زلزله و دموکراسی؛ شورای اروپا انتخابات ترکیه را «بسیار دشوار» خواند

در کمپین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، زنی پیشانی بندی را می‌بندد که روی آن نوشته شده است: «ترکیه».
در کمپین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، زنی پیشانی بندی را می‌بندد که روی آن نوشته شده است: «ترکیه». Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ناظر ارشد شورای اروپا معتقد است که انتخابات ترکیه به دلیل «وضعیت دموکراسی» در این کشور و پیامدهای زلزله ۶ فوریه در شرایط «بسیار دشواری» برگزار خواهد شد.

آگهی

ناظر ارشد شورای اروپا معتقد است که انتخابات در ترکیه به دلیل «وضعیت دموکراسی» در این کشور و پیامدهای زلزله ۶ فوریه در شرایط «بسیار دشواری» برگزار خواهد شد. 

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه که ۲۰ سال در قدرت قرار دارد، به دنبال ماموریتی جدید در ۱۴ مه و انتخابات دور بعدی ترکیه است.

با وجود زلزله وحشتناکی که ۶ فوریه چند شهر ترکیه را به طور کامل ویران کرد و بیش از ۵۰ هزار نفر را در جنوب این کشور کشت، در آغاز ماه مارس، رییس دولت ترکیه تصمیم گرفت به رایزنی‌هایش برای انتخابات ۱۴ ماه می ادامه دهد. 

فرانک شوابه، نماینده ویژه دولت آلمان در آزادی دین و عقیده در مصاحبه‌ با خبرگزاری فرانسه گفت: «شورای اروپا که ناظر حقوق بشر در این قاره است ۴۲ نماینده از مجمع پارلمانی خود برای نظارت بر این رای‌گیری عازم ترکیه خواهد کرد.»

او معتقد است: «این انتخابات به دلیل وضعیت دموکراسی در شرایط بسیار دشواری برگزار می‌شود. وضعیت حقوق بشر و حاکمیت قانون در ترکیه آنطور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود.» 

شوابه در اولین سفر به ترکیه با گروه‌های مختلف مبارزاتی برای انتخابات ۱۴ می دیدار کرد. او در این ماجرا به ویژه به آزادی مطبوعات و امکان احزاب سیاسی برای عمل آزادانه و مبارزات انتخاباتی منصفانه اشاره کرده است. او گفت: «ما شاهدیم که رییس جمهوری ترکیه قطعا دسترسی بهتری به رسانه‌های دولتی دارد.»

دولت ترکیه همچنان به دلیل واکنش کُند به وضعیت زلزله‌زدگان مورد انتقاد است

دولت ترکیه به دلیل واکنش کندی که به وضعیت زلزله زدگان داشته مورد انتقاد قرار گرفته است. آوارگانی که بسیاری از آنها در آنکارا، استانبول یا مرسین در سواحل جنوبی ترکیه ساکن شده‌اند تا دوم آوریل فرصت داشتند آدرس خود را در لیست‌های انتخاباتی تغییر دهد. مدت زمانی که مخالفان آن را بسیار کوتاه عنوان کرده‌اند. 

آقای شوابه همچنان تاکید کرد: «بسیاری از مردم نتوانستند در جای دیگری از لیست‌های انتخاباتی ثبت نام کنند.»

بنابراین انتظار می‌رود در روز انتخابات، جا به جایی بسیار گسترده‌ای به سمت مناطقی که آنها از آنجا آمده‌اند وجود داشته باشد. 

شوابه گفت: «اینکه این وضعیت چگونه پیش خواهد رفت را نمی‌دانیم. آیا مردم از وسایل حمل و نقلی که توسط دولت تعبیه شده استفاده می‌کنند. شاید این شرایط فقط برای حمایت از احزاب خاص باشد. ما نمی‌دانیم.»

نگرانی‌ دیگر، شناسایی رای‌دهندگان است. آقای شوابه گفت: «بسیاری از مردم مردد هستند. ما واقعا نمی‌دانیم که در نهایت چه اتفاقی برای شناسنامه‌های آنها افتاده است. افراد زیادی گم شده‌اند. ما شنیده‌ایم که واقعا مشخص نیست چند نفر کشته شده‌اند. این موضوع قطعا مایه نگرانی است. این موضوعی است که ما با دقت آن را رصد خواهیم کرد.» 

خطر اصلی این است که برخی از این کارت‌های شناسایی برای رای دادن به جای قربانیان استفاده کنند. شوابه اعتراف کرد: «این اتفاق ممکن است بیفتد. ما جلسات زیادی با کمیسیون انتخابات داشتیم و به ما اطمینان داده شد که این امکان وجود ندارد. اما ما این موضوع را در روز رای‌گیری به دقت بررسی خواهیم کرد.»

علاوه بر نمایندگان شورای اروپا، حدود ۳۵۰ کارشناس از سازمان امنیت و همکاری اروپا انتخابات ترکیه را رصد خواهند کرد. 

شوابه گفت: «مشارکت عموما در ترکیه بالاست و پیش‌بینی افرادی که با آنها ملاقات کردم این است که این بار حتی بیشتر از قبل هم خواهد بود. زیرا به اعتقاد عمومی این انتخابات اهمیت زیادی دارد و می‌تواند روی توسعه این کشور در سال‌های آینده تاثیر بگذارد.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

او ادامه داد: «علیرغم موانعی که بر سر راه انتخابات صحیح وجود دارد، در این انتخابات رقابتی واقعی در جریان است و ما نمی‌دانیم که نتیجه چه خواهد شد. ما تضمین خواهیم کرد آرایی که داده می‌شود در نتیجه انتخابات مورد احترام قرار گیرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان پس از لغو ۲ روزه برنامه‌هایش به دلیل بیماری در تماسی ویدئویی ظاهر شد

انتخابات ترکیه؛ رقابت نزدیک حزب اردوغان در استانبول و شکست در آنکارا و ازمیر

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد