روسیه صادرات نفت به لهستان را متوقف کرد

روسیه صادرات نفت به لهستان را متوقف کرد
روسیه صادرات نفت به لهستان را متوقف کرد Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت اورلن، غول نفت لهستانی روز شنبه اعلام کرد که طرف روسی تحویل نفت خود را از طریق خط لوله دروژبا متوقف کرده است. طبق آخرین قرارداد بین این دو شرکت نفتی اورلن لهستان و تاتنفت روسیه قرار بود طرف روس ۱۰ درصد از نیاز اورلن را از طریق خط لوله دروژبا تامین کند

آگهی

شرکت اورلن، غول نفت لهستانی روز شنبه اعلام کرد که طرف روسی تحویل نفت خود را از طریق خط لوله دروژبا متوقف کرده است. طبق آخرین قرارداد بین شرکت نفتی اورلن لهستان و تاتنفت روسیه قرار بود طرف روس ۱۰ درصد از نیاز اورلن را از طریق خط لوله دروژبا تامین کند.

خط لوله دروژبا به طول ۴ هزار کیلومتر بزرگترین خط لوله جهان است. این خط لوله از روسیه آغاز شده و با از گذر از اوکراین، بلاروس، لهستان، مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و آلمان تمام اروپای شرقی را پوشش می‌دهد. ظرفیت انتقال نفت خام از طریق خط لوله دروژبا به‌طور میانگین روزانه معادل ۱.۲ میلیون بشکه می‌باشد.

اورلن، شرکت نیمه‌دولتی نفت لهستانی است که در سال ۱۹۹۹ توسط دولت لهستان تاسیس شد و در حال حاضر بزرگترین شرکت سهامی در اروپای مرکزی به حساب می‌آید. 

این توقف صادرات تنها یک روز پس از تصویب دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه صورت می‌گیرد. اتحادیه اروپا روز گذشته تحریم‌هایی را با هدف تضعیف اقتصاد روسیه و شرکت‌های ایرانی که با صادرات محصولات خود به روسیه، به مسکو در جنگ با اوکراین یاری می‌رسانند، وضع کرد.

همچنین همزمان با یکسالگی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان روز گذشته اعلام کرد که ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان روز جمعه در سفر به کی‌یف، نخستین تانک آلمانی لئوپارد را به اوکراین تحویل داده است.

 غول نفتی لهستانی در بیانیه‌ای با تضمین تامین نفت مورد نیاز خود از طریق دریا به مشتریانش اطمینان داد که این توقف تحویل از طرف روسیه، هیچ اختلالی در عرضه محصولات این شرکت به مشتریانش ایجاد نخواهد کرد.

لهستان سال‌ها است که سعی در ایجاد تنوع در منابع تامین نیاز نفت و گاز خود دارد. ماچی مالتسکی، معاون وزیر دارایی لهستان می‌گوید که قرارداد نفتی شرکت اورلن با شرکت تاتنفت روسیه که در پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شود، حدود ۱۰ درصد از نیاز این شرکت یعنی ۲۰۰ هزار تن در ماه را پوشش می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صادرات نفت روسیه با وجود تحریم‌های غرب افزایش یافته است

عربستان و دیگر غول‌های نفتی کاهش غیرمنتظره تولید خود را اعلام کردند

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد