امدادگر آمریکایی و روزنامه‌نگار فرانسوی ربوده‌شده در غرب آفریقا آزاد شدند

امدادگران فرانسوی و آمریکایی آزاد شده در آفریقا
امدادگران فرانسوی و آمریکایی آزاد شده در آفریقا Copyright Judith Besnard/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Judith Besnard/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت تلاش‌ها برای آزادی وودک توسط ارتش ایالات متحده، سازمان‌های اطلاعاتی و همکاری نزدیک با فرانسوی‌ها انجام شد. وی اضافه کرد: «این یک تلاش تیمی برای آزادسازی او بود. هیچ باجی داده نشد و مبادله‌ای صورت نگرفت.»

آگهی

یک امدادگر آمریکایی و یک روزنامه‌نگار فرانسوی که چند سال پیش توسط اسلام‌گرایان افراطی در غرب آفریقا ربوده شده بودند، روز دوشنبه ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) آزاد شدند.

اولیویه دوبوآ، روزنامه‌نگار ۴۸ ساله که شهروند فرانسه است تقریبا دو سال پیش در کشور مالی، همسایه نیجر ربوده شد. وی بعد از آزادی با اظهار تشکر از دولت‌های نیجر، آمریکا و فرانسه از حال عمومی خود ابراز رضایت کرد و گفت که تنها کمی خسته است. 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در یک پیام توییتری با تشکر از دولت نیجر نوشت که روز دوشنبه با آقای دوبوآ صحبت کرده است.

همزمان جفری وودک، امدادگر آمریکایی نیز پس از ۶ سال اسارت آزاد شده است. آقای وودک گفت: «اصلا انتظار چنین چیزی را نداشتم. خیلی خوشحالم که دوباره به نیامی در نیجر، کشور دومم برگشتم. چیزی برای گفتن جز سلام به خانواده‌ام ندارم.»

آقای وودک که به مدت سه دهه در نیجر زندگی می‌کرد، در اکتبر سال ۲۰۱۶ از خانه‌اش در شهر آبالک ربوده شد. افراد مسلح در یک کمین، نگهبانان خانه را کشتند و او را با زور اسلحه به داخل کامیون بردند و از ‌آنجا به مالی منتقل کردند. 

الس وودک، همسر وی در یک کنفرانس خبری در سال ۲۰۲۱ گفته بود که معتقد است شوهرش توسط یک گروه شبه‌نظامی وابسته به القاعده موسوم به «جماعت نصرت ‌الاسلام و المسلمین» ربوده شده و گروگان‌گیران به دنبال باج چند میلیون دلاری هستند.

آقای دوبوآ نیز توسط همین گروه ستیزه‌جو نگهداری می‌شده، با این حال هنوز مشخص نیست که دو گروگان خارجی چه مدت زمانی را با هم در اسارت گذرانده‌اند. 

دولت جو بایدن می‌گوید قادر به تایید این ادعا نیست چراکه شبکه‌های متعددی از افراط‌گرایان در نواحی یکسان آفریقای غربی مشغول فعالیت هستند.

مقامات ایالات متحده با تمجید از تلاش‌های دولت نیجر در این زمینه گفته‌اند هیچ باجی برای آزادی جفری وودک پرداخت نکرده‌اند؛ دولت فرانسه در مورد چگونگی آزادی اولیویه دوبوآ اظهارنظری نکرده است. 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که تلاش‌ها برای آزادی وودک توسط ارتش ایالات متحده، سازمان‌های اطلاعاتی و همکاری نزدیک با فرانسوی‌ها انجام شد. وی اضافه کرد: «این یک تلاش تیمی برای آزادسازی او بود. هیچ باجی داده نشد و مبادله‌ای صورت نگرفت.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز با تشکر از دیپلمات‌های آمریکایی و دولت نیجر به خاطر تلاش‌هایشان گفت: «بسیار خوشحالم که امروز شاهد به ثمر نشستن کوشش‌ها هستیم.» آقای بلینکن پیش‌تر در هفته گذشته ضمن بازدید از منطقه نیجر از کمک ۱۵۰ میلیون دلاری به این کشور خبر داده بود.

لیث الخوری، رئیس شرکت مشاوره اطلاعاتی اینتلونیکس نیز در این باره گفت: «اگرچه مشخص نیست که چه چیزی منجر به آزادی گروگان‌ها شده، اما ممکن است تصادفی نباشد که آزادی گروگان‌ها پس از دیدار بلینکن از نیجر و ارائه میلیون‌ها دلار کمک به دست آمده است. این کمک‌ها می‌توانسته دولت نیجر را به استفاده از دستگاه اطلاعاتی خود در مذاکره برای آزادی آن‌ها تشویق کند.»

مقامات نیجر صبح دوشنبه به طور غیرمنتظره‌ای اعلام کردند که این دو مرد با یک پرواز اختصاصی به پایتخت این کشور رفته‌اند اما جزئیاتی ارائه نکردند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گروه‌های اسلام‌گرا و افراطی سال‌ها است که به گروگان‌گیری افراد برای دریافت باج در غرب آفریقا اقدام می‌کنند. 

اسیرانی که قبلاً آزاد شده‌اند می‌گویند در شرایط سخت و دمای بالا نگهداری شده و شبه‌نظامیان آنان را به صورت مرتب از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌کردند. گفته می‌شود هدف اسلام‌گرایان افراطی استفاده از پول باج برای تأمین مالی عملیات جهادی‌شان است؛ اگرچه همه کشورها حاضر به مذاکره برای پرداخت وجه نمی‌شوند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرد که دو تن از کارمندانش در مالی آزاد شده‌اند. هویت کارمندان یا شرایط ربوده شدن آن‌ها فاش نشده است و نمی‌توان تأیید کرد که آیا ارتباطی با دو گروگان آزاد‌شده دیگر داشته‌اند یا نه.

از سال ۲۰۱۵ تا کنون دست‌کم ۲۵ خارجی و تعداد بسیاری از مردم محلی در ناحیه ساحل ربوده شده‌اند. هنوز گروگان‌های دیگری از جمله هانس یواخیم لوره (کشیش آلمانی) در اختیار شبه‌نظامیان هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جهادگرایان دو خبرنگار اسپانیایی و یک ایرلندی را در بورکینافاسو کشتند

مرد افغان به اتهام ربودن خبرنگار آمریکایی در منهتن دادگاهی می‌شود

اعتصاب گسترده در فرانسه پروازهای سراسر اروپا را تحت تاثیر قرار داد