط شمالی این کشور که کنترل آن در دست شورشیان تحت حمایت آنکارا است روی داده است.

داعش پیش‌تر در سال ۲۰۲۲ در پی کشته شدن ابوابراهیم هاشمی قرشی، رهبر قبلی خود در شمال غرب سوریه، ابوالحسین حسینی القرشی را به عنوان «خلیفه چهارم» دولت اسلامی در عراق و شام معرفی کرده بود.

محل اختفای رهبر داعش که ترکیه مدعی است وی را در شهرک کردنشین «جیندیرس» واقع در شمال غرب کشته است یک مزرعه متروکه پیش‌تر از آن به عنوان یک مدرسه مذهبی استفاده شده بود.

ترکیه از سال ۲۰۲۰ در حمایت از معارضان و مخالفان دولت بشار اسد نیروهای خود را در شمال سوریه مستقر کرده و همچنین این مناطق را با نیروهای تحت حمایت خود در کنترل دارد.

گروه داعش از سال ۲۰۱۷  شکست‌های نظامی بزرگی را متحمل شد و سرانجام در سال ۲۰۱۹ مناطق تحت کنترل خود را در عراق و سوریه به کلی از دست داد. با این وجود نیروهای وابسته به این گروه همچنان به صورت پراکنده عملیاتی را سوریه و عراق انجام می‌دهند.

داعش در اوج قدرت و زمانی که مناطق وسیعی از خاک سوریه و عراق را تحت کنترل داشت مسئولیت مجموعه‌ای از حملات تروریستی و مرگبار در اروپا را بر عهده گرفت.

واشنگتن اکتبر ۲۰۱۹ از کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در جریان عملیات نیروهای آمریکایی خبر داده بود؛ دو جانشین پیشین سرکرده اصلی داعش طی ماه‌های فوریه و نوامبر سال ۲۰۲۲ در سوریه کشته شدند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرباز آمریکایی به همکاری با داعش برای حمله به ارتش ایالات متحده اعتراف کرد

بمب گذاری انتحاری در شمال افغانستان دست‌کم ۱۱ کشته و ۳۰ زخمی برجای گذاشت

دست‌کم سه جنگجوی داعش در حمله نیروهای آمریکا به شمال سوریه کشته شدند