«ماشین پست» روی کره ماه؛ اسپیس ایکس برای تولید ماه‌پیمای «فلکس» قرارداد بست

ماه‌نورد محصول شرکت آسترولب
ماه‌نورد محصول شرکت آسترولب Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت اسپیس ایکس قصد دارد برای ماموریت آتی خود بر روی کره ماه از یک وسیله نقلیه رباتیک جدید محصول شرکت دانش‌بنیان آسترولب استفاده کند.

آگهی

شرکت اسپیس ایکس قصد دارد برای ماموریت آتی خود بر روی کره ماه از یک وسیله نقلیه رباتیک جدید محصول شرکت دانش‌بنیان آسترولب استفاده کند.

آسترولب (Astrolab) اعلام کرده که قراردادی تازه برای ساخت این ماه‌نورد لجستیکی و اکتشافی منعطف به اسم «فلکس» (FLEX) امضا شده است. قرار است این وسیله نقلیه توسط فضاپیمای غول‌پیکر استارشیپ در سال ۲۰۲۶ به ماه فرستاده شود.

جارت متیوز، بنیانگذار شرکت آسترولب و مهندس پیشین ناسا، گفت این اولین قرارداد تجاری در نوع خود برای حمل تجهیزات به ماه توسط اسپیس‌ایکس به شمار می‌رود.

پیشتر اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۷۰ میلادی و به تازگی نیز چین وسائل نقلیه رباتیکی را بر روی کره ماه فرود آورده‌ بودند، اما آمریکا در دهه‌های اخیر ماه‌پیمایی را به این شکل به خدمت نگرفته است.

هزینه ساخت فلکس اعلام نشده است، با این حال رئیس آسترولب گفته امید دارد با استقرار این وسیله نقلیه در کره ماه و انجام ماموریت‌های جابجایی تجهیزات شامل ابزارهای علمی درآمد کسب کند. به گفته مسئولان پروژه این ماه‌نورد همچنین می‌تواند برای احداث زیرساخت‌های مسکونی در ماه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

آقای متیوز درباره کارکرد این ماه‌پیما گفت: «شما می‌توانید آن را مثل سرویس پستی یو‌پی‌اس در کره ماه فرض کنید. یعنی اگر فضاپیمای استارشیپ یک کشتی کانتینری است که از اقیانوس عبور می‌کند، ما مسئول توزیع محلی اجناس هستیم.»

فضاپیمای استارشیپ که ساختش انقلابی در صنعت حمل و نقل فرازمینی محسوب می‌شود، قابلیت استفاده مجدد دارد و برای حمل انسان و محموله‌های بزرگ تا وزن ۱۰۰ تن در سفرهای طولانی فضایی طراحی شده است.

ماه‌نورد فلکس کمی بزرگتر و سریع‌تر از مریخ‌نورد پشتکار (Perseverance) ناسا است. سازندگان آن می‌گویند این وسیله نقلیه می‌تواند با سرعتی حداکثر معادل ۲۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند. وزن این ماه‌نورد جدید و کل محموله‌ای که می‌تواند حمل کند نیز بیش از دو تُن خواهد بود. یک بازوی رباتیک روی ماه‌نورد هم می‌تواند به توزیع بار روی سطح ماه کمک کند.

رئیس شرکت آسترولب گفته است که هم‌اکنون قراردادهایی برای حمل محموله‌‌ها روی سطح کره ماه به امضا رسیده است.

آسوشیتد پرس
ماه‌نورد فلکسآسوشیتد پرس

ناسا در سال ۲۰۲۱ قراردادی ۲.۹ میلیارد دلاری (۲.۴ میلیارد یورویی) را با شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی امضا کرد تا این شرکت ساخت یک فضاپیما با هدف بردن فضانوردان به ماه را آغاز کند.

سازمان فضایی آمریکا قصد دارد در چهارچوب برنامه «آرتمیس» چهار فضانورد را به ماه بفرستد و با ایجاد ایستگاه فضایی در ماه، حضور پایدار انسان روی آن را ممکن کند و سپس در آنجا فناوری‌های جدید را با هدف سفر انسان به مریخ آزمایش کند.

در حال حاضر ماموریت آرتمیس ۳ برای اعزام فضانوردان به ماه با استفاده از فضاپیمای استارشیپ برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. هر چند قبل از آن استارشیپ یک پرواز بدون خدمه انجام خواهد داد تا توانایی فضاپیما برای رسیدن به ماه و فرود در آنجا محک بخورد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سال آینده، ناسا ماه‌نورد اکتشافی خود را برای جستجوی آب در منطقه قطب جنوب ماه به آنجا خواهد فرستاد. این همان منطقه‌ای است که فضانوردان قرار است در چارچوب برنامه «آرتمیس» ناسا در سال‌های آینده در آنجا مشغول کاوش شوند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اعزام ماه‌‌نورد فلکس در سال ۲۰۲۶ انجام خواهد شد. این ماه‌پیما توسط سازمان فضایی آمریکا تامین مالی نشده و یک سرمایه‌گذاری کاملا تجاری از سوی شرکت اسپیس ایکس به شمار می‌رود.

آسترولب امیدوار است که بتواند به زودی قراردادی تجاری با سازمان ناسا برای حمل و نقل فضانوردان در ماه منعقد کند. این در حالی است که انتظار می‌رود شرکت‌های بزرگ‌تری مانند نورث روپ گرومن و لاکهید مارتین نیز وارد گردونه رقابت شوند.

آقای متیوز با بیان اینکه چشم‌اندازهای بزرگ‌تری را برای فلکس می‌بیند، گفت: «در نهایت هدف ما داشتن ناوگانی از این وسائل نقلیه در ماه و مریخ است. من واقعا فکر می‌کنم که این ماه‌نوردها در نهایت به عنوان کاتالیزوری برای ایجاد اقتصاد فرازمینی عمل خواهند کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زمان در فضا و کره ماه چگونه سنجیده و اندازه‌گیری می‌شود؟

کاخ سفید از ناسا خواست برای کره ماه استانداردهای زمانی تعیین کند

کاوشگر آمریکایی اولین تصاویر خود از سطح ماه را ارسال کرد