آخرین زمین‌لرزه‌ها به جز ترکیه کجاها را و با چه شدتی لرزاند؟

نمای هوایی از سواحل ژاپن
نمای هوایی از سواحل ژاپن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موسسه لرزه‌نگاری آمریکا اعلام کرد شامگاه شنبه زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱ در مقیاس ریشتر جزیره هوکایدو و شهرهای ساحلی نزدیک به آن را در شمال ژاپن لرزاند. در همین حال بامداد یکشنبه یک زمین لرزه دیگر به بزرگی ۶.۲ درجه در مقیاس ریشتر در پاپوا گینه نو در منطقه جنوب غرب اقیانوس آرام رخ داده است.

آگهی

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده اعلام کرد شامگاه شنبه ۲۵ فوریه (۶ اسفند) زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱ در مقیاس ریشتر جزیره هوکایدو و شهرهای ساحلی نزدیک به آن را در شمال ژاپن لرزانده است. در همین حال بامداد یکشنبه یک زمین لرزه دیگر نیز به بزرگی ۶.۲ درجه در مقیاس ریشتر در پاپوا گینه نو در منطقه جنوب غرب اقیانوس آرام رخ داده است.

زمین لرزه ژاپن در عمق ۴۳ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته، با این حال سونامی ایجاد نکرد. رسانه‌های ژاپنی تاکنون گزارشی از خسارات یا تلفات جانی اعلام نکرده‌اند. کارشناسان نسبت به پس‌لرزه‌های احتمالی به ساکنان هشدار داده‌اند.

زمین لرزه‌ها در ژاپن رایج هستند و دولت ژاپن مقررات سختگیرانه ساختمانی را اجرا می‌کند تا مطمئن شود ساختمان‌ها می‌توانند در برابر زلزله‌های شدید مقاومت کنند. تمرین‌های مقابله با شرایط اضطراری به هنگام زمین لرزه نیز در این کشور به طور منظم برگزار می‌شود.

ژاپن به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در «حلقه آتش» در اقیانوس آرام، جایی که صفحات تکتونیکی زمین با هم برخورد می‌کنند، سرزمینی زلزله‌خیر است. حلقه آتش که در سراسر آسیای جنوب شرقی و حوضه اقیانوس آرام امتداد دارد.

در همین زمان و بنابر اعلام سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، زمین لرزه دیگری نیز به قدرت ۶.۲ درجه در مقیاس ریشتر روز شنبه سواحل پاپوا گینه نو در منطقه جنوب غرب اقیانوس آرام پ شمال استرالیا را لرزانده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این زلزله در ساعت ۷:۲۴ دقیقه صبح به وقت محلی در عمق ۳۸ کیلومتر زمین رخ داده است. مقامات محلی هنوز گزارشی در مورد وقوع سونامی و خسارات احتمالی منتشر نکرده‌اند.

پاپوا گینه نو، همچون ژاپن، در منطقه «حلقه آتش» واقع شده و به طور معمول زلزله‌های قدرتمندی را تجربه می‌کند. این کشور مشترک‌المنافع، که شامل جزایر متعدد در اقیانوس آرام است، در سال ۱۹۷۵ استقلال خود را از استرالیا به دست آورد. 

روز گذشته همچنین زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۵ در مقیاس ریشتر استان «نیده» در مرکز ترکیه را لرزاند. هنوز از آمار خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی منتشر نشده است.

زمین لرزه استان نیده در حالی است که مقامات ترکیه و سوریه می‌گویند شمار تلفات زمین لرزه مهیب این دو کشور در اوایل ماه جاری میلادی از ۵۰ هزار نفر عبور کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زمین لرزه‌‌ دیگری به بزرگی ۶.۴ ریشتر ترکیه را لرزاند

زمین لرزه‌ای در هر صد یا چند صد سال؛ چرا زلزله ترکیه و سوریه این قدر ویرانگر بود؟

زمین لرزه ۶.۶ ریشتری در چین دست‌کم ۲۱ کشته بر جا گذاشت