فن در لاین در حال رایزنی برای رسیدن به مقام «دبیرکلی ناتو» است

European Commission President Ursula von der Leyen, NATO Secretary General Jens Stoltenberg
European Commission President Ursula von der Leyen, NATO Secretary General Jens Stoltenberg Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دوره ریاست ینس استولتنبرگ، دبیرکل کنونی ناتو در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید و «سان» می‌نویسد که شماری از کشورهای عضو ناتو پیشنهاد داده‌اند خانم فن در لاین ریاست این ائتلاف نظامی را بر عهده بگیرد

آگهی

اورزولا فن در لاین، رئیس ۶۴ سالۀ کمیسیون اتحادیه اروپا و وزیر دفاع پیشین آلمان قصد دارد دبیرکل جدید ناتو شود؛ این خبری بود که از سوی روزنامه «سان» بریتانیا به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام شد.

دوره ریاست ینس استولتنبرگ، دبیرکل کنونی ناتو در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید و «سان» می‌نویسد که شماری از کشورهای عضو ناتو پیشنهاد داده‌اند خانم فن در لاین ریاست این ائتلاف نظامی را بر عهده بگیرد.

ینس استولتنبرگ که پیش‌تر نخست‌وزیر نروژ بود، از اکتبر ۲۰۱۴ میلادی ریاست بر ناتو را برعهده دارد و پس از سه بار تمدید ماموریت، در مجموع نزدیک به ۹ سال است که به عنوان دبیرکل ناتو فعالیت می‌کند.

برای پست دبیرکل ناتو، هیچ انتخابات رسمی برگزار نمی‌شود و ۳۰ کشور عضو این ائتلاف غربی، بطور خصوصی و از مسیر اجماع رهبر جدید را انتخاب خواهند کرد.

«سان» می‌نویسد که واشنگتن به عنوان قویترین عضو ناتو که نفوذ بالایی بر دیگر اعضای این ائتلاف دارد، معمولا هیچ نامزدی را از آمریکا برای ریاست بر ناتو معرفی نمی‌کند؛ اما همواره در نهایی شدن این تصمیم که چه کسی رئیس این سازمان شود، نقش تعیین کننده‌ای دارد.

این روزنامه بریتانیایی همچنین به نقل از منابع دیپلماتیک خود مدعی است که لندن با ریاست خانم فن در لاین بر ناتو (به دلیل عملکرد ضعیفش در دوران وزارت بر نیروهای مسلح آلمان) مخالف است و احتمالا نامزدی او را وتو خواهد کرد.

AP Photo
فن در لاین در افغانستان؛ سال ۲۰۱۴ میلادیAP Photo

کریستیا فریلند، وزیر دارایی کانادا که مادرش اوکراینی است از دیگر نامزدهای احتمالی این پست خواهد بود؛ اما از آنجا که کانادا تا کنون به تعهد خود در قبال ناتو یعنی صرف دو درصد تولید ناخالص داخلی خود در موضوعات دفاعی عمل نکرده، بعید است خانم فریلند بتواند به دبیرکلی ناتو برسد.

روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» نیز از آغاز رایزنی‌های پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا و بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا برای جانشینی استولتنبرگ خبر داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فنلاند سی و یکمین عضو ناتو شد؛ کرملین: «اقدامات متقابل» در پیش می‌گیریم

فن در لاین: چشم انداز اروپایی اوکراین روشن است اما تا عضویت در اتحادیه راه زیادی در پیش دارد

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد