تحولات ایران؛ تجمع ایرانیان مقیم فرانکفورت در اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس

عکس
عکس Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با تداوم اعتراضات مردمی در سیستان و بلوچستان، بامداد شنبه رسانه‌های داخل ایران نیز خبر کشته شدن دو تن از ماموران نیروی انتظامی در شهر گلشن واقع در سیستان و بلوچستان را تایید کردند.

آگهی

همزمان با تداوم اعتراضات مردمی در سیستان و بلوچستان، بامداد شنبه رسانه‌های داخل ایران خبر کشته شدن دو تن از ماموران نیروی انتظامی در شهر گلشن واقع در سیستان و بلوچستان را تایید کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی تسنیم، مرگ این دو روز جمعه و در «حین اجرای مأموریت امنیت نماز جمعه و مردم» رقم خورده است. این خبرگزاری می‌نویسد که حمله به این افراد «غافلگیرانه» بوده و سرهنگ دوم، محسن پودینه‌ای و ستوان سوم، احسان شهرکی «در پی اصابت گلوله» کشته شده‌اند.

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی از این حمله تحت عنوان عملیات «هدفمند» و «پارتیزانی» برای نابودی نیروهای تحت امر حکومت یاد کرده‌اند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها از رویدادهای ایران در روز شنبه ۲۰ اسفند (۱۱ مارس) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید:

_________________________________________________________________________

احضار سفیر ایران در باکو به‌دلیل پرواز هواپیمای نظامی ایران بر فراز خط مرزی جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان ضمن احضار عباس موسوی، سفیر این کشور در باکو و تحویل یک یادداشت اعتراضی به او، اقدام هواپیماهای نظامی ایران در پرواز بر فراز خط مرزی جمهوری آذربایجان را «تحریک آمیز و غیردوستانه» توصیف کرد.

بر اساس بیانیه مشترکی که از سوی وزارت خارجه و دفاع جمهوری آذربایجان منتشر شده، یک فروند هواپیمای نظامی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ از ساعت ۰۹:۴۴ الی ۱۰:۲۶ یعنی برای مدتی بیش از نیم ساعت، در امتداد مرز دولتی جمهوری آذربایجان و ایران، از مسیر منطقه زنگیلان به سمت منطقه بیل‌سوار پرواز کرده است.

بیانیه اعلام می‌دارد که این اقدام ایران، برخلاف رویه پذیرفته شده بین‌المللی مبنی بر هشدار قبلی به کشور همسایه در خصوص نزدیک شدن هواپیماهای نظامی به مرزهای دولتی بوده است و «امنیت هوانوردی غیرنظامی را تهدید و روابط دوجانبه را بدتر می‌کند».

بیانیه همچنین به رزمایش‌های نظامی گسترده‌ سال گذشته ایران اشاره دارد که در کنار رودخانه ارس در نزدیکی مرز آذربایجان انجام شد و می‌افزاید: «ما این اقدامات تحریک آمیز طرف ایرانی را به شدت محکوم می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم که توضیح مناسبی ارائه دهند و در آینده از چنین اقداماتی خودداری کنند.»

Sergei Grits/ AP
Berdashen, AZERBAIJANSergei Grits/ AP
_________________________________________________________________________

در ایران بیش از ۹۱۱ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از تحصیل بازمانده‌اند

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش جدید خود اعلام کرد که بیش از ۹۱۱ هزار دانش‌آموز در گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال از تحصیل بازمانده‌ و ۲۷۹ هزار دانش‌آموز نیز ترک تحصیل کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که نرخ دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بیش از ۱۷ درصد افزایش یافته و استان‌های سیستان‌ و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان غربی و کرمان دارای بیشترین آمار ترک تحصیل بوده‌اند.

گزارش تاکید دارد که «دلایل اقتصادی» مهمترین علت ترک تحصیل دانش‌آموزان بوده است.

_________________________________________________________________________

تجمع ایرانیان مقیم فرانکفورت آلمان در اعتراض به حملات شیمیایی در مدارس

در پی فراخوان انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز «پی‌اس ۷۵۲» اوکراینی، روز شنبه ۲۰ اسفند ایرانیان مقیم آلمان در شهر فرانکفورت دست به برگزاری یک تجمع در اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس ایران زدند.

در این تجمع حامد اسماعیلیون، سخنگوی این انجمن و نرگس اسکندری گرونبرگ، شهردار فرانکفورت همچنین نماینده شماری از گروههای حقوق بشری بین المللی نیز حضور داشتند.

_________________________________________________________________________

سه شهر ایران بار دیگر در وضعیت «وضعیت پرخطر» کرونا قرار گرفتند

خبرگزاری ایرنا روز شنبه و بر اساس گزارش زارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت شیوع کرونا را در سه شهر مهدیشهر، سرخه و آرادان «پرخطر» و در پنج شهر سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار، و میامی «نسبتا پرخطر» اعلام کرد.

در این گزارش همچنین آمده است که «تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از یک به چهار و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۳ به ۲۳ شهر افزایش یافته است».

ایرنا
خبرگزاریایرنا
_________________________________________________________________________

بازجویی از مربی دختران رقصنده در شهرک اکباتان

حساب توییتری شهرک اکباتان اعلام کرد که مربی رقص دخترانی که به مناسبت روز جهانی زن در این شهرک اقدام به رقص گروهی در فضای آزاد کرده بودند، بازجویی شده است.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است که این مربی رقص «از دیروز تحت بازجویی قرار گرفته و بهشون گفته شده پست رقص دختران باید برداشته شود».

آگهی
_________________________________________________________________________

«منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران»

روز شنبه نیز واکنش‌ها در حمایت یا انتقاد به منشوری که تحت عنوان «منشور مهسا» از سوی ائتلاف «همبستگی برای دموکراسی و آزادی در ایران» منتشر شده است، ادامه داشت. 

اولین امضا کنندگان این منشور برخی از چهره هاش سرشناس اپوزیسیون ایران از جمله رضا پهلوی، مسیح علینژاد، حامد اسماعیلیون، شیرین عبادی، عبدالله مهتدی(دبیرکل حزب کومه‌له کردستان ایران) و نازنین بنیادی هستند.

آنها در بخشی از این منشور که در دو صفحه تنظیم شده است، اعلام کرده اند: «راه رسیدن به ایرانی آزاد و دموکراتیک را گذار از جمهوری اسلامی می‌دانیم... این منشور ابتدا بر فعالیت‌های خارج از کشور تکیه می‌کند که می‌تواند زمینه را برای مشارکت فعالانه‌ی کنشگران داخل کشور فراهم کند.... گام‌های بعدی با حضور کنشگران داخل ایران بر عدالت انتقالی، تشکیل شورای انتقال قدرت و راهکارهای انتقال قدرت به حکومتی دموکراتیک، ملی و سکولار تمرکز می‌کند.»

کلمه «مهسا» در این منشور، مخفف عبارت «منشورِ همبستگی و سازماندهی برای آزادی» است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تداوم اعتراض‌ها در زاهدان؛ مولوی عبدالحمید بر لزوم رعایت آزادی‌ و حقوق زنان تاکید کرد

تحولات ایران؛ تداوم مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه و عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش

سخنان جنجالی مسیح علی‌نژاد در دو گفت‌وگو: رضا پهلوی نخستین فردی بود که از ائتلاف اپوزیسیون خارج شد