مرگ با گیوتین؛ جرم زنی که رژیم ویشی فرانسه در سال ۱۹۴۳ اعدام کرد چه بود؟

اعدام با گیوتین در فرانسه
اعدام با گیوتین در فرانسه Copyright AP Photo/Archive
Copyright AP Photo/Archive
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جرم این زن ۳۹ ساله که با گیوتین اعدام شد ارتباط مستقیمی با حوادث جنگ جهانی دوم و جنبش مقاومت در برابر رژیم ویشی و اشغال کشور توسط آلمان نازی نداشت. جرم آن روز ماری لوئیز ژیرو اکنون هشت دهه پس از اعدام او در آستانه ثبت در قانون اساسی فرانسه به عنوان یک حق قرار دارد.

آگهی

رژیم ویشی فرانسه که در جریان جنگ جهانی دوم در حال همکاری با آلمان نازی بود در تابستان سال ۱۹۴۳ زنی به نام ماری لوئیز ژیرو را اعدام کرد.

جرم این زن ۳۹ ساله که با گیوتین اعدام شد ارتباط مستقیمی با حوادث جنگ جهانی دوم و جنبش مقاومت در برابر رژیم ویشی و اشغال کشور توسط آلمان نازی نداشت. جرم آن روز ماری لوئیز ژیرو اکنون هشت دهه پس از اعدام او در آستانه ثبت در قانون اساسی فرانسه به عنوان یک حق قرار دارد. حق سقط جنین در حالی امروزه در فرانسه به رسمیت شناخته شدهاست که در دوران حکومت ویشی این عمل و کمک به آن ممنوع بود. 

قانون وضع شده در آن زمان امکان اعدام زنانی را که دست به سقط جنین زده بودند یا به سقط جنین کمک کرده بودند فراهم می‌کرد. 

حکومت ویشی که شعار خود را «کار، خانواده و میهن» اعلام می‌کرد در سال ۱۹۴۲ قانونی وضع کرد که سقط جنین را از نظر حقوقی در رده «جرم و جنایت» تقسیم‌بندی می‌کرد. بنا به همین قانون امکان مجازات سقط جنین با صدور حکم اعدام به دلیل «اقدام علیه امنیت حکومت» پدید آمد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این قانون پس از پایان جنگ جهانی دوم و آزادسازی فرانسه توسط نیروهای متفقین لغو شد. با این حال ماری لوئيز ژیرو در سال ۱۹۴۳ به دلیل کمک به زنان دیگر برای سقط جنین بازداشت و محاکمه شد.

او که به ۲۷ مورد سقط جنین در ازای دریافت دستمزد کمک کرده بود از سوی دادگاه حکومت ویشی به اعدام با گیوتین محکوم شد. رئیس دادگاه بر «بی‌اخلاقی» ماری لوئيز ژیرو به دلیل کمک به زنان دیگر برای سقط جنین تاکید کرده بود. 

حکم اعدام این زن در روز ۳۰ ژوئیه ۱۹۴۳ در پاریس به اجرا درآمد. حکومت ویشی فرانسه سیاست زاد و ولد بیشتر در کشور را تشویق می‌کرد و به همین دلیل سختگیری در زمینه سقط جنین را افزایش داده بود. فیلیپ پتن، رهبر حکومت ویشی پیش از اجرای حکم اعدام ماری لوئیز ژیرو با عفو او مخالفت کرده بود. 

روایت سینمایی از زندگی و اعدام ماری لوئیز ژیرو

کلود شابرول، کارگردان سرشناس فرانسوی در سال ۱۹۸۸ با ساخت فیلمی به نام «داستان زنان» زندگی، محاکمه و اعدام ماری لوئیز ژیرو را به تصویر کشید. در این فیلم ایزابل هوپر نقش ماری لوئیز ژیرو را بازی می‌کند. 

پیروان تندروی مذهب کاتولیک در همان سال به یکی از سینماهایی که این فیلم را در پاریس نشان می‌داد حمله کردند و یکی از تماشاگران این سینما بر اثر حمله قلبی درگذشت. 

«داستان زنان» در جشنواره فیلم ونیز آن سال چند جایزه دریافت کرد. 

در حالی که تنها ۸۰ سال از اعدام ماری لوئیز ژیرو می‌گذرد پارلمان فرانسه طی ماه‌های گذشته در حال بحث و بررسی ثبت حق سقط جنین در قانون اساسی این کشور بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار زندانیان در فرانسه به بالاترین رکورد تاریخی خود رسید

تبرئه متهم به «سقط جنین غیرقانونی»؛ مروری بر یکی از تاریخی ترین اتفاقات جنبش زنان در فرانسه

حمایت فرانسه از «حق سقط جنین» زنان آواره اوکراینی؛ ۶۰ هزار یورو به ختم داوطلبانه بارداری اختصاص یافت