تداوم اعتراض‌ها در زاهدان؛ مولوی عبدالحمید بر لزوم رعایت آزادی‌ و حقوق زنان تاکید کرد

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در سخنانی ضمن اشاره مجدد به کشتار نمازگزاران این شهر در بحبوحه اعتراض‌های مردمیِ مهر ماه تاکید کرد که همچنان پیگیر حقوق خسارت‌دیدگان این حادثه خواهد بود.

آگهی

گروهی از شهروندان زاهدان طبق روال هفته‌های پیش در پایان نماز جمعه امروز ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ نیز به خیابان آمدند و ضمن سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

این تجمعات اعتراضی در حالی شکل گرفت که از ساعتی پیش از برپایی نماز جمعه این هفته، بویژه خیابان‌های منتهی به مسجد مکی و در کل دیگر نقاط شهر زاهدان شاهد حضور پرشمار نیروهای امنیتی بود.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در سخنانی ضمن اشاره مجدد به کشتار نمازگزاران این شهر در بحبوحه اعتراض‌های مردمیِ مهر ماه تاکید کرد که همچنان پیگیر حقوق خسارت‌دیدگان این حادثه خواهد بود.

امام جماعت زاهدان همچنین در بخش دیگری از سخنانش خواستار رعایت حقوق زنان و دیگر شهروندان ایرانی در چارچوب قوانین مورد اجماع بین‌المللی شد.

وی که متاثر از روز جهانی حقوق زنان و نیز مسمویت‌های دختران دانش‌آموز در شهرهای مختلف ایران سخن می‌گفت بر حق تحصیل زنان تاکید و گفت: «حقوق و کرامت زنان باید رعایت شود و باید برای زنان در عرصه‌های علمی برنامه‌ریزی شود.»

آقای عبدالحمید در همین راستا افزود: «چه بسا زنان بسیاری هستند که دوش به دوش مردان کار می‌کنند و برخی سرپرست خانواده‌های خود هستند که باید حقوق برابری با مردان داشته باشند.»

درخواست از جمهوری اسلامی برای تغییر رفتار و احترام به آزادی‌ها از جمله «آزادی بیان، قلم و احزاب» که به گفته مولوی عبدالمحید بدون آنها امکان حل مشکلات وجود نخواهد داشت از دیگر بخش‌های سخنان او بود.

امام جماعت زاهدان همچنین با طرح مشکلات ثبت هویت و صدور شناسنامه برای شماری از اقوامی که در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند تاکید کرد که این افراد به همین آب و خاک تعلق دارند و حتی برای ایران جنگیده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی
درخواست آزادی زندانیان سیاسی در نماز جمعه زاهدانشبکه‌های اجتماعی

شعارهایی برای انتقام از خون قربانیان «جمعه خونین زهدان»

نمازگزاران شهر زاهدان از روز هشتم مهر سال جاری که به دلیل کشتار جمع زیادی از آنها به دست پلیس و ماموران امنیتی «جمعه خونین» لقب گرفت هر هفته در محکومیت این اقدام نیروهای تحت امر حکومت و نیز همصدا با دیگر معترضان به سیاست‌های جمهوری اسلامی پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران به خیابان‌ها می‌آیند.

بر پایه ویدیو‌هایی که از تظاهرات روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده شماری از نمازگزاران پس از خروج از محل برپایی نماز جمعه شعارهایی با مضمون انتقام از خون کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان سردادند.

تظاهرکنندگان در همین راستا ضمن فریاد‌های «الله اکبر» شعارهایی چون «برادر شهیدم خونِ‌ تو پس می‌گیرم» و «می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت» سردادند.

درخواست آزادی زندانیان و محکوم کردن کشتار کودکان نیز در قالب شعارهایی چون «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «مرگ بر حکومت بچه‌‌کُش» از سوی تظاهرات کنندگان این هفته زاهدان مطرح شد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

نمازگزاران همچنین با سر دادن شعار «مولانای با غیرت حرف تو حرف ملت» حمایت خود را از مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان که چند هفته‌ای است خطبه‌هایش به دلیل قطع اینترنت به صورت زنده از شبکه ‌های اجتماعی پخش نمی‌شود، اعلام کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عضو مجلس خبرگان ایران و امام جمعه پیشین زاهدان به ضرب گلوله کشته شد

تحولات ایران؛ تجمع ایرانیان مقیم فرانکفورت در اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس

واکنش دفتر مولوی عبدالحمید به روزنامه ایران: کشتار خونین زاهدان را فراموش کردید؟