نمایندگان مجلس ملی فرانسه به لایحه «امنیت بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس» رأی مثبت دادند

بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس
بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این لایحه منتقدان زیادی دارد و بسیاری آن را «اسب تروای امنیتی» توصیف کرده‌اند و از سوء‌استفاده‌های احتمالی از آن در آینده نگرانند

آگهی

لایحه «امنیت بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس» روز سه‌شنبه ۲۸ مارس در مجلس ملی فرانسه به تصویب رسید. 

کلیات این لایحه که پیش‌تر در مجلس سنا تأیید شده بود، در مجلس ملی فرانسه نیز با ۴۰۰ رأی موافق (عمدتا از سوی نمایندگان راست و راست افراطی) در مقابل ۹۳ رأی مخالف و ۵۴ رای ممتنع تصویب شد و به این ترتیب یک قدم دیگر به «تصویب نهایی» نزدیکتر شد.

بر اساس این لایحه که نمایندگان چپگرای مجلس فرانسه از مخالفان جدی آن هستند، «استفاده از هوش مصنوعی برای تامین امنیت بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس» قانونی می‌شود.

رای‌گیری نهایی در ۱۱ و ۱۲ آوریل

حال باید متن تصویب شده، در یک کمیته مشترک بررسی شود و چنانچه قانونگذاران عضو این کمیته از هر دو مجلس سنا و نمایندگان بر سر نسخه مشترک به توافق رسیدند، آنگاه رای‌گیری نهایی طی روزهای ۱۱ و ۱۲ آوریل در صحن هر دو نهاد قانونگذاری انجام خواهد شد.

این لایحه منتقدان زیادی دارد و بسیاری آن را «اسب تروای امنیتی» توصیف کرده‌اند و از سوء‌استفاده‌های احتمالی از آن در آینده نگرانند. 

از جمله، گروه‌های ناظر حقوق دیجیتال بر این نظرند که فرانسه با قانونی کردن «استفاده از هوش مصنوعی برای تأمین امنیت بازی‌های المپیک پاریس»، نخستین کشور اتحادیه اروپا خواهد بود که قوانین حقوق بشر و حریم خصوصی افراد را نقض می‌کند.

مهر هاکوپیان، از مشاوران عفو بین‌الملل که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند نیز معتقد است که تصویب این لایحه، این خطر را دارد که فرانسه به یک یک کشور نظارتی دیستوپیایی (ویران‌شهر) تبدیل شود.

این کارشناس عفو بین‌الملل در گفتگو با آسوشیتدپرس می‌گوید که استفاده از اینگونه فناوری‌های نظارتی، می‌تواند به طور خاص گروه‌های به حاشیه رانده شده مانند مهاجران و رنگین‌پوستان را هدف قرار دهد.

اما در مقابل، مدافعان «استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر فعالیت‌ها در طول بازی‌های المپیک ۲۰۲۴» می‌گویند با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان نگرانی‌های امنیتی بالقوه مانند رفتارهای غیرعادی یا بسته‌های رها شده در میان انبوه جمعیت را شناسایی و به تأمین امنیت کمک کرد.

مقام‌های فرانسوی با تأکید بر اینکه این نظارت شامل تشخیص چهره نمی‌شود، می‌گویند که لایحه امنیت المپیک پاریس می‌تواند جلوی حوادثی مانند جشن هالوووین در کره جنوبی که در جریان آن نزدیک به ۱۶۰ جان باختند را بگیرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اما مخالفان این لایحه معتقدند که اگرچه در این لایحه، موضوع تشخیص چهره با استفاده از دوربین‌ها رد شده است اما همچنان امکان بررسی ویژگی‌های فیزیکی را فراهم می‌کند.

آن‌ها همچنین نگران هستند که با قانونی شدن این لایحه، افرادی مانند بی‌خانمان‌ها که زمان زیادی را در مکان‌های عمومی سپری می‌کنند، به خطر بیفتند.

این لایحه همچنین می‌تواند راه را برای استفاده از این فناوری با دوربین‌های نصب شده روی پهپادها باز کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاریس برای مقابله با «ساس» در حمل و نقل و مکان‌های عمومی طرحی فوری به اجرا گذاشت

مقامات شهر پاریس پس از ۱۰۰ سال اجازه می‌دهند شناگران در رود سن شنا کنند

ماکرون: گزینه حضور نظامی غرب در اوکراین فعلا مطرح نیست