لایحه لغو مجوز جنگ در عراق در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا رای آورد

ساختمان کنگره
ساختمان کنگره Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با رای موافق کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده، لایحه لغو مجوز دو جنگ آمریکا در عراق، ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳، به صحن علنی کنگره می رود.

آگهی

کمیته روابط خارجی سنا با ۱۳ رأی موافق و ۸ رای مخالف، لایحه لغو مجوزهای دو حمله به عراق و جنگ در این کشور به سالهای ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ میلادی را تصویب کرد.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنای ایالات متحده می گوید حالا تمامی سناتورها می توانند درباره این طرح بحث و گفتگو کنند.

این رای گیری در آستانه بیستمین سالگرد حمله به عراق، ۱۹ مارس ۲۰۰۳، انجام خواهد شد. تیم کین، سناتور آمریکایی می گوید که وجود این مجوزها دیگر منطقی نیستند.

او به خبرگزاری رویترز گفت: «عراق در سال ۲۰۰۲ دشمن بود. آنها امروز اما شریک امنیتی ایالات متحده در منطقه هستند. ما با عراق برای شکست دادن داعش و توقف فعالیت های تروریستی همکاری می کنیم.»

بسیاری از قانونگذاران آمریکایی ارائه مجوز کنگره آمریکا به دولت جورج بوش پسر برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ را یک شکست بزرگ سیاسی ارزیابی می کنند.

آنها می گویند این مجوز اختیارات زیادی به رئیس جمهوری وقت آمریکا واگذار کرد و باعث شد دست کم بمدت ده سال این کشور میلیاردها دلار ضررهای مالی بکند و هزاران نفر از نظامیانش را نیز از دست بدهد.

مجوزهای حمله به عراق که توسط کنگره آمریکا تصویب شده بود، اجازه حمله و کشتن قاسم سلیمانی در سال ۲۰۲۰ را نیز به نیروهای آمریکایی داد. 

بر اساس قانون اساسی آمریکا تنها کنگره و نه رئیس جمهوری ایالات متحده است که حق اعلان جنگ دارد. لغو مجوز جنگ در عراق پیشتر نیز بارها در کمیته های سنا مطرح شده بود اما هربار با مخالفت اکثریت مواجه شده و راهی به صحن علنی پیدا نکرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشتی رویایی صدام حسین که هرگز با آن سفر نکرد

تصاویری از بغداد؛ تظاهرات و درگیری‌های عراقی‌ها با ماموران امنیتی

همه چیز درباره بسته کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری سنای آمریکا؛ سهم اسرائيل و اوکراین چقدر خواهد بود؟