بحران و «شرایط بی‌سابقه» در سودان؛ سازمان ملل مسئول امور بشردوستانه خود را به منطقه فرستاد

بلند شدن دود ناشی از درگیری‌ها در خرطوم، پایتخت سودان
بلند شدن دود ناشی از درگیری‌ها در خرطوم، پایتخت سودان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به گفته رئیس آژانس بشردوستانه سازمان ملل متحد در سودان، خانواده‌ها برای دسترسی به آب، غذا، سوخت و سایر منابع ضروری با مشکل مواجه هستند و ساکنان به دلیل هزینه‌های بالای حمل و نقل امکان جابجایی ندارند.

آگهی

وضعیت بحرانی جاری در سودان که نیروهای وفادار به دو فرمانده نظامی حاکم بر این کشور را درگیر جنگی داخلی کرده، سازمان ملل متحد را بر آن داشت تا یک مسئول بلند پایه را برای بررسی اوضاع از نزدیک عازم منطقه کند.

بر این اساس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه تصمیم گرفت که مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه این نهاد بین‌المللی را «فورا» به سودان بفرستد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به تصمیم آقای گوترش برای اعزام نماینده‌ای به منطقه گفت: «سطح و شتاب وقوع رویدادهای جاری در سودان بی سابقه است.»

در این بیانیه آمده است که تصمیم آقای گوترش برای اعزام فوری مارتین گریفیتس، رئیس آژانس بشردوستانه سازمان ملل متحد «در پرتو وخامت سریع بحران انسانی در سودان صورت گرفته است.»

درگیری‌های شدید میان شبه نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو و نیروهای مسلح دولت نظامی برآمده از کودتای اکتبر ۲۰۲۱ در سودان تحت هدایت ژنرال عبدالفتاح البرهان از پانزده آوریل آغاز شد و به برغم تمدید آتش‌بسی شکننده همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد.

عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو در جریان کودتا یک جبهه مشترک را برای بیرون راندن غیرنظامیان از قدرت تشکیل داده بودند اما با گذشت زمان، ژنرال حمدان دقلو به تدریج خواستار کنار آمدن با غیرنظامیان شد و کودتا را محکوم کرد.

بالا گرفتن اختلافات‌ عمده میان دو فرمانده نظامی سودان اکنون این کشور را درگیر یک جنگ داخلی بسیار نگران کننده کرده و میلیون‌ها نفر را در معرض خطرات مستقیم ناشی از بمباران‌ها و تبادل آتش میان دو طرف قرار داده است.

مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل که از سوی آقای گوترش عازم سودان شده روز یکشنبه در بیانیه‌ای جداگانه وضعیت انسانی در این کشور را «بسیار بحرانی» و «در آستانه یک فاجعه» توصیف کرد.

وی در این بیانیه افزود: «من در راه سفر به منطقه هستم تا بررسی کنم که چگونه می‌توانیم به میلیون‌ها نفری که زندگی‌شان یک شبه دستخوش تغییر و تحول شد، به شکل فوری و اظطراری کمک‌ کنیم.»

به گفته آقای گریفیتس، دفاتر و انبارهای حاوی اقلام بشردوستانه در سودان غارت شده و برای کمک رسانی و توزیع مواد غذایی به ساکنان باید تدارکات تازه و تکمیلی صورت گیرد.

رئیس آژانس بشردوستانه سازمان ملل متحد افزود: «در سودان، خانواده‌ها برای دسترسی به آب، غذا، سوخت و سایر منابع ضروری با مشکل مواجه هستند و ساکنان به دلیل هزینه‌های بالای حمل و نقل امکان جابجایی ندارند.»

وی در ادامه یادآور شد که خدمات اورژانسی در زمینه بهداشت و درمان به دلیل درگیری‌های شدید اخیر «به شدت محدود» شده و خطر مرگ بسیاری از بیماران را تهدید می‌کند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه خود از تبعات فوری و بلندمدت این بحران بر مردم سودان و کل منطقه به شدت ابراز نگرانی کرده است.

در این بیانیه آمده است: «ما بار دیگر از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا از غیرنظامیان و زیرساخت‌ها محافظت کنند؛ به کسانی که از مناطق جنگی فرار می‌کنند، اجازه عبور امن دهند؛ امنیت کارکنان نهاد‌های بشردوستانه و تجهیزات آنها را فراهم کنند، اجازه دهند تا عملیات کمک‌رسانی به درستی انجام شود و نگذارند به کارکنان پزشکی، امکانات و وسایل حمل‌ونقل آسیبی وارد شود.»

به گزارش سازمان ملل متحد در پی درگیری‌های اخیر بیش از ۷۵ هزار نفر از مردم سودان آواره شده و در مجموع در حال حاضر حدود ۲۷۰ هزار نفر در ۱۲ استان از ۱۸ استان این کشور بسیار فقیرِ امکان فرار از جنگ و درگیری‌ها را ندارند.

این جنگ داخلی بر اساس آمار رسمی منتشرشده، تاکنون دست کم ۵۲۸ کشته و نزدیک به ۵ هزار مجروح به جا گذاشته است. این در حالیست که دو طرف مناقشه همچنان یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همزمان با مذاکرات صلح، سودان بار دیگر هدف بمباران هوایی قرار گرفت

خارطوم شهر ارواح؛ سازمان جهانی بهداشت نسبت به خطر حمله بیولوژیکی در سودان هشدار داد

روزهای پرتنش؛ در سودان چه خبر است؟