احیای هنرها و سنن دیرین در قطر؛ از سدوبافی تا شمشیرگری

احیای هنرها و سنن دیرین در قطر؛ از سدوبافی تا شمشیرگری
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«سدو پارچهٔ زیبایی است که می‌توان به آن جانی دوباره داد و در زندگی امروزی از آن استفاده کرد»

آگهی

صنایع دستی، هنرهای سنتی، و آداب و رسوم اجدادی با وجود زندگی مدرن همچنان در قطر زنده نگه داشته شده است. اینجا نگاهی به برخی از این و رسوم و هنرها می‌اندازیم.

احیای پارچه‌بافی سنتی برای خیمه‌ها

خیمه‌های سنتی چندین قرن صحرانشینان شبه‌جزیرهٔ عربستان را در خود جای داده‌اند. اما بافتن این پارچه‌ها، از مرحلهٔ انتخاب الیاف تا رنگ‌‌بندی و الگوی هندسی، حاصل رنج و اشتیاق است. پارچه‌ها به سبک «سدو» بافته شده که نوعی بافت روی دارِ افقی است.‌ هر قطعه،‌ بسته به اندازه و پیچیدگی طرح ممکن است یک روز، یک ماه یا یک سال زمان ببرد.

سدوبافی چنان قدمتی دارد که از سال ۲۰۲۰ به‌عنوان «هنر سنتی نیازمند حفاظت» در سیاههٔ میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. «بنیاد کاروان زمین» با یک طرح اقامت خلاق کوشش دارد سدوبافان را دور هم جمع کند.

این بنیاد برای آشنایی عموم با این هنر کهن کارگاه‌های سدوبافی برگزار می‌کند و همزمان در قالب طرح‌هایی از بافندگان حمایت می‌کند.

فرح‌ الیاسین، سرپرست طرح مهمانپذیری این بنیاد می‌گوید: «سدو پارچهٔ زیبایی است که می‌توان به آن جانی دوباره داد و در زندگی امروزی از آن استفاده کرد. ما به تولیدکنندگان الیاف طبیعی تازه‌ای ارائه می‌کنیم که تا بتوانند طرح‌های متنوع‌تری تولید کنند، و همزمان به اصول و ارزش‌های سنتی کار وفادار باشند.»

سیر شمشیر عربی؛ از رقص در میدان تا جلوه‌گری بر دیوار

در اوج تمدن اسلامی، شمشیر عربی یکی از خوفناک‌ترین سلا‌ح‌های میدان جنگ بود. این تیغ‌ها اَشکال مختلفی داشتند و برخی‌شان دولبه بودند. شمشیرسازی جزء مهمی از تاریخ و سنت اعراب به‌شمار می‌رود چنان‌که جدیدترین هتل قطر براساس طرح دو شمشیر خمیده طراحی شده است.

محمد مراد کارشناس شمشیرهای عربی می‌گوید: «شمشیر بخشی جدایی‌ناپذیر از میراث اعراب و درنتیجه میراث قطر است، چراکه شمشیر نماد شرف و عزت و افتخار است. درگذشته شمیر در میدان نبرد و برای جنگ به کار می‌رفته، اما امروز در قطر تنها در رقص اَردا به کار می‌رود، یا به‌منظور یادبود و برای تزئین به سفارت‌خانه‌ها و وزیران و سفیران اهدا می‌شود. شمشیر برای ما بهتری و زیباترین هدیه‌ است.»

جشنوارهٔ شاهین‌پرانی؛ احیای سنتی دیرین

چهاردهمین جشنوارهٔ بین‌المللی شاهین و شکار قطر اوائل امسال برگزار شد. هدف این جشنواره ترویج شاهین‌پرانی است، فعالیتی با پیشینهٔ چهارهزار ساله که در سیاههٔ میراث یونسکو به ثبت رسیده است.

شاهین‌های حاضر در جشنواره از کشورهای اطراف می‌آیند و محمد علی کوبیسی یکی از مسئولان برگزاری این جشنواره می‌گوید: «اینجا شاهین‌هایی از ایران داریم، چون ایران خیلی به قطر نزدیک است. همچنین شاهین‌هایی از مغلوستان و پاکستان و مصر و سوریه اینجا حاضرند.»

حماد سعید المری یکی از کسانی است که در تمامی دوره‌های این جشنواره حاضر بوده او دربارهٔ این جشنواره می‌گوید:‌« درابتدا هرکدام از ما جداگانه شاهین خودش را تعلیم می‌داد و در مسابقه شرکت می‌کرد. اما از چند سال پیش مسابقات مرمی تیمی شده، و بچه‌هایی که اینجا هستند همگی اعضای یک تیم‌اند.»

شرکت در این رویداد نوجوانان را تشویق می‌کند تا با وجود دسترسی به فناوری‌های تازه تا حد امکان از دنیای مجازی فاصله بگیرند و به طبیعت رو بیاورند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

از رالی کویری تا موج‌سواری با باد؛ ورزش‌های پرهیجان در قطر

قطر؛ صید مروارید و الهام‌گیری از سنت در هنر جواهرسازی