طرح اتهام همدستی ناتو در جنایات اوکراین؛ پوتین: تنها هدف غرب نابودی اتحاد جماهیر شوروی سابق است

ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد، ناتو را به مشارکت در جنگ اوکراین از طریق تامین تسلیحاتِ مورد نیاز نیروهای تحت فرمان کی‌یف متهم کرد.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد، ناتو را به مشارکت در جنگ اوکراین از طریق تامین تسلیحاتِ مورد نیاز نیروهای تحت فرمان کی‌یف متهم کرد.

آقای پوتین در گفتگو با شبکه تلویزیونی دولتی روسیه-۱ گفت: «آنها [ناتو] ده‌ها میلیارد دلار سلاح به اوکراین ارسال کردند که در واقع به معنی مشارکتِ هر چند غیرمستقیم‌شان در جنایات رژیم کی‌یف است.»

رئیس جمهوری روسیه در ادامه این مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد: «کشورهای غربی تنها یک هدف دارند و آن نابودی اتحاد جماهیر شوروی سابق و بخش اصلی آن یعنی فدراسیون روسیه است.» آقای پوتین افزود: «تنها در این صورت [نابودی اتحاد جماهیرشوروی سابق] احتمال دارد که آنها [غرب] ما را به داخل خانواده به اصطلاح متمدن راه بدهد ولی تک تک و هر بخش را به طور جداگانه خواهند پذیرفت.»

رئیس جمهوری روسیه با طرح این ادعا که «دنیای جدید صرفا به کام ایالات متحده در حال شکل‌گیری است» خواستار شکل‌گیری جهانی چند قطبی شد و در عین حال، تاکید کرد که روسیه باید نسبت به آن چه که تلاش غرب برای پیکربندی جدید جهان پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی عنوان کرد، واکنش نشان دهد. 

اظهارات آقای پوتین، دو روز پس از آن منتشر شد که ناتو در نخستین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین اعلام کرد که مصمم است به کی‌یف در برابر مسکو کمک کند. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز ولادیمیر پوتین را متهم کرد که در تدارک برای توسعه جنگ دیکته کردن مقاصد خود به اروپاست.

همزمان با اعلام کمک ناتو به اوکراین، وزارت دفاع آمریکا هم روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از تخصیص بسته جدیدی از کمک‌های بلندمدت امنیتی به ارزش ۲ میلیارد دلار شامل مهمات و انواع پهپاد‌های کوچک با فناوری پیشرفته به اوکراین خبر داد.

اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا طی دو روز گذشته تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه وضع و اعمال کردند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در مقابل، دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری پیشین و نفر دوم شورای امنیت روسیه، روز جمعه با انتشار پیامی در کانال تلگرام خود نوشت: «ما پیروز خواهیم شد و مشتاقیم که این پیروزی هر چه زودتر محقق شود. ما باید مرزهای تهدید علیه کشورمان را تا حد امکان دور کنیم، حتی اگر مرزهای لهستان باشند. دشمنان غربی می‌خواهند روسیه را تا هرچقدر می‌توانند ضعیف کنند.» 

با این وجود، پکن با پیشنهاد طرحی، تلاش‌های دیپلماتیکی را برای برقراری صلح میان روسیه و اوکراین آغاز کرده؛ هر چند که کی‌یف هر گونه صلح را منوط به عقب‌نشینی روسیه به مرزهای تعیین شده پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی سابق منوط کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سلاح‌های شنیداری؛ شواهد تازه از ردپای سرویس اطلاعات نظامی روسیه در سندرم مرموز هاوانا حکایت دارد

روسیه نخست وزیر استونی را به اتهام «تخریب بناهای یادبود جنگ جهانی دوم» تحت تعقیب قرار داد

در آینده‌ای نزدیک خارجی‌ها برای ورود به روسیه باید «پیمان وفاداری» امضا کنند