خارطوم شهر ارواح؛ سازمان جهانی بهداشت نسبت به خطر حمله بیولوژیکی در سودان هشدار داد

خیابان‌های خالی خارطوم؛
خیابان‌های خالی خارطوم؛ Copyright پایتخت سودان
Copyright پایتخت سودان
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان جهانی بهداشت می گوید یکی از گروه های درگیر در جنگ سودان کنترل مهم ترین آزمایشگاه مواد خطرناک و شیمیایی سودان را بدست آورده است و امکان انتشار ویروس‌ها و عوامل همه گیری‌های کشنده و خطرات حملات بیولوژیکی در این کشور وجود دارد.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت سه‌ شنبه نسبت به خطرات حملات بیولوژیکی وشیمیایی مرگبار در سودان هشدار داد. 

این هشدار پس از خبرهایی مبنی بر «تحت کنترل درآمدن مهم ترین آزمایشگاه مواد خطرناک شیمیایی و بیولوژیکی سودان بدست یکی از گروه های درگیر در جنگ داخلی» منتشر شد. این آزمایشگاه مواد شیمیایی در مرکز خارطوم، پایتخت سودان واقع است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی در این آزمایشگاه عوامل بیماری زای وبا و سرخک و دیگر ویروس‌های بیماریهای خطرناک نگهداری می‌شوند.

به گفته شبکه سی ان ان این آزمایشگاه در نزدیکی یکی از مهم ترین کانون های جنگ و درگیری بین شبه نظامیان موسوم به «نیروی گسترش سریع» و نیروهای ارتش سودان است. همچنین این آزمایشگاه با فرودگاه خارطوم فاصله زیادی ندارد.

سعید عبید، نماینده سازمان بهداشت جهانی در سودان با اعلام این خبر گفت هنوز معلوم نیست ارتش و یا شبه نظامیان، کدامیک کنترل آزمایشگاه را بدست آورده اند.

از شنبه گذشته، ۱۵ آوریل، نبرد میان شبه نظامیان تحت امر ژنرال حمدی و نیروهای ارتش به رهبری عبدالفتاح برهان آغاز شده است، نبری که باعث شده است تا دیپلمات‌ها و اتباع خارجی از سودان بگریزند. 

روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران هم روز دوشنبه در همین راستا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «از ابتدای بحران، هماهنگی لازم برای خروج اتباع ایرانی که در آن کشور اقامت دارند را به طریق مقتضی انجام داده است.» در این اطلاعیه اما به شمار ایرانیان ساکن در سودان و این که آیا دیپلمات‌های ایران نیز از این کشور خارج می‌شوند یا نه، اشاره‌ای نشد.

این درگیری‌ها، خیابانهای خارطوم ۵ میلیون نفری را به شهر ارواح تبدیل کرده و به بسیاری از شهرهای سودان ۴۵ میلیونی نیز گسترش یافته است.

به گفته اتحادیه پزشکان سودانی دست کم ۴۵۰ نفر در یک هفته گذشته جانشان را در درگیریها از دست داده اند و نزدیک به ۵ هزار نفر نیز زخمی شده اند.

معضل اصلی عدم دسترسی پزشکان به بیمارستان های شهر است. بیش از ۷۲ درصد بیمارستانها و مراکز درمانی خارطوم بواسطه بمباران ارتش و خمپاره های شبه نظامیان از کار افتاده اند.

سازمان ملل متحد می گوید شمار کشته ها به مراتب بیشتر از ۴۵۰ نفر است اما به دلیل عدم دسترسی به اجساد و امکان ناپذیر بودن انتقال آنها به خارج از خارطوم، نمی توان رقم درستی از جان باختگان ارائه کرد.

گزارش‌ها حاکی است اگرچه به نظر می‌رسد در دهمین روز درگیری‌ها، آتش‌بسی نه چندان پایدار برقرار است اما گاه و بیگاه صدای تیراندازی‌ها پراکنده همچنان در خارطوم، پایتخت، شنیده می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران و «شرایط بی‌سابقه» در سودان؛ سازمان ملل مسئول امور بشردوستانه خود را به منطقه فرستاد

چرا اسرائیل هزینه انفعال در برابر حمله ایران را بیشتر از واکنش نظامی می‌داند؟

اسرائیل به اعراب: حمله ما منطقه شما را ناامن نمی‌کند؛ آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کند