پارلمان مجارستان عضویت فنلاند در ناتو را پس از ماه‌ها تاخیر تایید کرد

پارلمان مجارستان
پارلمان مجارستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گسترش ناتو به مرزهای فنلاند، کشوری با ۱۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه، طول مرز فعلی این بلوک نظامی با دشمن دوران جنگ سرد خود را دو برابر خواهد کرد

آگهی

اکثریت پارلمان مجارستان سرانجام عصر دوشنبه با ۱۸۲ رای موافق در مقابل ۶ رای مخالف، الحاق فنلاند به ائتلاف نظامی «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» موسوم به ناتو را تایید کردند.

به این ترتیب با این رأی، ۲۹ پارلمان از ۳۰ پارلمان کشورهای عضو ناتو، الحاق فنلاند را تصویب کرده‌اند و انتظار می‌رود ترکیه نیز به عنوان آخرین کشور در ماه آینده عضویت هلسینکی را تایید کند.

گسترش ناتو به مرزهای فنلاند، کشوری با ۱۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه، طول مرز فعلی این بلوک نظامی با دشمن دوران جنگ سرد خود را دو برابر خواهد کرد.

سوئد نیز همچنان به دنبال عضویت در ناتو است اما مخالفت‌های ترکیه تا کنون مانع از تحقق این خواسته شده است. تصمیم هلسینکی و استکهلم به عضویت در ناتو، در پی تهاجم روسیه به اوکراین گرفته شد و آنها مصمم شدند به چندین دهه عدم تعهد نظامی پایان دادند و به قدرتمندترین اتحاد دفاعی جهان بپیوندند.

اگرچه درخواست عضویت آنها در نشست ژوئن ۲۰۲۲ ناتو پذیرفته شده، اما این درخواست باید در پارلمان‌های همه کشورهای عضو این اتحاد نظامی نیز به تصویب برسد؛ اقدامی که به دلیل مخالفت‌های ترکیه و مجارستان تا به امروز عملی نشده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نخست‌وزیر مجارستان که تا زمان حمله روسیه به اوکراین روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه داشت، اواخر سال گذشته اعلام کرد که کشورش روند تصویب این الحاق در پارلمان ملی را در ماه فوریه آغاز خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجارستان تهدید کرد که کمک بعدی اتحادیه اروپا را برای ارائه خدمات نظامی به اوکراین وتو می‌کند

فنلاند سی و یکمین عضو ناتو شد؛ کرملین: «اقدامات متقابل» در پیش می‌گیریم

تیراندازی یک نوجوان در مدرسه‌ای در فنلاند یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت