تنش میان اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی بالا گرفت

ساختمان اوپک در اتریش
ساختمان اوپک در اتریش Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک گفت اتهام زنی و ارائه نادرست اقدامات اوپک و اوپک پلاس «خلاف» است. او ادامه داد: «این گروه تاثیرگذار متشکل از ۲۳ کشور صادرکننده نفت، قیمت نفت را هدف قرار نداده و در عوض بر روی مبانی بازار تمرکز کرده است.»

آگهی

گروه تولیدکنندگان نفت اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی را مورد انتقاد قرار دادند و گفتند که این مرجع انرژی در جهان باید در مورد تضعیف سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت «بسیار محتاط» باشد. 

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک گفت اتهام زنی و ارائه نادرست اقدامات اوپک و اوپک پلاس «خلاف» است. او ادامه داد: «این گروه تاثیرگذار متشکل از ۲۳ کشور صادرکننده نفت، قیمت نفت را هدف قرار نداده و در عوض بر روی مبانی بازار تمرکز کرده است.»

اوپک اعلام کرد که اظهاراتش در واکنش به انتقادات جدید آژانس بین‌المللی انرژی بدون ارائه جزییات بیشتر است. فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه تلویزیونی با بلومبرگ در روز چهارشنبه در هشدار به اوپک درباره افزایش قیمت نفت، از زبان مشابهی استفاده کرده بود. 

بیرول گفت که این ائتلاف انرژی به رهبری عربستان سعودی باید در سیاست تولید خود «بسیار محتاط» باشد و هشدار داد که منافع کوتاه مدت و میان مدت این گروه متناقض به نظر می‌رسد. 

او ادامه داد که قیمت‌های بالاتر نفت خام و فشارهای تورمی صعودی منجر به ضعیف‌تر شدن اقتصاد جهانی می‌شود و کشورهای با درآمد پایین احتمالا به طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. 

الغیص گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی به خوبی می‌داند که مجموعه‌ای از عوامل بر بازارها تاثیر می‌گذارد، از جمله اثرات غیرمستقیم کووید-۱۹، سیاست‌های پولی، بازار بورس، مشاوران تجارت کالا، ذخایر استراتژیک نفت، مسایل ژئوپلیتیکی و چند مورد دیگر.» 

او ادامه داد که مقصر دانستن نفت برای افزایش تورم «اشتباه و از نظر فنی نادرست است، زیرا بسیاری از عوامل دیگر باعث تورم می‌شوند.»

کاهش غافلگیرکننده تولید

اوایل ماه جاری، این آژانس انرژی مستقر در پاریس اعلام کرد که کاهش غیرمنتظره تولید نفت از سوی اوپک پلاس خطر کسری عرضه پیش‌بینی شده را تشدید می‌کند و می‌تواند بهبود اقتصادی را از بین ببرد. 

چندین عضو اوپک پلاس، دوم آوریل اعلام کردند که قرار است تولید جهانی خود را تا پایان سال، ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. 

گفته می‌شود این تصمیم که کاخ سفید را خشمگین کرد به عنوان بخشی از یک ابتکار مستقل اتخاذ شده و به سیاست گسترده‌تر اوپک پلاس مرتبط نیست. 

این کاهش، برنامه فعلی روسیه مبنی بر کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز از ماه مارس تا حداقل پایان سال را شامل نمی‌شود و مازاد بر آن است. بنابراین مجموع کاهش داوطلبانه تولید اعضای اوپک پلاس بیش از ۱.۶ میلیون بشکه در روز خواهد بود. 

به گفته الغیص دیگر بازارهای انرژی به مراتب از بازار نفت بی‌ثبات‌تر بوده‌اند. بازار نفت عمدتا به دلیل نقش تثبیت کننده اوپک و اوپک پلاس کمتر دچار بی‌ثباتی شده است. 

او ادامه داد: «اگر چیزی منجر به نوسانات در آینده شود، این درخواست‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی برای توقف سرمایه‌گذاری در نفت است. این در حالی است که همه چشم‌اندازها نیاز به مقدار بیشتری از این کالاهای گرانبها را برای تقویت رشد اقتصادی جهانی و شکوفایی در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه پیش بینی می‌کند.»

رابطه پرتنش

روابط بین اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای پرتنش بوده است. انتقادهای آژانس بین‌المللی انرژی با دیدگاه‌های برخی کشورهای مصرف کننده از جمله ایالات متحده که بر فشار قیمت‌های بالاتر انرژی بر خانوارها و مصرف کننده تاکید می‌کند، همسو است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آژانس بین‌المللی انرژی تاکنون به عنوان یکی از منابع ثانویه خدمت می‌کرد و اوپک از داده‌های تولیدی آن برای محک زدن نرخ پایبندی اعضای خود در تعهد تولید استفاده می‌کرد. اما در مارس سال گذشته، اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی را به عنوان منابع ثانویه حذف کرد. همان زمان هم نمایندگان اوپک پلاس نگرانی‌هایی را درباره صحت برآوردهای تولید آژانس بین‌المللی انرژی عنوان کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

به عصر جدیدی از قدرت «پترو دلارها» خوش آمدید؛ صدها میلیارد ثروت نفتی صرف چه می‌شود؟

چرا اوپک تولید نفت خود را کاهش می‌دهد؟ ترس از ورشکستگی بانک‌های آمریکایی یا تبانی در بازار؟

پیش‌بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۴: چه سرنوشتی در انتظار بازار جهانی است؟