ماکرون: نیروهای فرانسوی رهبر داعش در صحرای بزرگ آفریقا را کشتند

عدنان ابو ولید صحراوی
عدنان ابو ولید صحراوی Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر گروه داعش در صحرای بزرگ آفریقا که به دلیل حملات مرگبار به سربازان آمریکایی و امدادگران خارجی تحت تعقیب بود، در عملیات نیروهای فرانسوی کشته شد.

آگهی

رهبر گروه داعش در صحرای بزرگ آفریقا که به دلیل حملات مرگبار به سربازان آمریکایی و امدادگران خارجی تحت تعقیب بود، در عملیات نیروهای فرانسوی کشته شد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در توییتی نوشت: «عدنان ابو ولید صحراوی از سوی نیروهای فرانسوی از پا درآمد.»

ماکرون بدون اشاره به مکان یا جزئیات عملیات افزود: «این یک موفقیت بزرگ دیگر در مبارزه ما با گروه‌های تروریستی در ساحل است.»

گروه داعش تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده است. 

صحراوی پشت کشتار امدادگران فرانسوی در سال ۲۰۲۰ بود و همچنین به دلیل حملات مرگبار سال ۲۰۱۷ به نیروهای آمریکایی در نیجر تحت تعقیب ایالات متحده بود.

داعش در صحرای بزرگ آفریقا مسئول اغلب حملات در مالی، نیجر، بورکینافاسو است.

ایالات متحده آمریکا جایزه پنج میلیون دلاری را برای اطلاع از محل نگهداری صحراوی که در چهار اکتبر ۲۰۱۷ در نیجر عامل کشته شدن چهار نیروی ویژه آمریکایی و چهار سرباز نیجر بود تعیین کرده بود.

وی در ۹ اوت ۲۰۲۰ در نیجر شخصا دستور کشتن شش امدادگر فرانسوی و راهنمايان و رانندگان نیجر را داده بود.

صحراوی پیش از این عضو گروه القاعده در مغرب اسلامی بود. وی همچنین رهبر موجائو یک گروه اسلام‌گرای مالایی بود که در سال ۲۰۱۲ مسئولیت ربودن امدادگران اسپانیایی در الجزایر و گروهی از دیپلمات‌های الجزایری در مالی را برعهده داشت.

ارتش فرانسه از زمان شروع مداخله نظامی خود در مالی در سال ۲۰۱۳ چندین نفر از اعضای بلند پایه داعش ساحل را هدف قرار داده بود و برخی از رهبران آن‌ها را کشته است.

در ماه ژوئن سال جاری، ماکرون پس از بیش از هشت سال حضور نظامی در منطقه وسیع از ساحل آفریقا برای تمرکز بر عملیات ضد تروریسم و حمایت از نیروهای محلی اعلام کرد که بخش زیادی از نیروهای خود در این منطقه را کاهش می‌دهد.

شمال مالی در سال ۲۰۱۲ تحت کنترل اسلامگرایان افراطی قرار گرفت تا اینکه با مداخله نظامی فرانسه در سال ۲۰۱۳ از شهرها بیرون رانده شدند.

اما مالی کشوری فقیر و محصور در خشکی است که حداقل ۲۰ گروه قومی در آن زندگی می‌کنند. این کشور همچنان به مبارزه با حملات گروه‌های افراطی و خشونت‌های جمعی که اغلب به کشورهای همسایه سرایت می‌کند، ادامه می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنتاگون کشته‌شدن رهبر داعش در سوریه را در جریان عملیات پهپادی اعلام کرد

رویترز: سازمان اطلاعات ترکیه به عراق در بازداشت یکی از رهبران داعش کمک کرد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان