بزرگترین حمله هوایی دو ماه اخیر روسیه به اوکراین؛ دست‌کم ۱۶ نفر از جمله سه کودک کشته شدند

حملات هوایی روسیه به شهرهای اوکراین
حملات هوایی روسیه به شهرهای اوکراین Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک موشک از موشک‌های کروز نیز به یک ساختمان مسکونی ۹ طبقه در شهر اومان در مرکز اوکراین و در حدود ۲۱۵ کیلومتری جنوب کی‌یف اصابت کرد. به گفته وزارت کشور اوکراین در این حمله چهارده نفر کشته شدند.

آگهی

روسیه بامداد جمعه بیش از ۲۰ موشک کروز را به سمت شهرهای مختلف اوکراین شلیک کرد که در پی آن دست‌کم ۱۶ نفر از جمله سه کودک کشته شدند.

این حملات در اوایل صبح در حالی انجام شد که کی‌یف در حال آماده شدن برای آغاز یک ضد حمله در تلاش برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال شده‌اش است.

این حملات موشکی با حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین بعد از دو ماه شروع شد. تاکنون گزارشی از تلفات احتمالی در این شهر گزارش نشده است. اوکراین اعلام کرد که ۱۱ موشک کروز و دو هواپیمای بدون سرنشین را بر فراز کی‌یف رهگیری کرده است.

حمله به ساختمان مسکونی در اومان

یک موشک از موشک‌های کروز نیز به یک ساختمان مسکونی ۹ طبقه در شهر اومان در مرکز اوکراین و در حدود ۲۱۵ کیلومتری جنوب کی‌یف اصابت کرد. به گفته وزارت کشور اوکراین در این حمله ۱۴ نفر از جمله دو کودک کشته شدند.

پلیس اوکراین اعلام کرد که در این حمله ۱۷ نفر زخمی شدند و سه کودک نیز از زیر آوار نجات یافتند. یک موشک کروز دیگر در این شهر ۸۰ هزار نفری به یک انبار اصابت کرد.

مسکو در طول جنگ ۱۴ ماهه مکررا حملات موشکی دوربرد را اغلب بدون تفکیک مناطق غیر نظامی انجام داده است.

واکنش ولودیمیر زلنسکی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تصاویری از خسارت‌های ناشی از حملات موشکی روسیه را در توییتر منتشر کرد و خواستار تقویت تحریم‌ها علیه روسیه شد.

او در توییت دیگری با انتشار ویدئوی مربوط به اصابت موشک‌های روسیه به یک ساختمان مسکونی در اومان گفت که آوارها همچنان در حال پاکسازی است.

وی با اشاره به دو کودکی که در این حمله کشته شدند گفت که این کودکان قابل شناسایی نیستند و از سرنوشت پدر و مادرشان اطلاعی در دست نیست.

طبق گفته مقامات یک کودک خردسال نیز در شهر بندری دنیپرو بر اثر این حملات کشته شد. 

وزیر خارجه اوکراین: پاسخ روسیه به تمام ابتکارات صلح این است

دمیترو کولِبا وزیر امور خارجه اوکراین در توییتی نوشت: «حمله‌های موشکی که منجر به کشته‌ شدن اوکراینی‌های بی‌گناه در خواب از جمله یک کودک دو ساله شد پاسخ روسیه به تمام ابتکارات صلح است.»

اوکراین: ۲۱ موشک از ۲۳ موشک روسی رهگیری و منهدم شد

اوکراین اعلام کرد که ۲۱ موشک از ۲۳ موشک روسی و دو پهپاد را در شبانه روز گذشته سرنگون کرده است.

ناتو: متحدان اوکراین تاکنون ۱۵۵۰ خودروی زرهی و ۲۳۰ تانک به این کشور ارسال کرده‌اند

دبیرکل ناتو روز پنجشنبه گفت که کشورهای عضو ناتو و کشورهای شریک بیش از ۹۸ درصد از تجهیزات جنگی وعده داده شده را به اوکراین تحویل داده‌اند.

ینس استولتنبرگ گفت که «متحدان اوکراین بیش از ۱۵۵۰ خودروی زرهی، ۲۳۰ تانک و مقدار زیادی مهمات» به این کشور ارسال کرده‌اند. همچنین بیش از ۹ تیپ جدید اوکراینی را آموزش داده و تجهیز کرده‌اند.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۰ هزار سرباز تیپ‌های جدید را تشکیل دهند.

استولتنبرگ به خبرنگاران در بروکسل گفت: «این موضوع اوکراین را در موقعیتی قوی برای ادامه بازپس‌گیری اراضی اشغالی قرار می‌دهد.»

وی تاکید کرد که ۳۱ متحد ناتو متعهد به تقویت ارتش اوکراین هستند. وی تصریح کرد که بازپس‌گیری مناطق اشغال شده به کی‌یف در صورت انجام مذاکرات صلح موضع قوی‌تری می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«مشکلات تدارکاتی» ارتش روسیه در اوکراین؛ مسکو خواستار دو برابر شدن تولید موشک‌ شد

برنامه کی‌یف برای «تحول کامل» شش شهر ویران اوکراین در بحبوحه جنگ

زلنسکی خواستار شتاب در روند اجرایی شدن مصوبه کمک نظامی آمریکا به اوکراین شد