زوج سالمند یک اثر هنری ۴ میلیون یورویی را فقط ۱۵۰ یورو فروختند

یک ماسک آفریقایی (عکس از آرشیو)
یک ماسک آفریقایی (عکس از آرشیو) Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک زوج سالمند فرانسوی پس از فروش یک ماسک آفریقایی قدیمی به قیمت ۱۵۰ یورو دریافتند که ارزش این اثر هنری بیش از چهار میلیون یورو بود.

آگهی

آنها اکنون از یک خریدار اجناس دست دوم که این ماسک آفریقایی را از آنها خریداری کرد شکایت کرده‌اند. این زوج سالمند که اکنون ۸۱ و ۸۸ ساله هستند در سال ۲۰۲۱ از این خریدار اجناس دست دوم خواسته بودند تا به خانه ییلاقی آنها در جنوب فرانسه مراجعه کند تا برخی از اجناس‌شان را به او بفروشند. 

آنها در همین راستا یک ماسک آفریقایی را که از قرن نوزدهم به جا مانده است به قیمت ۱۵۰ یورو به این خریدار فروختند.

این زوج بازنشسته شش ماه بعد از طریق جراید دریافتند که این اثر هنری متعلق به یکی از اقوام کشور گابن بود و به قیمت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار یورو به فروش رفته است. یکی از فرمانداران منطقه آفریقای مرکزی در دوره استعمار از این ماسک نادر و چوبی استفاده می‌کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

قرار است دادگاه درباره شکایت این زوج از خریدار اجناس دست دوم تصمیم‌گیری کند. در همین راستا حساب بانکی خریدار اجناس دست دوم تا زمان تعیین تکلیف پرونده مسدود شده است. 

شکل این ماسک آفریقایی نادر که تنها حدود ده عدد از آن هنوز موجود است الهام‌بخش برخی از نقاشان معروف مانند پابلو پیکاسو و آمادئو مودیلیانی بود. 

فروش چهار میلیون و ۲۰۰ هزار یورویی این ماسک آفریقایی در سال ۲۰۲۲ اعتراض شماری از اتباع گابن را به دنبال داشت. آنها خواستار استرداد این اثر هنری به جا مانده از دوران استعمار به کشورشان شده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۷ اثر هنری از اگون شیله به وارثان مالک یهودی‌ آن که در هولوکاست کشته شده بود، بازگشت

یک کتاب آشپزی به ارزش نیم میلیون یورو در پاریس به حراج گذاشته شد

آثار هنرمندان گمنام و سرشناس ایرانی در نمایشگاه «بنیاد فرح پهلوی» در پاریس