طلسم‌آویز جواهرنشان ۱۸۰۰ ساله از گنجینه باستانی اسرائیل بیرون می‌آید

طلسم‌آویز باستانی ۱۸۰۰ ساله
طلسم‌آویز باستانی ۱۸۰۰ ساله Copyright Emil Aladjem/ Israel Antiquities Authority
Copyright Emil Aladjem/ Israel Antiquities Authority
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات اداره باستان‌شناسی اسرائیل می‌گویند قصد دارند یک طلسم‌آویز جواهرنشان را که در دنیای باستان برای «دفع چشم بد» استفاده می‌شده به نمایش عمومی بگذارد.

آگهی

مقامات اداره باستان‌شناسی اسرائیل می‌گویند قصد دارند یک طلسم‌آویز جواهرنشان را که در دنیای باستان برای «دفع چشم بد» استفاده می‌شده به نمایش عمومی بگذارد.

جواهرات به کار رفته در این گردنبند نشانه‌هایی از الهه رومی ماه، لونا، را بر خود دارند. کارشناسان می‌گویند در دنیای باستان این طلسم‌ها توسط دختران جوان به عنوان تعویذ برای «دفع چشم بد» به گردن انداخته می‌شده و احتمالا با آن‌ها به خاک سپرده شده‌اند تا در جهان پس از مرگ از صاحبانشان محافظت کنند.

این گردنبند در سال ۱۹۷۱ و در تابوتی در کوه اسکوپوس در شمال شرق اورشلیم همراه با گوشواره‌های طلا، سنجاق سر و مهره‌های مختلف یافت شده بود با این حال تا این زمان در گنجینه اداره آثار باستانی اسرائیل نگهداری می‌شد.

دکتر آیلت دایان از اداره باستان‌شناسی اسرائیل می‌گوید: «زیر و رو کردن گنجینه‌ها به منظور زدودن گرد و غبار از آن‌ها همراه با تازه‌یافته‌ها در حفاری‌ها، نوری را بر گنجینه‌های باستان‌شناسی قدیمی که مدت‌ها فراموش شده بودند تابانده است.»

محققان می‌گویند: «دختر با چیزی که به نظر می‌رسد یک ست طلای لوکس باشد به خاک سپرده شده است. این ست شامل گوشواره، یک گردنبند با آویزی به نام «لونولا» (برگرفته از نام الهه ماه) و یک سنجاق سر است که عموما در دنیای روم استفاده می‌شده است.»

لونولا در واقع یک آویز به شکل هلال ماه بود که دختران در روم باستان به گردن می‌انداختند. در باور عامیانه مردمان رومی، این آویز‌ها معمولا به عنوان بلاگردان استفاده می‌شد تا صاحبانشان را در برابر چشم بد، نیروهای شیطانی و جادوهای مختلف محافظت کند.

Emil Aladjem/ Israel Antiquities Authority
طلسم گردن‌آویز متعلق به ۱۸۰۰ سال پیشEmil Aladjem/ Israel Antiquities Authority

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

لونا، الهه ماه، در اساطیر رومی خواهر سول (خدای خورشید) و آورورا (الهه سپیده دم)  محسوب می‌شود. کارشناسان تصور می‌کنند پس از حمله رومیان به اورشلیم و نابودی معبد این شهر، شماری از ساکنان مناطق مختلف امپراتوری روم به این شهر آمدند و با خود دنیای کاملاً جدیدی از ارزش‌ها، هنرها و اعتقادات را به اورشلیم آوردند. همین امر سبب اختلاط فرهنگی و نفوذ اساطیر رومی به دنیای ساکنان آن شده است.

الی اسکوزیدو، مدیر اداره باستان‌شناسی اسرائیل، می‌گوید: «می‌توانید تصور کنید که چگونه والدین یا بستگان دختران با آنان خداحافظی کردند در حالی که جواهراتی در کنار او گذاشته بودند تا عزیزشان را هر کجا که می‌رود حفاظت و هدایت کند.»

قرار است این گردن‌آویز تاریخی ارزشمند در چهل و هشتمین کنگره باستان‌شناسی اسرائیل در روز دوشنبه به نمایش گذاشته شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف قدیمی‌ترین کارگاه اسلحه‌سازی جهان متعلق به ۷۲۰۰ سال پیش در اسرائیل

«ماشین زمان»؛ گنجینه‌ای از سکه‌های طلا در کشتزاری در آمریکا کشف شد

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟