یک کتاب آشپزی به ارزش نیم میلیون یورو در پاریس به حراج گذاشته شد

صفحه روی جلد کتاب ویاندر.
صفحه روی جلد کتاب ویاندر. Copyright ویکی‌پدیا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک کتاب آشپزی به ارزش نیم میلیون یورو به نام «ویاندیر» اثر تیوون، روز پنجشنبه توسط بنگاه تجارت آثار هنری کریستیز در پاریس به حراج گذاشته شد. این کتاب که در پایان قرن پانزدهم نوشته شده است از فروش بخشی از کتابخانه فردی به نام پیر دو کرومبروگ بلژیکی به دست آمده است.

آگهی

یک کتاب آشپزی به ارزش نیم میلیون یورو به نام «ویاندیر» اثر تیوون، روز پنجشنبه توسط بنگاه آثار هنری کریستیز در پاریس به حراج گذاشته شد. این کتاب که در پایان قرن پانزدهم نوشته شده است از کتابخانه فردی به نام پیر دو کرومبروگ بلژیکی به دست آمده است.

خانه حراج کریستیز در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داده است این کتاب «نه تنها اولین کتاب آشپزی به زبان فرانسوی است»، بلکه این نسخه اینکانوبولا که حدود سال ۱۴۹۵ در شهر لیون به چاپ رسیده است «اولین مورد مصور» از کتاب‌های آشپزی است.

صحافی اصلی

گیوم تیرل معروف به تیوون که بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۹۵ میلادی آشپز چارلز پنجم و چارلز ششم از پادشاهان فرانسه بوده این کتاب را امضا کرده است.

به گفته بنگاه آثار هنری کریستیز، این کتاب که ارزش آن بین چهارصد هزار تا ششصد هزار یورو تخمین زده شده کار مارتین هاوارد چاپگر چیره دست از شهر لیون است.

۳۵۰ دستور پخت دوران رنسانس

البته این تنها کتاب آشپزی نیست که در این حراج برای فروش گذاشته شده، کتاب دیگری به نام « Livre fort great de cuysine» که در سال ۱۵۴۲ به چاپ رسیده با ۳۵۰ دستور پخت از دوران رنسانس نیز در این حراجی وجود دارد. قیمت این کتاب که یکی از با ارزش‌ترین کتاب‌های آشپزی دنیاست بین ۸۰ هزار تا صدو بیست هزار یورو تخمین زده می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علاوه بر این، کتاب آشپزی دیگری به نام « لو پلاتین آن فرانکویس» که نسخه ترجمه شده از کتاب آشپز ایتالیایی به نام بارتولومئو پلاتینا است نیز به در این حراج به فروش گذاشته شد. نسخه اصلی این کتاب در دهه ۱۴۷۰ نوشته شده و در سال ۱۵۰۵ به زبان فرانسه ترجمه و در شهر لیون به چاپ رسیده است. ارزش این کتاب نیز بین ۶۰ هزار تا ۸۰ هزار یورو تخمین زده می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زوج سالمند یک اثر هنری ۴ میلیون یورویی را فقط ۱۵۰ یورو فروختند

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت

مسابقه کارکنان رستوران‌های پاریس برای حمل سریع سینی سفارش مشتری‌ها برگزار شد