کمیته‌های المپیک آفریقایی از پیشنهاد حضور ورزشکاران روس در بازی‌های المپیک پاریس حمایت کردند

حلقه‌های المپیک مقابل برج ایفل پاریس، میزبان بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۴
حلقه‌های المپیک مقابل برج ایفل پاریس، میزبان بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۴ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوکراین تهدید کرده است که در صورت عملی شدن پیشنهاد کمیته بین‌المللی المپیک برای حضور ورزشکاران روس و بلاروس در پاریس، بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ را تحریم می‌کند.

آگهی

کمیته‌های ملی المپیک کشورهای آفریقایی روز یکشنبه اعلام کردند که از حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ حمایت می‌کنند.

این موضع در جریان نشست کمیته اجرایی اتحادیه کمیته‌های ملی المپیک آفریقا که نواکشوت، پایتخت موریتانی میزبان آن بود، به صورت رسمی اعلام شد.

در بیانیه‌ای که از سوی اتحادیه کمیته‌های ملی المپیک کشورهای آفریقایی منتشر شد آمده است: اعضا به اتفاق آرا به شرکت ورزشکاران روسیه و بلاروس در تمامی مسابقات بین‌المللی رای دادند.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: «این رای به منزله موافقت با دادن مجوز به ورزشکاران روسی و بلاروسی به منظور شرکت در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در کمال بی‌طرفی و بدون به همراه داشتن نشان هویتی است.»

کمیته‌های المپیک آفریقایی بدین ترتیب ضمن همسو شدن با موضع کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به ایده مطرح شده توسط شورای المپیک آسیا (OCA) می‌پیوندند.

شورای المپیک آسیا اواخر ماه ژانویه ضمن حمایت از موضع کمیته بین‌المللی المپیک در موافقت با حضور ورزشکاران روس و بلاروس در بازی‌های المپیک پیشنهاد حضور این ورزشکاران در رقابت‌های منطقه‌ای مانند تورنمنت‌ها و بازی‌های آسیایی و نیز مسابقات انتخابی المپیک در قاره را مطرح کرده بود.

نهاد بین‌المللی اداره کننده بازی‌های المپیک پایان ماه ژانویه نقشه راهی را برای بازگشت مجدد ورزشکاران روس‌ و بلاروس‌ به رقابت‌های ورزشی زیر پرچم بی‌طرف پس از کنارگذاشته شدن در پی حمله نظامی ارتش روسیه به اوکراین ارائه کرد که در آن با شرط «عدم حمایت فعالانه ورزشکاران از جنگ در اوکراین» همراه شده بود.

در بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک تاکید شده بود که «هیچ ورزشکاری نباید صرفاً بر اساس پاسپورت خود از مسابقات محروم شود.»

این نقطه نظر همچنین با دیدگاه اتحادیه کمیته‌های ملی المپیک آفریقا همسو است که تاکید دارد ورزش نباید از سوی سیاست تحت فشار قرار گیرد و از ارزش‌های والایی چون صلح، اتحاد و همبستگی تهی شود.

اتحادیه کمیته‌های ملی المپیک آفریقا در بیانیه خود می‌افزاید: «ورزشکاران در هیچ حالتی نباید بهای سنگین یک درگیری را هرگونه که هست و هر کجا که هست بپردازند.»

پیشنهاد کمیته بین المللی المپیک برای بازگرداندن ورزشکاران روس و بلاروس به رقابت‌ها هنوز موفق به جلب اتفاق آرا در میان دیگر کشورهای عضو نشده است.

ائتلافی از کشورهای عضو پس از کنفرانس یازدهم فوریه وزرای ورزش حدود ۳۰ کشور از جمله فرانسه، بریتانیا، سوئد، لهستان، ایالات متحده و کانادا در نامه‌ای مشترک از کمیته بین‌المللی المپیک خواستند در خصوص شرط بی‌طرفی قید شده برای ورزشکاران روسی و بلاروس به منظور دریافت مجوز حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس توضیحاتی ارائه کند.

از سوی دیگر، اوکراین اعلام کرده که مخالف حضور ورزشکاران روس و بلاروس حتی زیر پرچم بی‌طرف در بازی‌های المپیک پاریس است.

کی‌یف همچنین تهدید کرده است که در صورت عملی شدن پیشنهاد کمیته بین‌المللی المپیک، این بازی‌ها را تحریم می‌کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سایه جنگ اوکراین و روسیه بر جودو؛ کی‌یف ورزشکارانش را از مسابقات جهانی بیرون کشید

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت

مسابقه کارکنان رستوران‌های پاریس برای حمل سریع سینی سفارش مشتری‌ها برگزار شد