مقایسه سیاست مهاجرستیز لندن با نازی‌ها؛ موج ابراز همبستگی با «گری لینکر» در بریتانیا

انتقاد گری لینکر، مجری برنامه محبوب «مسابقه روز» در «بی بی سی» از سیاست‌های مهاجرستیز دولت بریتانیا
انتقاد گری لینکر، مجری برنامه محبوب «مسابقه روز» در «بی بی سی» از سیاست‌های مهاجرستیز دولت بریتانیا Copyright AP/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گری لینکر، مجری یک برنامه ورزشی در «بی بی سی» سیاست دولت محافظه‌کار بریتانیا را با سیاست‌های آلمان نازی در دهه ۱۹۳۰ مقایسه کرده بود. دولت بریتانیا در نظر دارد حق درخواست پناهندگی را از پناهجویانی که با عبور از کانال مانش خود را به این کشور می‌رسانند، سلب کند.

آگهی

تصمیم شبکه «بی بی سی» مبنی بر تعلیق از کار گری لینکر، گزارشگر سرشناس ورزشی موجی از انتقادها را در بریتانیا برانگیخت. 

بسیاری از کارشناسان ورزشی و شخصیت‌های سیاسی به این تصمیم «بی بی سی» که پس از انتشار توئیت انتقادآمیز گری لینکر علیه سیاست دولت بریتانیا در قبال مهاجران اتخاذ شد اعتراض کردند. 

گری لینکر مجری برنامه محبوب «مسابقه روز» است که از «بی بی سی» پخش می‌شود و موج انتقادها از تصمیم «بی بی سی» تا به آنجا بود که در عمل پوشش رسانه‌ای سفر ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا به پاریس را تحت الشعاع قرار داد. 

گری لینکر که سابقه بازی در تیم ملی فوتبال انگلستان را دارد، روز سه‌شنبه از لایحه دولت بریتانیا برای مقابله با پناهجویانی که با عبور از کانال مانش خود را به این کشور می‌رسانند انتقاد کرده بود. 

دولت بریتانیا در نظر دارد در این لایحه، حق درخواست پناهندگی را از این دست پناهجویان سلب کند. این لایحه واکنش انتقادآمیز سازمان ملل متحد را نیز به دنبال داشته است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گری لینکر در توئیت خود سیاست دولت محافظه‌کار بریتانیا را با سیاست‌های آلمان نازی در دهه ۱۹۳۰ پیش از آغاز جنگ جهانی دوم مقایسه کرده بود. این اولین بار نبود که این مجری ۶۲ ساله نظرات اجتماعی و سیاسی خود را با نزدیک به ۹ میلیون دنبال‌کننده‌اش در شبکه اجتماعی توئیتر در میان می‌گذاشت. 

توئیت گری لینکر به بحث بر سر سیاست مهاجرستیز دولت ریشی سوناک و جایگاه رادیو و تلویزیون دولتی بریتانیا دامن زده است. منتقدان «بی بی سی» موضع‌گیری گری لینکر را نشانه عدم رعایت بی‌طرفی در این شبکه ارزیابی می‌کنند. 

«بی بی سی» در ابتدا اعلام کرده بود که با گری لینکر درباره این توئیت گفتگو خواهد کرد. با این حال این شبکه روز جمعه تصمیم گرفت که گری لینکر را تا زمانی که با او به «توافقی روشن» در زمینه نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی دست نیافته است از کار تعلیق کند. 

شش گزارشگر و مجری «بی بی سی» در پی این تصمیم اعلام کردند که با توجه به «شرایط» موجود، در برنامه‌های این شبکه حضور پیدا نخواهند کرد. ایان رایت و آلن شیرر، کارشناسان سرشناس برنامه «مسابقه روز» نیز که سابقه حضور در ترکیب تیم ملی فوتبال انگلستان را دارند، از حضور در برنامه «بی بی سی» انصراف دادند. 

طومار اینترنتی حمایت از گری لینکر را تاکنون ۱۳۵ هزار نفر امضاء کرده‌اند و هشتگ «تحریم بی بی سی» در توئیتر با استقبال کاربران روبرو شده است. حزب کارگر بریتانیا و نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند نیز از تصمیم «بی بی سی» انتقاد کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش داخلی بی بی سی درباره رسوایی جنسی مجری سابق

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد

درباره بیماری کیت میدلتون عروس خاندان‌سلطنتی بریتانیا چه‌می‌دانیم؛آیا سرطان در افراد جوان غیرعادیست؟