خطر «زلزله بزرگ» در استانبول از دید زمین‌شناس ترک و محقق هلندی

شهر استانبول
شهر استانبول Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهر استانبول در نزدیکی گسل آناتولی شمالی واقع شده، در حالی که زلزله ۷.۸ ریشتری اخیر که بیش از ۴۴ هزار کشته در ترکیه به جای گذاشت در امتداد گسل دیگری در جنوب شرقی این کشور روی داده است.

آگهی

زمین لرزه ششم فوریه در ترکیه و سوریه که از آن به عنوان بزرگترین فاجعه طبیعی قرن نام برده می‌شود بیم وقوع زلزله‌ای دیگر در استانبول را افزایش داده است.

این در حالیست یک کارشناس علوم زلزله در ترکیه به خبرگزاری فرانسه اطمینان داده است که خطر وقوع زمین لرزه در بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور به رغم برخی نگرانی‌ها و بعضا پیش‌بینی‌ها افزایش نیافته است.

دوغان کالافات، مدیر مرکز نظارت بر زمین لرزه-سونامی رصدخانه کندیلی در استانبول در این خصوص تصریح کرد: «خطر افزایش نیافته است زیرا ما در مورد سیستم های کاملاً متفاوت صحبت می کنیم.»

به گفته این زلزله‌شناس برجسته ترک، شهر استانبول در نزدیکی گسل آناتولی شمالی واقع شده، در حالی که زلزله ۷.۸ ریشتری اخیر که بیش از ۴۴ هزار کشته در ترکیه به جای گذاشت در امتداد گسل دیگری در جنوب شرقی این کشور روی داده است.

با این حال ساکنان استانبول، شهری ۱۶ میلیون نفری که در پهنه دو قاره گسترده شده و در سال های اخیر شاهد رشد قارچ گونه آسمان خراش‌ها بوده؛ همچنان نسبت به وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگ چگونگی رویارویی با آن نگرانند.

از سوی دیگر شهردار استانبول نیز خواستار بررسی ویژه و فوری سازه‌های خطرناک شده و از صاحبان املاک خوسته است با طرح سنجش میزان استقامت و ایمنی ساختان‌های قدیمی همراهی کنند.

در این میان برخی گمانه‌زنی‌ها پس از وقوع زمین لرزه بزرگ جنوب ترکیه بر نگرانی‌ها نسبت به وقوع یک «زلزله بزرگ» در استانبول افزوده است.

یکی از شهروندان ترکیه بر همین اساس به سراغ فرانک هوگربیتس، دانشمند هلندی رفته که پیش‌تر زمین‌لرزه هولناک و مرگبار جنوب ترکیه را سه روز پیش از وقوع پیش‌بینی کرده بود.

وی در توییتر از این محقق هلندی می‌پرسد: گفته شده است که زلزله استانبول به زودی رخ می دهد، نظر شما چیست؟

فرانک هوگربیتس در پاسخ می‌نویسد: «انجام هر گونه برآورد (زمانی) در این خصوص بسیار دشوار است و امیدواریم بتوانیم بازه زمانی حیاتی را قبل از وقوع آن بدست آوریم.»

وی پیش‌تر در توییتی دیگر نوشته بود: چندین سال پیش مردم ترکیه به من گفته بودند که ساختمان‌هایشان به اندازه کافی قوی نیست و دولت برای مقاوم‌تر کردن ساختمان‌ها در برابر زلزله کار چندانی انجام نمی‌دهد. این اولین قدم برای نجات جان انسان‌ها خواهد بود.

دوغان کالافات، زلزله‌شناس ترک نیز با اشاره به استفاده از سیمان بی کیفیت و ساخت و ساز بر روی «خاک نرم» در برخی نقاط استابول می‌گوید: «متأسفانه باید گفت که این شهر بسیار بزرگ ساختمان‌های بسیار ضعیفی دارد.»

وی تاکید می‌کند: در حالی که منتظر یک زلزله بزرگ هستیم باید از زمان به خوبی استفاده کنیم. باید خانه های ضد زلزله را روی خاک محکم بسازیم.

لرزه شناسان در رصدخانه کندیلی هر هشت ساعت به نوبت مجموعه‌ای از صفحات نمایش کامپیوتری را زیر نظر دارند که لرزش های احتمالی را نشان می‌دهد.

کلافات سپس یادآور می‌شود: «۹ هزار پس لرزه از ۶ فوریه در ترکیه رخ داده است که بیش از «هفت یا هشت برابر معمول» است.

این متخصص علوم زلزله سال ۲۰۰۱، دو سال پس از زمین لرزه ۷.۴ ریشتری که جان ۱۷ هزار نفر را در شمال غربی ترکیه گرفت در محاسبات خود احتمال ۶۵ درصدی وقوع زمین لرزه‌ای با بزرگی بیش از ۷ ریشتر را تا پیش از سال ۲۰۳۰ در همان منطقه که استانبول نیز بخشی از آن است، مطرح کرده بود.

وی با بيان اينكه اين احتمال طی ۵۰ سال به ۷۵ درصد و طی ۹۰ سال آینده به ۹۵ درصد افزایش می‌یابد تاکید کرد که حتي با تكنولوژی امروز همچنان نمی‌توان زمان وقوع زلزله را پيش بيني كرد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهری که فرو نریخت؛ چگونه ارزین از آسیب زلزله مرگبار ترکیه در امان ماند؟

ترکیه؛ افزایش نگرانی‌ها در پی ساخت نیروگاه هسته‌ای آق قویو در نزدیکی گسل‌های فعال

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد