اجلاس سران اتحادیه اروپا؛ رهبران اروپایی بر ثبات بخش بانکی منطقه یورو تاکید کردند

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در نشست سران اتحادیه اروپا در ساختمان شورای اروپا در بروکسل
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در نشست سران اتحادیه اروپا در ساختمان شورای اروپا در بروکسل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از سقوط سهام بانک‌های اروپایی، رهبران اتحادیه اروپا و رییس بانک مرکزی اروپا روز جمعه تلاش کردند تا به بازارها اطمینان دهند که بخش بانکی منطقه یورو انعطاف پذیر است و می‌تواند در برابر شوک‌ها مقاومت کند.

آگهی

پس از سقوط سهام بانک‌های اروپایی، رهبران اتحادیه اروپا و رییس بانک مرکزی اروپا روز جمعه تلاش کردند تا به بازارها اطمینان دهند که بخش بانکی منطقه یورو انعطاف پذیر است و می‌تواند در برابر شوک‌ها مقاومت کند.

ارزش سهام دویچه بانک آلمان بیش از ۱۳ درصد کاهش یافت، چرا که این وام‌دهنده‌ با هزینه‌های فزاینده‌ای برای پوشش بیمه اعتباری مواجه شده است. در عین حال، ارزش سهام «کامرزبانک» (Commerzbank) همتای آن، در معاملات بعد از ظهر ۱۰ درصد سقوط کرد.

ارزش سهام چندین بانک فرانسوی و بریتانیایی هم کاهش یافته است.

یک مقام اتحادیه اروپا در جریان اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا، به رهبران اتحادیه اروپا گفته است وضعیت بخش بانکی این حوزه ارزی واحد «قوی» است.

این مقام به نقل از لاگارد گفت: «بخش بانکی منطقه یورو انعطاف پذیر است، زیرا دارای موقعیت‌های سرمایه و نقدینگی قوی است.»

لاگارد همچنین به رهبران این بلوک ۲۷ عضوی تاکید کرد: «بخش بانکی منطقه یورو قوی است، چرا که ما اصلاحات نظارتی مورد توافق بین‌المللی پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ را اعمال کرده‌ایم.»

رهبران بزرگترین اقتصادهای اتحادیه اروپا هم بر سلامت سیستم بانکی تاکید کردند.

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان گفت که سیستم بانکی اروپا «باثبات» است و در عین حال، امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد که بانک‌های این بلوک «مستحکم» هستند.

شولتس پس از این اجلاس گفت: «اینکه در سال‌های گذشته قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای داشته‌ایم نتیجه داده است و سیستم بانکی در اروپا باثبات است.» شولتس افزود که هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد دویچه بانک وجود ندارد.

صدر اعظم آلمان پس از این اجلاس به خبرنگاران گفت: «دویچه بانک شیوه کار خود را مدرن و سازماندهی کرده است. این بانک بسیار سودآور است و هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.»

ماکرون هم این تضمین‌ها را تکرار کرد: «مبانی بانک‌های اروپایی محکم است. منطقه یورو، منطقه‌ای است که بانک‌ها در آن قوی‌ترین هستند.»

علاوه بر این، طرحی برای تکمیل اتحادیه بانکی اتحادیه اروپا مدت‌هاست با تاخیر مواجه شده، اما در میان تلاطم‌های اخیر در بازارها، فوریت بیشتری پیدا کرده است.

رییس بانک مرکزی اروپا گفت: «تحولات اخیر به ما یادآوری می‌کند که اصلاح مستمر این استانداردهای نظارتی چقدر مهم بوده است.»

لاگارد گفت که این بلوک به پیشرفت در تکمیل اتحادیه بانکی نیاز دارد. او افزود برای ایجاد بازارهای سرمایه واقعی اروپایی اقدامات بیشتری لازم است.

**به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 
**

رییس بانک مرکزی اروپا ادامه داد: «مجموعه ابزار بانک مرکزی اروپا برای تامین نقدینگی سیستم مالی منطقه یورو، در صورت نیاز، کاملا مجهز است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نجات در آخرین لحظه‌؛ چرا کارشناسان نسبت به موفقیت ادغام دو بانک سوئیسی بدبین‌ هستند؟

چگونه اعتبار سوئیس به عنوان امن‌ترین مکان برای سپرده‌‌های بانکی به خطر افتاد؟

تلاش برای گذر از بحران مالی؛ «کردیت سوئیس» تا سقف ۵۴ میلیارد دلار از بانک مرکزی سوئیس وام می‌گیرد