پیام‌های نوروزی چهره‌ها؛ از «زن، زندگی، آزادی» تا تعیین شعار سال ۱۴۰۲ بدون اشاره به اعتراضات ایران

عکس‌های شماری از چهره‌های سیاسی
عکس‌های شماری از چهره‌های سیاسی Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین اخبار و گزارش‌ها از رویدادهای ایران در روز دوشنبه ۲۰مارس (۲۹ اسفند) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

آگهی

آخرین روز سال ۱۴۰۱ به گونه‌ای رقم خورد که از سویی اتحادیه اروپا و بریتانیا شمار دیگری از مقامات و نهادهای ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند و از سوی دیگر بایدن در کاخ سفید با اشاره به اعتراضات ایران مراسم نوروز را برگزار کرد. همزمان پیام‌های نوروزی نیز از سوی چهرهای مختلف منتشر شدند. اما ایران در سطح بین‌المللی نیز در صدر برخی خبرهای دیگر بود.

در ادامه واکنش‌ها به توافقات امنیتی ایران و عراق در روز یکشنبه، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق از توافق دو کشور بر سر «استرداد افراد تحت تعقیب» خبر داد.

او در چهارچوب بیانیه‌ای که برای شبکه خبری الجزیره فرستاد، اعلام کرد که عراق با وقوع هرگونه حمله به همسایگان از خاک این کشور مخالف است و در مقابل نیز روابط ایران، آمریکا و برخی کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس «نباید بر ثبات عراق تأثیر منفی بگذارد».

السودانی همچنین افزود که عراق به حضور هیچ نیروی جنگی خارجی در خاک کشورش نیاز ندارد و حتی «واشنگتن این موضوع را درک می‌کند».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق روز یکشنبه ۱۹ مارس یک توافق‌نامه امنیتی مرزی برای محدود کردن فعالیت‌های مخالفان مسلح جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق امضا کردند.

این قرارداد امنیتی در سفر یک‌روزه آقای شمخانی به عراق امضا شد. ایران پیش از این همواره خواهان «خلع سلاح مخالفان جمهوری اسلامی ایران» در خاک عراق بوده و بر اساس مصاحبه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با ایرنا، در چهارچوب این توافق «دو کشور با برنامه‌ای مشخص تلاش خواهند کرد زمینه شرارت گروه‌های ضد انقلاب را که تاکنون از حریم اقلیم کردستان دست به اقدامات ضد امنیتی علیه ایران می‌زدند، از میان بردارند».

سپاه پاسداران در یک سال اخیر دست‌کم ۴ بار مواضع احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی از جمله حزب آزادی کردستان موسوم به «پاک» در منطقه «پردی» در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است. شهرهای کردنشین ایران نیز در ۶ ماه گذشته از کانون‌های اصلی اعتراض‌های سراسری در کشور بوده‌اند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها از رویدادهای ایران در روز دوشنبه ۲۰مارس (۲۹ اسفند) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحولات ایران؛ تهران: با وجود روابط نزدیک با روسیه جدایی کریمه از اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسیم

تحولات ایران؛ مولوی عبدالحمید: نگاه نظامی و امنیتی کشور را به زانو درمی‌آورد

تحولات ایران؛ انتشار گزارش عفو بین‌الملل از تجاوز و خشونت جنسی علیه کودکان در زندان‌ها