کشتار ورزشکاران اسرائیلی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ؛ آلمان هیات بررسی مجدد تشکیل می‌دهد

بالگردهای آلمان غربی برای انتقال گروگانگیرها و ورزشکاران اسرائیل در سال ۱۹۷۲
بالگردهای آلمان غربی برای انتقال گروگانگیرها و ورزشکاران اسرائیل در سال ۱۹۷۲ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بیانیه روز جمعه وزارت کشور آلمان آمده است که نتیجه تحقیق و یافته‌های این پروژه تحقیقاتی «به طور شفاف برای عموم مستند خواهد شد» و سایر کارشناسان «متخصص در موضوعات مختلف» نیز در این مسیر آن‌ها را همراهی خواهند کرد.

آگهی

نانسی فایسر، وزیر کشور آلمان روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور یک کمیسیون هشت نفره برای ارزیابی مجدد حمله به ورزشکاران و اعضای تیم اسرائیلی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ را تعیین کرده است تا به ابهامات حل نشده پاسخ دهد. این هیات بنا بر توافق سال گذشته دولت آلمان با بستگان یازده عضو تیم اسرائیلی به دست آمد.

خانم فایزر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کمیسیون قبل و بعد از حمله را «به طور دقیق مورد بررسی قرار خواهد داد». وی خاطرنشان کرد که آنچه برای او «به طور ویژه مهم می‌نماید این است که تحقیقات آن‌ها به طور کامل نحوه رسیدگی به وضعیت اعضای خانواده قربانیان در دوران پس از حمله را هم بررسی کند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در ماه سپتامبر،‌ در مراسمی به مناسبت پنجاهمین سالگرد این حمله با حضور جمعی از بستگان ورزشکاران کشته شده برگزار شد، فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهوری آلمان خطاب به همتای اسرائیلی خود به دلیل ناکامی‌های متعدد کشورش قبل، حین و پس از حمله عذرخواهی کرد.

قبل از برگزاری این مراسم، توافقی برای دریافت غرامتی به مبلغ ۲۸ میلیون یورو به خانواده ورزشکاران کشته شده پیشنهاد شد - مبلغی که از نظر خانوده‌ها بسیار کمتر از مبالغ مطرح شده‌ی قبلی بود و منجر به بایکوت این رویداد از سوی خانواده قربانیان شد. در نهایت آلمان موافقت کرد که ناکامی‌های مقامات آن زمان را بپذیرد و بررسی مجددی را با مشارکت مورخان تنظیم کند.

قبل از طلوع آفتاب در پنجم سپتامبر ۱۹۷۲، هشت عضو یک گروه فلسطینی به نام «سپتامبر سیاه» از حصار بدون محافظ دهکده المپیک بالا رفتند؛ وارد ساختمان تیم اسرائیلی شدند و موشه واینبرگ مربی کشتی و یوسی رومانو وزنه‌بردار اسرائیلی را کشتند. در حالیکه برخی از ورزشکاران اسرائیلی موفق به فرار شدند اما ۹ نفر گرفتار شدند. 

گروگان‌گیران خواستار آزادی بیش از ۲۰۰ فلسطینی و مبادله آن با ورزشکاران اسرائیلی بودند. مهاجمان خواستار یک هواپیما و عبور امن به قاهره شدند. پس از یک روز مذاکره، مهاجمان و گروگان‌هایشان اجازه یافتند با دو هلیکوپتر به فرودگاه فورستنفلدبروک در خارج از مونیخ بروند.

در این جریان، در فرودگاه تیراندازی می‌شود و گروگانگیرها به داخل یکی از بالگردها نارنجک پرتاب می‌کنند و به ورزشکاران در هلیکوپتر تیراندازی می‌کنند. در نهایت، علاه بر ورزشکاران، یک افسر پلیس آلمان غربی و پنج نفر از مهاجمان نیز کشته شدند.

آسوشیتدپرس
کاروان ورزشی اسرائیل با روبان‌های مشکی به یاد قربانیان در المپیک ۱۹۷۲ مونیخآسوشیتدپرس

در بیانیه روز جمعه وزارت کشور آلمان آمده است که نتیجه تحقیق و یافته‌های این پروژه تحقیقاتی «به طور شفاف برای عموم مستند خواهد شد» و سایر کارشناسان «متخصص در موضوعات مختلف» نیز در این مسیر آن‌ها را همراهی خواهند کرد.

اولین جلسه در مورد این نتایج این کمیسیون تحقیق در پنجاه و یکمین سالگرد این حادثه در سپتامبر امسال برنامه‌ریزی شده است، اما مشخص نیست که این گروه قرار است چه زمانی «گزارش جامع علمی» خود را ارائه دهد.

در این بیانیه آمده است که موسسه تاریخ معاصر لایبنیتس آلمان هم یک پروژه تحقیقاتی جداگانه انجام خواهد داد و به این کمیسیون تخصصی یاری خواهد رساند.

آنکی اسپیتزر، همسر مربی شمشیربازی کشته‌شده در مونیخ، در بیانیه‌ای گفت که خانواده قربانیان «از اینکه درخواست آن‌ها برای بررسی آرشیو و ایجاد کمیسیونی از مورخان مورد پذیرش قرار گرفته است بسیار خرسند هستند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ورزشکاران حرفه‌ای با درآمد خود چه می‌کنند؟

یکسال تا آغاز المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ هزینه شرکت در مراسم افتتاحیه و قیمت بلیت مسابقات چقدر است؟

مبادلۀ بسکتبالیست با دلال اسلحه؛ بازگشت قهرمان المپیک به خانه در پی توافق تاریخی آمریکا و روسیه