روسیه از راهبرد جدید سیاست خارجی خود رونمایی کرد؛ مسکو به دنبال چیست؟

پوتین در جلسه شورای امنیت روسیه برای تصویب سند جدید راهبرد سیاست خارجی به تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۳.
پوتین در جلسه شورای امنیت روسیه برای تصویب سند جدید راهبرد سیاست خارجی به تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سند جدید دقیقا در اولین سالروز عقب‌نشینی نیروهای نظامی روسیه از شهر کوچک بوچا در شمال کی‌یف رونمایی و تصویب شد.

آگهی

ولادیمیر پوتین روز جمعه از سند جدید راهبرد سیاست خارجی روسیه با هدف محدود کردن آنچه «سلطه» غرب خوانده شده و در عین حال نزدیک‌تر شدن به چین و هند رونمایی کرد. پوتین گفت که به دلیل «تغییرات ریشه‌ای» در امور جهانی، این به روزرسانی لازم بوده است. بر اساس این سند، روسیه قصد دارد بر تقویت پیمان‌ها در آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه تمرکز کند.

به نظر می‌رسد استراتژی جدید بدتر شدن روابط مسکو با غرب به دلیل تهاجم نظامی این کشور به اوکراین را یک واقعیت ژئوپلیتیکی بلندمدت می‌داند. در این سند راهبردی آمده است: «فدراسیون روسیه قصد دارد سلطه جهانی ایالات متحده و سایر کشورهای غیردوست را از بین ببرد.» روسیه از اصطلاح «کشورهای غیردوست» برای توصیف کشورهایی استفاده می‌کند که حمله به اوکراین را محکوم کرده و تحریم‌هایی را در تلافی اقدامات نظامی تهاجمی مسکو اعمال کرده‌اند.

در حالیکه حدود شش ماه است روسیه در جنگ علیه اوکراین دستاورد ملموسی نداشته است، مسکو سعی می‌کند خود را از مسیرهای دیگر امتحان کند. رونمایی از این سند جدید دقیقا در اولین سالروز عقب‌نشینی نیروهای نظامی روسیه از شهر کوچک بوچا در شمال کی‌یف انجام شد. در همین روز، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس و از متحدان کلیدی مسکو روز جمعه تایید کرد که ممکن است تسلیحات هسته‌ای راهبردی روسیه همراه با بخشی از زرادخانه هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس مستقر شود.

سند راهبردی سیاست خارجی روسیه منعکس کننده مواضع ضد غربی رهبر روسیه در سخنرانی او در ماه فوریه در دولت است. لاوروف در جلسه امروز برای رونمایی از این سند گفت: «ایالات متحده آمریکا مستقیما به عنوان محرک اصلی برانگیزش احساسات ضد روسی است.» در این سند آمده است که روسیه به منظور کمک به سازگاری با واقعیت‌های نظم جهانی چندقطبی، توجه به «حذف بقایای تسلط ایالات متحده و سایر کشورهای غیردوست در امور جهانی» را در اولویت خود قرار می‌دهد.

برای این منظور مسکو در نظر دارد پیمان‌های بین‌دولتی «بریکس / BRICS»، «سازمان همکاری شانگهای / SCO» و «کشورهای مستقل مشترک المنافع / CIS» «اتحادیه اقتصادی اوراسیا / EAEU»، «سازمان پیمان امنیت جمعی / (CSTO»، «روسیه، هند، چین / RIC» و سایر مکانیسم‌هایی با روسیه در آن‌ها نقش پررنگی دارد را تقویت کند.

در عین حال، بر طبق این سند روسیه خود را دشمن غرب نمی‌داند، خود را از غرب منزوی نمی‌کند و قصد خصمانه‌ای با آن ندارد و می‌گوید: «فدراسیون روسیه آماده گفتگو و همکاری بر این اساس است.»

تقویت روابط با کشورهای همسو

راهبرد جدید بر تقویت روابط روسیه با چین و هند به عنوان «مراکز قدرت و توسعه جهانی مستقل و دوستانه» تأکید می کند.

بر اساس سند جدید سیاست خارجی، روسیه در نظر دارد بر توسعه همکاری با ایران، ترکیه، عربستان سعودی، مصر و همچنین حمایت از سوریه تمرکز کند. مسکو به «ایجاد معماری پایدار و جامع امنیت منطقه‌ای و همکاری در خاورمیانه و شمال آفریقا، مبتنی بر ترکیب ظرفیت‌های همه دولت‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای بین‌دولتی، از جمله اتحادیه کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج [‌فارس]» خواهد پرداخت.

این سند مدعی است که بحران جهانی‌شدن اقتصاد رو به رشد است. این سند اشاره می‌کند که مشکلات فعلی، از جمله در بازار انرژی و در بخش مالی، ناشی از زوال مدل‌ها و ابزارهای متعدد قبلی توسعه، راه‌حل‌های غیرمسئولانه اقتصاد کلان است. علاوه بر این، بیان می‌کند که به خاطر این است که سیستم‌های پرداخت ملی و فرامرزی جدید در حال گسترش است و «علاقه فزاینده‌ای به ارزهای ذخیره جدید بین‌المللی وجود دارد و پیش‌نیازهایی برای متنوع‌سازی مکانیسم‌های همکاری اقتصادی بین‌المللی ایجاد می‌شود. »

اوراسیا و جایگاه افغانستان

در راهبرد جدید سیاست خارجی، مسکو مدعی است که به دنبال برقراری اعتماد متقابل در اوراسیا است. در این سند آمده است که دستیابی به این هدف مستلزم «تقویت همه جانبه پتانسیل و نقش سازمان همکاری شانگهای در تضمین امنیت در اوراسیا» و «حل و فصل همه جانبه در افغانستان، کمک به تبدیل آن به یک کشور مستقل، صلح‌آمیز و بی‌طرف با اقتصاد و سیستم سیاسی باثبات است که منافع همه گروه‌های قومی که در آنجا زندگی می‌کند را تامین کند و چشم‌اندازی برای ادغام افغانستان در فضای اوراسیا برای همکاری باز ‌کند.»

نسخه قبلی این مفهوم در نوامبر ۲۰۱۶ رونمایی شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جت روسیه مهمات خود را «به صورت تصادفی» روی شهر خودی پرتاب کرد

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟

رویترز: ایران در اوج نگرانی غرب صدها فروند موشک بالستیک به روسیه فرستاده است