بشار اسد وارد امارات عربی متحده شد

سفر بشار اسد به امارات عربی متحده به تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۳.
سفر بشار اسد به امارات عربی متحده به تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دیدار در راستای گرم‌تر شدن روابط دمشق با سایر کشورهای عربی قلمداد می‌شود؛ چرا که بیش از یک دهه است که روابط دمشق با برخی از کشورهای عربی رو به سردی گذاشته است.

آگهی

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز یکشنبه در دومین سفر منطقه‌ای خود بعد از زمین‌لرزه ویرانگر ماه گذشته، وارد ابوظبی شد. بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری سوریه،‌ همسر بشار اسد و هیئتی از مقامات سوری نیز در این سفر حضور دارند.

بیش از یک دهه است که روابط دمشق با برخی از کشورهای عربی به سردی گراییده است بطوریکه به دلیل سرکوب معترضان توسط دولت اسد و بعدها سرکوب غیرنظامیان در طول جنگ داخلی،‌ ۲۲ کشور اتحادیه عرب، عضویت سوریه در این اتحادیه را به حالت تعلیق در‌آوردند.

این دیدار آقای اسد از امارات در راستای گرم‌تر شدن روابط دمشق با سایر کشورهای عربی توصیف می‌شود. 

همدردی برای زمین‌لرزه در سوریه و تاثیرات توافق ایران و عربستان

به نظر می‌رسد که همدردی بین‌المللی در پی وقوع زمین‌لرزه اخیر، به نزدیکی روابط منطقه‌ای سوریه سرعت بخشیده است. البته امارات عربی متحده پیش از وقوع زمین‌لرزه نیز در جهت بهبود روابط با سوریه گام‌هایی برداشته بود و از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، بشار اسد یک بار در سال گذشته میلادی به امارات سفر کرده بود.

پس از زمین‌لرزه فوریه ۲۰۲۳ در ترکیه و سوریه، وزیر خارجه امارات از دمشق بازدید کرد و این کشور حاشیه خلیج فارس، ده‌ها محموله کمک بشردوستانه به سوریه ارسال کرد. در این مدت اسد یکبار به روسیه و یک بار هم به عمان سفر کرده است.

عربستان سعودی که اخیرا با ایران برای احیای روابط دوجانبه به توافق رسیده است نیز درها برای گفت‌وگوی احتمالی با دمشق به‌ویژه در مورد مسائل بشردوستانه را باز کرده است و وزیرخارجه عربستان ماه گذشته گفته بود که اجماع عربی برای انزوای سوریه کارساز نیست.

مقامات دمشق امیدوار هستند که با بهبود روابط منطقه‌ای خود، بخشی از سرمایه‌های مورد انتظار برای بازسازی سوریه را تامین کنند؛ هرچند که به اعتقاد تحلیلگران بعید است در حال حاضر این اتفاق در مقیاس بزرگ رخ دهد.

به نظر می‌رسد سفر امروز اسد به امارات بیشتر از سفر قبلی مورد استقبال مقامات ابوظبی قرار گرفته است. در بدو ورود به ابوظبی، بشار اسد مورد استقبال شیخ محمد بن زاید آل نهیان قرار گرفت و هنگام ورود کاروان اسد به کاخ سلطنتی، چندین توپ شلیک شد. هواپیمای رئیس جمهوری سوریه نیز با توسط جنگنده‌های اماراتی اسکورت شد.

مانع کلیدی برای بهبود روابط سوریه با غرب چیست؟

سوریه قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در دسامبر ۲۰۱۵ به عنوان نقشه راه صلح در سوریه به تصویب رسیده بود را اجرا نکرده است. پذیرش نقشه راه یکی از خواسته‌های اصلی آمریکا و اتحادیه اروپا برای عادی سازی روابط با دمشق است.

قطر، همانند واشنگتن، مخالفت خود را با هرگونه اقدام در جهت بازسازی یا عادی سازی روابط با اسد اعلام کرده است.

در زمان جنگ داخلی در سوریه، عربستان سعودی، قطر و تا حدودی امارات عربی متحده از شورشیان علیه اسد حمایت می‌کردند. اما ابوظبی در سال‌های اخیر با وجود مخالفت‌های ایالات متحده، روابط خود را با دمشق بازسازی کرده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

بانک جهانی روز یکشنبه اعلام کرد که به دنبال وقوع زمین‌لرزه اخیر در ترکیه و سوریه، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی واقعی سوریه در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۵.۵ درصدی رو به رو شود. 

بنا بر برآورد بانک جهانی، مجموع خسارت‌های وارد شده از زمین‌لرزه سوریه، بیش از ۵ میلیارد دلار برآورد شده که از این مقدار سهم ویرانی‌های فیزیکی معادل ۳.۷ میلیارد دلار و خسارات‌های اقتصادی ۱.۵ میلیارد دلار می‌باشد. این مبالغ را باید بر سایر خسارت‌های قبلی ۱۲ سال جنگ داخلی در سوریه نیز افزود.

بانک جهانی در بیانیه‌ خود آورده است: «در صورتی که پیشرفت بازسازی [در سوریه] کندتر از حد انتظارات باشد، با توجه به منابع عمومی محدود، سرمایه گذاری خصوصی اندک و کمک‌های بشردوستانه محدود به مناطق آسیب دیده، رشد اقتصادی نیز ممکن است بیش از این کاهش یابد».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حضور پررنگ روس‌ها در همایشِ ابوظبی؛ مسکو به جذب سرمایه‌گذاران عربی چشم دوخته است

صربستان و کوزوو برغم تمجید اتحادیه اروپا از پیشرفت مذاکرات از امضای توافق نهایی بازماندند

تلاش برای از سرگیری همه پروازها در فرودگاه دوبی؛ چرا امارات برای بارندگی‌های شدید آماده نبود؟