از رالی کویری تا موج‌سواری با باد؛ ورزش‌های پرهیجان در قطر

از رالی کویری تا موج‌سواری با باد؛ ورزش‌های پرهیجان در قطر
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«مراحل رالی قطر دشوار و مسیرش ناهموار است، ماشین‌ها آماده‌سازی خاصی می‌خواهد، بعضی جاهای راه پیچ‌های تند و بدقلق دارد.»

آگهی

ورزش‌های پرهیجان جایگاه ویژه‌ای در قطر دارند؛ از رالی بیابانی گرفته تا دوچرخه‌سواری در دل کویر.

رالی دشوار و نفس‌گیر در کویر قطر

رایویس کوسر کارشناس معاینهٔ فنی خودرو است و  تیم او برای سومین سال متوالی در رالی قطر حضور داشت و جایگاه‌های دوم و سوم را از آن خود کرد. رایویس می‌گوید: «مراحل رالی قطر دشوار و مسیرش ناهموار است، ماشین‌ها آماده‌سازی خاصی می‌خواهد، بعضی جاهای راه پیچ‌های تند و بدقلق دارد. رالی جذابی است اما راننده باید مراقب باشد و ماشین‌ هم باید به‌خوبی آماده شده باشد.»

کار او بازرسی دقیق خودرو پیش از بازرسان است. باقی افراد کارهایی نظیر تمیزکاری و چسباندن برچسب‌ها و آخرین معاینات فنیِ پیش از مسابقه را انجام می‌دهند. رایویس می‌افزاید: «خود ما هیچ‌وقت تمام مسابقه را نمی‌بینیم، چون وسط نشسته‌ایم و ماشین‌ها در پیستِ دورِ ما مسابقه می‌دهند. ماشین شاید کاملاً‌ سالم یا کاملاً آسیب‌دیده برگردد. باید با اینها ساخت.»

مسیر قطر دومین مرحله از مسابقات ۶ مرحلهٔ‌ رالی قهرمانی ۲۰۲۳ خاورمیانه است. رایویس از عملکرد فدراسیون ورزش‌های موتوری قطر برای توسعهٔ این ورزش‌ها راضی است و می‌گوید:‌ «سال اول ۳، پارسال ۴ و امسال ۶ ماشین در مسابقات داشتیم، به لحاظ منطقه‌ای در حال رشدیم، و میزان استقبال از این مسابقات قطعا روبه‌رشد است.»

Euronews
معاینه فنی خودروهای رالی کویری در قطرEuronews

بادموج‌سواری در سواحل آفتابی

بادموج‌سواری، یا موج‌سواری با کایت، با اوج‌وفرود و پرش‌هایش ورزش پرهیجانی است. رشید المنصوری مربی این ورزش با شوق آدرنالین زنده است. 

او می‌گوید: «می‌شود این ورزش را با رانندگی مقایسه کرد. می‌توانید سالم و بدون گاز و ترمزِ زیاد یا دیوانه‌وار رانندگی کنید، بادموج‌سواری هم چنین چیزی است. می‌توانید این ورزش را یاد بگیرید و روی آب سوار شوید و در سفر به جاهای مختلف دنیا موج‌سواری کنید و همچنین می‌توانید در مسابقات آزاد و بزرگ شرکت کنید.»

او معتقد است که قطر برای یادگیری بادموج‌سواری نقطه‌ای ایمن و عالی است. و می‌افزاید:‌«قطر شبه‌جزیره است و ما دور کشورمان همه‌جا آب داریم. مناطق مختلفی داریم، آب‌هایی با امواج کم و کوتاه برای تازه‌کارها و آب‌هایی با اموج بلند برای موج‌سوارها.»

رشید در تور جهانی بادموج‌سواری ۲۰۲۳ که در ساحل فُوَیرِط برگزار شد نمایندهٔ قطر بوده است. او شرکت در این مسابقات را تجربهٔ فوق‌العاده‌ای می‌داند و امیدوار است روزی یکی از برترین بادموج‌سواران دنیا باشد.

Euronews
بادموج‌سواری در سواحل قطرEuronews

مسابقهٔ دو و رکاب‌زنی استقامت در دل کویر

قطر چالش تازه‌ای برای علاقه‌مندان مسابقات استقامت تدارک دیده است. شرکت‌کنندگان در «چالش کویری العدید» رقیبی سرسخت‌تر از دیگر دوندگان دارند. شرکت‌کنندگان این مسابقه مسافتی ۴۰ کیلومتری را با ۸ تپهٔ کویری پشت سر می‌گذارند و مسیرشان ترکیبی از راه ماسه‌ای و جادهٔ شنی است. شرایط آب‌هوایی مسابقه را طبیعت تعیین می‌کند.

افراد می‌توانند در مسیر بدوند و راه بروند و رکاب بزنند اما بیش از هر چیز باید در نبرد درونی خودشان پیروز شوند. ورزشکاران پس از ماه‌ها تمرین بدنی و روانی می‌توانند فارغ از هر نتیجه‌ای که کسب کنند به خود ببالند. چالش کویری العدید برای دوندگان و رکاب‌زنان گردهمایی جذاب و آرامی است و قابلیت تبدیل‌شدن به یک مسابقهٔ برتر بین‌المللی را دارد.

برای جویندگان هیجان که می‌خواهند مرزهای استقامت انسانی را جابه‌جا کنند و ذهن را با نیروهای طبیعت به چالش بکشند، یا آنها که صرفاً طالب هیجان محض‌اند، قطر قطعاً جای مناسبی است.

Euronews
چالش کویری العدید در قطرEuronews
هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

سرمایه‌گذاری بر انرژی خورشیدی؛ راهکار قطر برای رسیدن به اقتصاد سبز و پایدار

احیای هنرها و سنن دیرین در قطر؛ از سدوبافی تا شمشیرگری