آزمایش موشک اعزام‌گر انسان به ماه و مریخ در پنجمین تلاش با موفقیت انجام شد

موشک پروژه استارشیپ شرکت اسپیس ایکس
موشک پروژه استارشیپ شرکت اسپیس ایکس Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین نسخه به روز رسانی شده موشک فولادی ضد زنگ و گلوله‌ای شکل اسپیس ایکس با نام اس‌ان۱۵ (SN15)، بیش از ۱۰ کیلومتر اوج گرفت و سپس توانست به آرامی فرود آید.

آگهی

موشک پروژه استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس سرانجام در آخرین آزمایش خود با موفقیت پرتاب شد و در نهایت بدون مشکلی فرود آمد. ایلان ماسک، مدیر عامل اجرایی شرکت اسپیس ایکس قصد دارد از این پروژه برای فرود فضانوردان روی ماه و فرستان انسان به مریخ استفاده کند. وی در توییتی موفقیت‌آمیز بودن آخرین آزمایش را اعلام کرد.

چهار آزمایش قبلی پرتاب موشک استارشیپ که در نوار جنوب شرقی ایالت تگزاس انجام شد، با موفقیت همراه نبود و با انفجارهایی به پایان رسید.

آخرین نسخه به روز رسانی شده موشک فولادی ضد زنگ و گلوله‌ای شکل اسپیس ایکس با نام اس‌ان۱۵ (SN15)، بیش از ۱۰ کیلومتر اوج گرفت و سپس توانست به آرامی فرود آید. این فرود همراه با آتش‌سوزی مختصر در موشک ۵۰ متری بود که به سرعت خاموش شد. این آزمایش در مجموع شش دقیقه به طول انجامید.

جان اینسپراکر، مهندس ارشد یکپارچه‌سازی سیستم‌ها در اسپیس‌ایکس درباره آتش‌سوزی هنگام فرود گفت: «با سوخت متانی که استفاده می‌کنیم، این موضوع غیر معمول نیست.» وی تاکید کرد که مهندسان شرکت همچنان در حال بررسی موضوعات مربوط به طراحی موشک هستند.

این موفقیت در شصتمین سالگرد پرواز آلن سپرد، نخستین آمریکایی به فضا حاصل شد.

ناسا ماه گذشته در قراردادی ۲.۹ میلیارد دلاری پروژه استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس را برای سفر فضانوردان به ماه انتخاب کرد اما هفته پیش اعلام شد به خاطر برخی شکایت‌ها این قرارداد تا تصمیم دادگاه تعلیق می‌شود.

اسپیس‌ایکس قصد دارد سفینه فضایی استارشیپ را با یک راکت فوق‌سنگین ترکیب و یک سیستم با قابلیت استفاده مجدد برای کاوش در اعماق منظومه شمسی ایجاد کند.

نسخه نهایی ۱۲۰ متر ارتفاع خواهد داشت و قادر به حمل ۱۰۰ تن بار به مدار زمین است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاثیرات حمله روسیه به اوکراین در فضا؛ آژانس فضایی اروپا سفر به مریخ را لغو کرد

آزمایش موشک کروز مافوق صوت توسط روسیه؛ زیرکن به هدف خورد

عنوان شغلی ایلان ماسک به طور رسمی به «پادشاه فناوری» تسلا تغییر کرد